خانه کوهنوردان نظرآباد

نظرآباد: بلوار شهید سلطانی پارک شهر، روزهای سه شنبه هر هفته از ساعت 17:30 الی 19 کانال تلگرام :KhaneNazarAbad@

چهارمین اردوی هیمالیا نوردی استان البرز

تعداد شرکت کنندگان : 28 نفر
 مورخ: 94/10/24,25

سرپرست برنامه :آقای یونس رضاخانی

مربیان آقایان : اسمائیل رهگذر پدرام قاضی  مصطفی بدر خانی و خانمها آرزو جان محمدی و بیان فاضلی

تهیه گزارش و عکس: محمد آقا احمدی

مسیر شروع برنامه روستای سیرود میباشد این روستا درشمال غربی شهرستان ساوجبلاغ ودرفاصله 100کیلومتری تهران ودرشمالی ترین قسمت شهر کوهسار واقع است . این روستا درارتفاع 2250 متری ازسطح دریا ودرمنطقه ای کوهپایه ای قرار دارد که اطراف روستا با دیواره های بلند وبسیار زیبای صخره ای احاطه شده است .روستا درکنار رودخانه ای دائمی وزیبا هم نام روستا واقع شده است . این رودخانه درجهت شمال به جنوب از کوه های پلنگ دره و اخرک سرچشمه گرفته به طوری که شاخه های از این رود دربرخی قسمت ها به صورت آبشارهای کوچک دیده می شود که منظره بسیار زیبایی بوجود آورده است . دسترسی به روستا وآبشار سیرود ازطریق بزرگراه کرج- قزوین، خروجی کردان بعداز روستای کردان و ولیان جاده خاکی به روستای سیرود امکانپذیر است .

شرح برنامه:

برنامه دریک روز خوب وهوای عالی وآسمانی کاملا صاف درساعت هشت صبح ازروستای سیرود آغاز شد. همه دوستان با ماشینهای شخصی خود درمحل حاضرشدند.

کوچه پس کوچه های روستا با وجود برف زیاد باریک تر شده بود . بعداز حدود ده دقیقه پیاده روی از روستا خارج شدیم و مسیر سمت راست روستا را به سمت مدرسه دنبال کردیم . بعد ازنیم ساعت آقای رضاخانی دستور توقف دادند تاچند کلامی درباره برنامه صحبت کنند . آقای رضاخانی فرمودند این برنامه هم همانند اردوهای دیگر کاملا آموزشی است . بعداز پایان سخنان ایشان تیم به سه گروه تقسیم شد وهر مربی مسئولیت آموزش یک گروه را به عهده گرفت . همه گروه ها یک مسیر راطی میکردند اما بافاصله ازهم دیگر.

گام برداری صحیح دربرف ویخ - نحوه صحیح دست گرفتن باتوم وکلنگ - قواعد حرکت دربرف- حرکت بدون ابزار درشیب های برفی صعود باپنجه پا صعود با تیغه یا لبه کفش  صعود به روش ساعت 3 یاساعت 9 پایین آمدن دربرف - تراورس زیگزاگ حرکت با کلنگ در شیب های برفی  صعود مستقیم باپنجه با توسط کلنگ  بستن کرامپون صعود با کرامپون در برف و در یخ و شیب زیاد کارهایی بود که همه باهم تمرین کردیم . ساعت 13:30 برای صرف نهار توقف کردیم و بعداز بیست دقیقه  به راه خود ادامه داده که در ادامه مسیر پنج نفر از بچه ها به همراه آقای بدرخانی تصمیم به برقراری کمپ برای شب مانی گرفتند ودرابتدای یال سنگی ماندند. مربیان تصمیم گرفتند که کمی ازمسیر را همه با خود حمایت و قرارگرفتن درطناب پیمایش کنند بعداز حدود بیست دقیقه به روی یال سنگی رسیدیم که مسیر تقریبا دشواری بود وباید بااحتیاط ازآن می گذشتیم . انتهای مسیر آقای رضاخانی وقاضی باطناب، کارگاهی ایجاد کردند تا بچه ها با حمایت وخیال راحت تری صعود کنند.

ساعت 17 دوستان یکی یکی به قله میخ کوب رسیدند و مشغول هموار کردن زمین برای برقراری چادرها می شدند هوا کمی سرد شده بود وبرای اینکه دچار یخ زدگی انگشتان پا و دست نشویم خیلی زود چادرها را آماده کرده ومشغول استراحت شدیم . در نیمه های شب باد شروع به وزیدن کرد وباعث سردتر شدن هواشد.

همه دوستان در ساعت 7:30 چادرهارا جمع کرده وآماده حرکت شدند به تصمیم آقای رهگذر یک تیم که آمادگی بیشتر داشتند وزودتراز بقیه آماده شده بودند به راه افتادند تا درطول مسیر اگر جایی احتیاج به کار فنی داشت تیم دچار ترافیک و از دست رفتن زمان نشود . تمام طول مسیر مجبور به عبور از تیغه ونقاب برفی بودیم که بادرایت مربیان بهترین مسیر انتخاب میشد . بابرخورد به یک دیواره پنج یا شش متری  تصمیم براین شد که مسیر با استفاده از یومار صعود شود که تمرین بسیار عالی برای همه  بود . ساعت 10 به قله ایوانک به ارتفاع 3800متر رسیده و بدون توقف مسیر خط الراس را به سمت غرب ادامه دادیم . حدود ساعت 14:30 بود که  به قله اخورک رسیدیم که در شرق قله شاه کرم واقع میباشد. ولی به دلیل کمبود زمان از ادامه مسیر به سمت قله شاکرم منصرف شده به سمت روستای سیرود حرکت کردیم وساعت 16 به روستا رسیده بقیه همنوردان نیز ساعت 18:30 به ما ملحق شدند واین برنامه پربار به پایان رسید .