خانه کوهنوردان نظرآباد

نظرآباد: بلوار شهید سلطانی پارک شهر، روزهای سه شنبه هر هفته از ساعت 17:30 الی 19 کانال تلگرام :KhaneNazarAbad@

خانه کوهنوردان نظرآباد

نظرآباد: بلوار شهید سلطانی پارک شهر، روزهای سه شنبه هر هفته از ساعت 17:30 الی 19 کانال تلگرام :KhaneNazarAbad@

انالله و انا الیه راجعون

  متاسفانه با خبر شدیم همنورد عزیزمان جناب آقای جلیوری در غم از دست دادن داماد گرامیشان به سوگ نشسته اند، این مصیبت بزرگ را به ایشان و خانواده محترمشان تسلیت عرض نموده و از خداوند منان علو درجات را برای آن مرحوم و صبر و شکیبائی را برای بازماندگانشان خواستاریم.

یلدا ...

به جمشید و کورش, به رستم درود

به شهنامه خوانان ایران درود

همانان که یلدا سبک نشمرند

به آن آریا, نسل پاکان درود

یلدا پیشاپیش خجسته باد

غاری به نام «شکاف یخی پرطنین»!


محققان تصاویر خیره کننده‌ای از زیبایی نفس‌گیر دنیای جدیدی از یخ در زیر کوهستان راکی منتشر کرده‌اند.

این غار به خاطر شرایط اکوستیک فوق‌العاده‌اش "شکاف یخی پرطنین" نام گرفته است. وقتی که سنگها بر روی این غار که 140 متر عمق دارد سقوط می‌کنند صدای منعکس شونده‌ای ایجاد می‌شود.

این یخ بلورین شفاف چندین متر ضخامت دارد و کاوشگران می‌گویند حرکت بر روی آن حس پرواز را برای آنها ایجاد می‌کرده است. با این حال اگرچه این آب موجب می‌شود انسان احساسی مانند پرواز داشته باشد ولی یک لغزش می‌تواند موجب سرخوردن غارنورد شده و او را به دیوار زیرین پرتاب کند.

شرایط انعکاس صدا موجب می‌شود برقراری ارتباط در این شکاف 704 متری دشوار شود و کاوشگران مجبور باشند برای درک حرف یکدیگر چندین ثانیه صبر کنند.

آدام واکر، نیک ویرا و کریستین استنر غارنوردان این غار شگفت انگیز بوده‌اند.

این غار، هوای سرد زمستانی را در اعماق خود گیر می‌اندازد و این سرما هرگز نمی‌تواند فرار کند.

وقتی یخ آب شده و باران به این غار راه می‌یابد به طور شگفت انگیزی به دلیل همین سرما منجمد شده و لایه‌های یخی را شکل می‌دهند. به گفته این کاوشگران سرخوردن بر روی این یخ  با ایجاد یک سرعت وحشتناک، می‌تواند کشنده و مهلک باشد.

در این غار تنها راه برای خروج همان راهی است که کاوشگر از آن وارد شده است. تنها چند آسیب دیدگی در این غارها کشنده است چرا که بازگرداندن فرد آسیب دیده به بیرون غار چندین روز طول می‌کشد و ممکن است وی بر اثر خستگی و سرمازدگی جان خود را از دست بدهد.

یخ، خطر دیگری در این غار است؛ چرا که حرکت در غار را دشوار تر و سرما را بیشتر می‌کند. در این شرایط کنترل دمای بدن بسیار دشوار است. اگر فرد در این محیط حرکت نکند به سرعت دچار سرما می‌شود از سوی دیگر اگر روند حرکت تند باشد، دمای بدن زیاد بالا می‌رود.

در این شرایط عرق کردن خطر آفرین است چرا که وقتی از حرکت می‌ایستید عرق خنک و موجب می‌شود بسیار سردتان شود.

محققان قصد دارند چندین مسیر را که به این غار منتهی می شود،‌ بکاوند.



 منبع: 
مهر

کوه...

ما بر کوه ها پیروز نمی شویم ، بلکه بر نفس خودمان غلبه می کنیم . تحقق رویای صعود مستلزم تغییر در شیوه زندگی معمول کوهنورد است و

                                    عشقی بی پایان...

لوازم و تجهیزات جدید ایمنی در بهمن (۲)

میله  سونداژ

میله های سونداژ یکی از وسایل مهم در عملیات جست و جو و نجات می باشد.چه زمانی که از بیکن استفاده می کنیم باید برای تعیین محل دقیق قربانی از آن ها استفاده کرد و زمانی که قربانی از دیگر وسایل مانند بیکن ٬ توپ بهمن و ... استفاده نکرده است میله های سونداژ تنها راه برای تعیین محل قربانی می باشد.شرکت های مختلفی میله های سونداژ را تولید می کنند ولی در واقع آن ها با یکدیگر تفاوت چندانی ندارند.
۳مورد را درهنگام خرید میله سونداژ باید مد نظر قرار داد:
۱-طول میله
۲-ماده  استفاده شده در ساخت میله
۳-سیستم اتصالات میله سونداژ
 طول
اکثر میله های سونداژ دارای طول های استاندارد ۲۰۰٬۲۴۰ و ۳۲۰ سانتی متر می باشند.اما بعضا بعضی از مدل ها دارای طول های متفاوتی نیز می باشند که معمولا ان ها رد طول های بلند تر ۲۶۰٬۲۲۰ و ۲۸۰ تولید می شوند. .
در اکثر میله ها هر قطعه درارای طول ۴۰ سانتی متر می باشد و به همین دلیل است که طول های استاندارد در نظر گرفته شده است.اما مدل هایی که از طول های استاندارد پیروی نمی کنند دارای طول های بلند تری می باشند که امکان دارد برای قرار دادن آن ها در کوله برای شما مشکل ایجاد کند.
اگر معمولا در منطق پر برف برنامه های خود را اجرا می کنید پس بهتر است که طول های بلند تر را برای خرید انتخاب کنید ولی اگر تفاوت وزن چندان برای شما اهمیت ندارد بهتر است که طول بلند تر خریدای کنید.
 جنس میله
همانند بیل های برف میله های سونداژ هم معموا از آلومینیوم ساخته می شوند ولی مانند بقیه ابزار که امروزه از کربن برای تولید آن ها استفاده می شود٬این وسیله نیز استثنا نبوده و مدل هایی که جنس آن ها کربنی می باشد نیز تولید می شود.
مهمترین تفاوت میان میله های کربنی و آلومینیومی تفاوت وزن آن ها می باشد که میله های کربنی مقداری سبک تر می باشند.البته این دو مدل تفاوت دیگری نیز دارند که این تفاوت قیمت آن هاست! میله های آلومینیومی قیمتی در حدودا ۶۰ هزار تومان دارند ولی مدل های کربنی حدودا  ۱۱۵ هزار تومان می باشند.
 
اتصالات

گاها سیستم های اتصالات میله های سونداژ متفاوت می باشند و شما باید در هنگام خرید توجه داشته باشید که با کدام سیستم راحت تر هستید و کدام مدل را می توانید سر هم کنید.تمامی مدل ها دراای قفل های مطمینی هستند ولی بعضی از آن ها سریعتر می باشند و برخی از میله سونداژ ها توانایی آن را دارند که در تنها 3 ثانیه سر هم شوند.
 
٬Pieps iProbe میله ی سونداژی کم نظیر

این مدل شرکت PIEPS تحولی در میان میله سونداژ ها ایجاد کرده است.
این مدل دارای یک دستگاه گیرنده بیکن کوچک در بالای ان است که تنها با یک باتری قلمی برای ۲۵۰ ساعت کار میکند و توانایی دریافت امواج از فاصله دو متری را داراست.هنگامی که در حال سونداژ کردن هستید برای این که تفاوت میان یک کوله٬سنگ و یا یک قربانی را تشخیص دهید باید تنها بر احساس و تجربه خود اتکا کنید ولی به کمک این مدل می توانید مطمین شوید که آن جسم خود فرد مورد نظر بوده است و نه کوله او تا بجای اینکه کوله قربانی را نجات دهید خود قربان را نجات دهید و در وقت صرفه جویی کنید!
طریقه ی کار این بیکن همانند بیکن های معمولی می باشد و توسط تغییرات در صدای بیپ ی که تولید می کند شما را از مکان فرد مطلع می کند.
همچنین این مدل توانایی این را نیز داراست که بیکن افرادی را که پیدا کرده اید توسط دکمه ای که بر روی بدنه آن وجود دارد غیر فعال کنید که این مزیت بسیار مهمی برای مواقعی است که چند قربانی وجود دراد و از سردرگمی امدادگران جلوگیری می کند, اما متاسفانه این ویزگی تنها برای بیکن های شرکت Pieps عمل می کند.
تنها عیبی که برای این میله سونداژ کربنی می توان بیان کرد قیمت بالای این مدل است که در ایران (قبل از بالا رفتن دلار) دارای قیمت تقریبی۲۰۰ هزار تومان بود.

چرا کوه نوردی ؟

       کوهنوردی نه فقط یک ورزش مفرح، بلکه یک روش زندگیست !

گزارش تصویری صعود به ارتفاعات اشتهارد - قله شاه مردان

                     مبدا حرکت روستای جارو جزء ییلاقات اشتهارد میباشد                      مسیر صعود در ابتدا از میان باغات و زمینهای زراعی میگذرد 

                     بر فراز قله و دورنمایی از رشته کوههای البرز 

                                       دوستان همیشه بر فراز باشید 

لوازم و تجهیزات جدید ایمنی در بهمن (۱)

    زمستان در راه است و برف بسیاری از کوه ها را سفید پوش کرده است ، فصل صعودهای زمستانی رسیده است و بر ماست که اطلاعات خود را از شرایط زمستان گسترش دهیم ، آگاهی شاید بخشی از نیازهای ما را برطرف نماید ولی دوستان بدانیم که آگاهی دانش نیست ، زمانی آگاهی به دانش تبدیل می شود که این شرایط و تجهیزات در دوره های آموزشی بارها و بارها تمرین شود ، شاید بسیاری از ما به وسایل و تجهیزات جستجو و نجات تجهیز باشیم ولی اصل مهم این است که تسلط کافی در استفاده ازاین وسایل را کسب نماییم ....

 

ادامه مطلب ...

کوه عاشق

تصاویری بی تکرار از بلندترین کوه مخروطی زمین؛ "دماوند"


نمایشگاه عکس "کوه عاشق" ساعت 16:00 روز سه شنبه 14 آذر ماه 1391 افتتاح می شود. در این نمایشگاه، تصاویری جذاب و  بی تکرار از بلندترین کوه مخروطی جهان؛ دماوند به معرض نمایش در می آید.

مکان: خیابان ولیعصر، تقاطع طالقانی، فرهنگسرای هنر، موسسه فرهنگی هنری صبا، نگارخانه خیال نو - تلفن تماس: 11-66494508

زمان: از 15 آذر ماه تا 7 دی ماه 1391 - همه روزه از ساعت 10 تا 18 (به جز روزهای تعطیل)

(بر گرفته از سایت هیئت تهران)

درسی از رینهولد مسنر درباره کوهنوردی

 بدون خطر مرگ کوهنوردی دیگر کوهنوردی نیست ، ولی در کوهنوردی من دنبال مرگ نیستم ، دقیقا بر عکس من سعی در زنده ماندن دارم ، اما زنده ماندن بدون وجود خطر مرگ نیز بسیار آسان است . کوهنوردی هنر زنده ماندن در شرایط سخت است که شامل خطر مرگ هم می شود . بهترین کوهنورد کسی نیست که تلاش می کند تا یکی دوبار کارهای احمقانه بکند وسپس بمیرد . بلکه بهترین کوهنورد کسی است که سعی می کند بزرگترین کارها را انجام دهد و  زنده بماند.

روز جهانی کوهستان

به همین مناسبت مراسم امسال روز جهانی کوهستان توسط دفتر انجمن کوهنوردان ایران (نمایندگی ساوجبلاغ-نظرآباد- طالقان) و با تلاش و کوشش استاد گرانقدر جناب اقای یونس رضاخانی و با حضور دوست داران طبیعت و کوهستان برگزار خواهد شد.


زمان:91/9/22 ساعت 16 الی 19
مکان:
هشتگرد-خیابان بانک ملی- روبروی خانه جوان- فرهنگسرای امام علی