خانه کوهنوردان نظرآباد

نظرآباد: بلوار شهید سلطانی پارک شهر، روزهای سه شنبه هر هفته از ساعت 17:30 الی 19 کانال تلگرام :KhaneNazarAbad@

خانه کوهنوردان نظرآباد

نظرآباد: بلوار شهید سلطانی پارک شهر، روزهای سه شنبه هر هفته از ساعت 17:30 الی 19 کانال تلگرام :KhaneNazarAbad@

"فراخوان برگزاری دوره تئوری سازمان مربیگری درجه3"

 

"فراخوان برگزاری دوره تئوری سازمان مربیگری درجه3"


alt

به اطلاع می رساند هیئت کوه نوردی و صعودهای ورزشی استان البرز در نظر دارد یک دوره کلاس تئوری سازمان تربیت بدنی ویژه مربی گری درجه 3 را با شرایط ذیل برگزار نماید...

ادامه مطلب ...

کوهنوردان چرا در اورست می‌میرند؟

 کوهنوردان چرا در اورست می‌میرند؟


 یکی از محققان می‌گوید: این تحقیقات برای جلوگیری از مرگ و میر در کوه اورست بوده است. بیشترین کسانی که در این کوه می‌میرند جوان هستند و دوستان و خانواده‌های آنها از وجودشان بی‌بهره می‌مانند. کوهنوردی مفرح است، اما باید مراقبت‌های لازم انجام شود تا به بهای مردن کوهنوردان تمام نشود. کوهنوردان سعی کنند آمادگی لازم را کسب کنند سپس دست به صعود بزنند. کوه اورست سال دیگر هم سر جای خود خواهد بود!

محققان آمریکایی و انگلیسی با انجام تحقیقات وسیع بر روی مرگ و میر کوهنوردان در کوه "اورست" به مستندات تازه‌ای درباره دلایل مرگ آنها دست یافتند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، یک تیم تحقیقاتی بین‌المللی اولین مطالعات گسترده را درباره فاکتورهایی که باعث مرگ کوهنوردان "اورست" می‌شوند، انجام داد. این فاکتورها عبارتند از : شرایط آب و هوایی سخت، خستگی، ورم مغزی، سقوط بهمن و مشکلات تنفسی.

این مطالعات توسط محققان آمریکای شمالی و انگلیسی انجام شد و در مجله پزشکی انگلیس منتشر شد.

کوه "اورست" یکی از خطرناک‌ترین کوه‌هاست. از سال 1920 هزاران کوهنورد سعی کرده‌اند تا به قله آن که در ارتفاع 29 هزار پایی است ، دست یابند. بیش از 200 نفر تاکنون جان خود را در این راه از دست داده‌اند...

ادامه مطلب ...

کفشهای کوهنوردی خود را کی تعویض کنیم؟

کفشهای کوهنوردی خود را کی تعویض کنیم؟


کفش ورزشی از مهمترین تجهیزات ورزشی است که در اکثر قریب به اتفاق فعالیت های ورزشی کاربرد دارد. البته کفش هر رشته ورزشی با توجه به ویژگیهای آن رشته مانند نوع حرکات، زمین و شرایط محیطی، خاص همان رشته طراحی می شود و انتخاب یک کفش ورزشی جدای از کیفیت و سایز مناسب باید با توجه به رشته انتخاب شود. از آنجایی که کفش های ورزشی برای محافظت از پا و افزایش عملکرد طراحی می شوند و نباید تصور کرد که عمر آنها زمانی بسر می رسد که از ریخت می افتند یا پاره می شوند، بلکه اگر هنوز از لحاظ ظاهر مقبول باشند ولی خواص عملکردی یا محافظتی آنها کاهش یافته باشد، وقت تعویض آنها فرا رسیده است.

اگر بعد از ورزش احساس خستگی و یا درد بیش از حد در پا و یا ساق پای خود دارید و اگر بیش از چهارصد کیلومتر از کفش فعلی استفاده کرده اید احتمالاً زمان تعویض آن فرا رسیده است. البته باید توجه داست که درد و خستگی پاها از علل دیگری نیز ممکن است ناشی شود که در صورت بهبود نیافتن به تعویض کفش مشاوره با متخصص پزشکی ورزشی توصیه می شود.

آموزش قطب نما و GPS

برنامه آموزشی روز سه شنبه مورخ 92/05/29 ، آموزش " قطب نما و GPS " توسط آقای شماخی برگزار میگردد.

علاقمندان جهت شرکت در کلاس میتوانند  "ساعت 19"  در دفتر خانه حضور داشته باشند.

گزارش برنامه صعود قله سبلان

"بنام خالق کوهها"

گزارش برنامه صعود قله سبلان(4811)

تاریخ اجرای برنامه :92/5/17.18

شرح برنامه در ادامه مطلب 


ادامه مطلب ...

"آئین بزرگداشت «گشایش مسیر ایران در برودپیک»؛ چهارشنبه ۱۶ مرداد در برج میلاد"

آئین بزرگداشت «گشایش مسیر ایران در برودپیک»؛
چهارشنبه ۱۶ مرداد در برج میلاد



بنا بر اطلاعیه پایگاه خبری باشگاه آرش:  آئین بزرگداشت «گشایش مسیر ایران در برودپیک» توسط این باشگاه و با همکاری و مساعدت شهردار تهران و شورای اسلامی شهر تهران برگزار می‌گردد.

- زمان: چهارشنبه شانزدهم مرداد 1392 از ساعت 18:45 الی 20:20 
- مکان: در سالن همایش‌های برج میلاد


- زمان: چهارشنبه شانزدهم مرداد 1392 از ساعت 18:45 الی 20:20 
- مکان: در سالن همایش‌های برج میلاد

تیم صعود کننده باشگاه آرش به «برودپیک» خیلی جوان بود!

 «محمد نادریان» از فاتحان «برودپیک»:

تیم صعود کننده باشگاه آرش به «برودپیک» خیلی جوان بود!گشایش مسیر نو؛ نیازمند تجربه‌ی بارها صعود به هفت و هشت‌هزاری‌ها


برگرفته از طرح باشگاه آرش شیراز

 «محمد نادریان» که خود در سال ۸۷ قله‌ی «برودپیک» را صعود کرده است در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: بابت اتفاقی که افتاد بسیار متاسفم. این سه کوه‌نورد کار بسیار ارزشمندی را انجام دادند و از مسیر دشواری به قله رسیدند، اما چه حیف که جان خود را از دست دادند. ای کاش کوه‌نوردان ما زنده بودند و این مسیر صعود نمی‌شد. جان آنها از همه چیز مهم‌تر بود.

وی افزود: این تیم برای صعود خیلی جوان بود. سن پایین‌تر میزان ریسک پذیری بیشتری دارد، اما سن که بالاتر می‌رود از ریسک پذیری کم می‌شود و کارها محتاطانه‌تر دنبال می‌شود. اگر یک با تجربه و یا پیشکسوت هیمالیانورد همراه این تیم بود خیلی بهتر بود و یا حداقل این که شاید تلفات این چنینی رخ نمی داد.

کارشناس کوه‌نوردی با اشاره به این که سرپرستی در هیمالیا کار بسیار مشکلی است، یادآور شد: سرپرستی تیم‌ها در هیمالیا ویژگی خاص خودش را دارد و در مسیرهای نو سختی‌ها بیشتر می‌شود. وقتی صعودی صورت می‌گیرد و تیم سالم بر می‌گردد هر مشکل فنی هم وجود داشته باشد کسی چیزی نمی‌گوید، اما وقتی تیمی به مشکل بر می‌خورد همه چیز زیر ذره بین می‌رود. قطعا در این صعود و این اتفاق نیز تیم سرپرستی بی‌تاثیر نبوده است...

ادامه مطلب ...

وقتی به کوه‌ می‌روید؛ به رنگ طبیعت لباس نپوشید!

وقتی به کوه‌ می‌روید؛ به رنگ طبیعت لباس نپوشید!


کسانی به کوه‌پیمایی می‌روند، از پوشیدن لباس‌های سبز و یا به رنگ محیط و طبیعت منطقه خودداری کند.

به گزارش جام‌نیوز به نقل از سایت رادیو سوئد؛ لباس و پوشش‌هایی به رنگ طبیعت، می  تواند مانع یافتن افراد درصورت گم شدن در مناطق کوهستانی شود.

گروه نجات کوهستان هشدارداده‌ است تا کسانی که به کوه‌پیمایی می‌روند، از پوشیدن لباس‌های سبز و یا به رنگ محیط و طبیعت منطقه خودداری کند. در این هشدار آمده‌ است کسانی با لباس‌هایی در رنگ های متضاد و متفاوت با رنگ طبیعت و محیط، درصورت گم شدن، شانس بیشتری برای از جمله دیده شدن با هلی‌کوپتر از فاصله دور دارند.

دیدگاه

 

" باید خطر کرد برای اینکه بزرگترین آسیب و خطر در زندگی اینه که اصلا خطر نکنی. کسی که در زندگی اش اصلا خطر نکنه کاری نکرده، چیزی نداره و هیچ چیز نیست. او شاید از رنج و اندوه دور باشد اما در عوض نمی تونه یاد بگیره، نمی تونه احساس کنه، نمی تونه تغییر کنه، نمی تونه رشد کنه و حتی نمی تونه زندگی کنه. او کسی ست که در بندگی خود زنجیر شده و برده ایست که آزادی را از دست داده است. تنها کسی که خطر می کنه آزاده .. بدبین از وجود باد گله می کنه، خوشبین انتظار داره که تغییر کنه، در حالی که کسی که واقعیت گراست سعی میکنه که مسیر حرکتش رو تنظیم کنه."

 

William Arthur Ward

گفت و گوی «ایسنا» با «همایون بختیاری» دبیر باشگاه «آرش»

  گفت و گوی «ایسنا» با «همایون بختیاری» دبیر باشگاه «آرش»


دبیر باشگاه کوهنوردی آرش به موضوعات مطرح شده در مورد صعود سه کوهنورد ایرانی به برودپیک پاسخ داد و جزییات تازه‌ای از این صعود را بازگو کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، "آیدین بزرگی" ،"مجتبی جراحی" و "پویا کیوان" دو هفته پیش در مسیر بازگشت از قله "برودپیک" در هیمالیا مسیر اصلی را گم کرده و مفقود شدند که پس از چند روز جستجو اثری از آنها پیدا نشد و جست و جوها بی نتیجه پایان یافت. پس از این حادثه بود که شائبه های زیادی در مورد این صعود و ضعف گروه پشتیبانی و صعود انتحاری کوهنوردان ایرانی مطرح شد که همایون بختیاری، دبیر باشگاه کوهنوردی آرش در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: کاری که این کوهنوردان انجام دادند کار بزرگی بود و من با جرات تمام از کاری که انجام دادند دفاع می کنم و پاسخ های لازم را می دهم.

وی در مورد این که گفته شده صعود این سه کوهنورد صعودی انتحاری بوده و برنامه ریزی آنها تنها برای صعود بود و فکر و برنامه ای برای نحوه بازگشت و مشکلات پیش بینی نشده نداشتند، افزود: روش این کوهنوردان برای صعود روش سبک بار و آلپاینی بود. این کوهنوردان برای رسیدن به کمپ 3 از روش کلاسیک استفاده کردند و بعد از آن با یک حرکت افقی به سمت مسیر اصلی رفتند و از آنجا به سمت بالا رفتند...

ادامه مطلب ...

همه مقصریم!

  همه مقصریم!


پرستو ابریشمی
مربی تیم هیمالیانوردی امید استان تهران

پمرگ در فرهنگ کوهنوردی ایران به یک واژه عادی تبدیل شده است. به قول مادرم، شما کوهنوردان آنقدر مرگ دیدید و شنیده‌اید که هم زود باور می‌کنید و هم زود فراموش! اما آیا مرگ باید یگانه همراه همیشگی و وفادار این ورزش باشد؟
 درست است که ذاتا خطر در این ورزش نهفته است، به ویژه در بُعد هیمالیانوردی، اما نقش کوهنوردان در میزان حضور مرگ در برنامه‌های هیمالیانوردی چقدر است؟ مَثل معروفی در کوهنوردی اروپا وجود دارد که می‌گوید: آنجا که آلپ تمام می‌شود، هیمالیا آغاز می‌گردد، چرا که در رشته کوه آلپ که سراسر آن، درگیری با یخ و سنگ و شکاف است، تمریناتی در خور انجام می‌شود؛ کاستی‌ها و ضعف‌ها رفع می‌شود و سپس پا در هیمالیا گذاشته می‌شود. 

ادامه مطلب ...

فرآیند اخذ مجوز صعودهای برون مرزی؛ چرا و چگونه ؟ بودجه فدراسیون محدود است ... یگ گاو صندوق خالی!

  فرآیند اخذ مجوز صعودهای برون مرزی؛ چرا و چگونه ؟

بودجه فدراسیون محدود است ... یگ گاو صندوق خالی!


می‌گویند یک کوله و کفش کتانی کافی است به کوه بروید، اما سری به بازار دست‌دومی‌های مهاباد هم که بزنید می‌بینید برای یک کفش دست دوم هم باید بیش از 100 هزار تومان بپردازید.

 حال اگر قصد کنید در کوهنوردی حرفه‌ای شوید و هیمالیانوردی را امتحان کنید، کارتان سخت‌تر خواهد بود، بوده‌اند کوهنوردانی نظیر لیلا اسفندیاری که مجبور به فروش خانه‌شان برای یک سفر شده‌اند، اما چرا کوهنوردی در ایران چنین پرمخاطره و هزینه‌بر است؟ نهادهای متولی برای کاهش مخاطرات چه می‌کنند؟ رابطه باشگاه‌ها و فدراسیون کوهنوردی چگونه است؟ در گفت‌و‌گو با رضا زارعی، مربی فدراسیون کوهنوردی که پیشتر در این فدراسیون از کارشناسان صدور مجوزهای برون‌مرزی بود، پرسش‌هایمان را مطرح کردیم... 

ادامه مطلب ...

تغییر جلسه هفتگی خانه

قبل توجه اعضای محترم خانه کوهنوردان نظرآباد:

 جلسه این هفته مورخ 92/05/07 به مناسبت شهادت حضرت علی (ع) تعطیل بوده 

و جایگزین آن روز چهارشنبه 92/05/08 راس ساعت 19 تشکیل میگردد.

شهادت حضرت علی (ع)

شاهی که ولی بود و وصی بود علی بود

سلطان سخا و کرم و جود علی بود

هم آدم وهم شیث وهم ادریس و هم الیاس

هم صالح پیغمبـر و داوود علی بود


"شهادت امام علی علیه السلام تسلیت باد"