خانه کوهنوردان نظرآباد

نظرآباد: بلوار شهید سلطانی پارک شهر، روزهای سه شنبه هر هفته از ساعت 17:30 الی 19 کانال تلگرام :KhaneNazarAbad@

خانه کوهنوردان نظرآباد

نظرآباد: بلوار شهید سلطانی پارک شهر، روزهای سه شنبه هر هفته از ساعت 17:30 الی 19 کانال تلگرام :KhaneNazarAbad@

مولتی ویتامین را خودسرانه مصرف نکنید

                               تاثیر ویتامین c بر سلامتی


مصرف خودسرانه مکمل‌های مولتی ویتامین مطلقاً توصیه نمی‌شود زیرا با رعایت اصول هرم غذایی ، نیازی به مصرف مولتی ‌ویتامین‌ها باقی نخواهد ماند.

 ویتامین‌های محلول در چربی و آب با رعایت اصول هرم غذایی به اندازه کافی به بافت‌های بدن می‌رسد و مصرف خودسرانه مکمل‌های مولتی ویتامین تنها هزینه بیشتر برای مصرف‌کننده دارد.

احتمال مسمومیت در صورت مصرف مکمل‌های مولتی ویتامین وجود دارد زیرا ویتامین‌های محلول در چربی موجود در این مکمل‌ها در بافت‌های بدن باقی می‌ماند و علاوه بر مسمومیت ممکن است به ریزش مو، کاهش وزن، مشکلات پوستی و... منتهی شود.

متاسفانه هم‌اکنون انواع مولتی ویتامین‌ها به‌وفور در جامعه یافت می‌شود، به طور مثال به بهانه سودمند بودن ویتامینE افراد مختلف به مصرف آن مبادرت می‌ورزند در حالی‌که نیاز خود به این ویتامین را با خوردن دو عدد گردو در روز و دو وعده ماهی در هفته می‌توانند تامین کنند.

مصرف مولتی ویتامین به هیچ وجه غیر از مقاصد درمانی توصیه نمی‌شود و افراد عادی در شرایط معمولی نیازی به این مکمل ندارند، تنها در صورت انجام آزمایشات و تایید کمبود ماده معدنی یا ویتامینی خاص در بدن، مصرف این نوع مکمل تجویز می‌شود.

  هیات پزشکی ورزشی

نتایج رقابت‌های جهانی یخ‌نوردی در کره‌جنوبی

تیم ایران و کسب رتبه‌ی دهم جهان

مسابقات یخ‌نوردی جام جهانی و قهرمانی جهان سال  2013 که با حضور 96 یخ نورد از 22 کشور جهان 12 و 13 ژانویه در شهر چونگ سونگ کره جنوبی برگزار گردید، در نهایت با قهرمانی یخ‌نوردان روسیه، کره‌جنوبی و ایتالیا و کسب رتبه‌ی تیمی دهم توسط ایران، پایان یافت.

به گزارش رسیده: در جدول رده‌بندی مسابقات، تیم ۴ نفره‌ی اعزامی کشورمان متشکل از مسعود زینالی، مجتبی ثقفی، محمدرضا صفدریان و خانم زهره عبدالله خانی با کسب مجموع 56 امتیاز در رده دهم جهان و بالاتر از تیم های پر سابقه‌ای چون آمریکا، آلمان، استرالیا، چین، هلند، ایرلند و اسلوانی، قرار گرفت.

در این مسابقات مسعود زینالی در بخش سرعت در جایگاه ششم سرعت آسیا و بیست و دوم رنکینگ جهانی و خانم زهره عبدالله خانی نیز جایگاه ششم آسیا و بیستم رنکینگ جهانی قرار گرفتند.

در بخش سرطناب نیز در گروه الف این رقابت ها؛ مسعود زینالی و محمد رضا صفدریان به ترتیب رتبه های هجدهم و بیستم را کسب کردند و مجتبی ثقفی نیز در گروه ب در رتبه بیستم  قرار گرفت.

در رده بندی نهایی جهانی؛ مسعود زینالی در جایگاه سی و پنجم و محمد رضا صفدریان و مجتبی ثقفی در جایگاه مشترک سی و نهم جهان قرار گرفتند. زهره عبدالله خانی نیز در رده بندی نهایی در جایگاه سی و یکم جهان قرار گرفت.


منبع: ‍پایگاه‌خبری‌فدراسیون


پشتکار و تلاش...


Spencer West

اسپنسر وست (Spencer West) قصد داشت به کیلیمانجارو صعود کند. اسپنسر به دلیل بیماری ژنتیکی هنگامی که فقط ۵ سالش بود هر دو پایش را به طور کامل از دست داد. وقتی که به تصاویر وست نگاه می کنیم اینطور به نظر می رسد که بدن او از کمر به دو نیم شده است. به نظر می رسه تو یه گودال فرو رفته و با بقیه شوخی می کنه اما او واقعا همین شکلی ست.

وست به یک چهره کاریزماتیک تبدیل شده و هر جا که میره نگاه ها رو به خود جلب می کنه و همه می خوان باهاش مصاحبه کنند. او هم همانند دیگر اشخاصی که معرفی شدند معروف شد و عبارت جادویی خود را اینطور ساخت; "تعریفی دوباره از غیر ممکن". این عبارت همچنین به تیتر اصلی کمپین خیریه او نیز تبدیل شد.

بعلاوه اسپنسر وست به کمک صعودهای خود برای سازمان غیر انتفاعی “Free The Children” (کودکان را آزاد کنید) کمک های مالی جمع آوری می کرد. این سازمان از کودکان نیازمند آفریقایی حمایت و مراقبت می کند. بهتره بدانید که کمک های جمع آوری شده از این طریق به نیم میلیون دلار می رسید، که واقعا پول زیادی بود.

و در پایان سخنی از نگارنده مقاله پائولو (Paulo):

"پشتکار چنین انسان هایی مرا تحت تاثیر میزارند. در برابر آنها سر تعظیم فرود میارم و اگر روزی در کوهستان های هر جای این دنیا با این چهره ها برخوردی داشته باشم احساس افتخار خواهم کرد."

 

لوازم و تجهیزات جدید ایمنی در بهمن (۶-پایانی)

RECCO

recco

یکی از جدید ترین  تجهیزات جست و نجات ,RECCO می باشد.این وسیله با اینکه وزنی کمتر از 4 گرم دارد ولی می تواند تاثیر بسزایی در پیدا کردن فرد قربانی بگذارد.از ویژگی های این وسیله بی نیاز بودن به باتری است و اینکه این وسیله همواره روشن است و دکمه ی خاموش و روشن ندارد!!
این وسیله که به صورت ثابت و دائم بر روی کلاه کاسکت٬لباس٬کفش ها و ... نصب می شود و حتی بضی از شرکت ها از قبل این وسیله را بر روی محصولات خود نصب می کنند.

recco reflector
recco reflector


این وسیله از دو قسمت RECCO detector و RECCO reflectors تشکیل شده است که قسمت RECCO detector  در اختیار امداد گران باید باشد و این وسیله توسط امواجی که ارسال می کند و امواج دریافتی از قسمت بازتابننده محل فرد قربانی را مشخص می کند.

recco detector
recco detector

گزارش برنامه تیم ترانگو




همان‌گونه که پیش‌تر نیز اطلاع‌رسانی شده بود، مراسم تجلیل و گزارش برنامه‌ی تیم «ترانگو»؛ چهارشنبه ۲۷ دی ماه ۹۱ برگزار خواهد شد.

بدین‌وسیله ضمن رونمایی از پوستر این مراسم؛ باردیگر از جامعه‌ی قدرشناس کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی به منظور حضور در برنامه‌ی مذکور دعوت به عمل می‌آید.

- زمان: چهارشنبه ۲۷ دی ماه از ساعت ۱۷ الی ۲۱ 
- مکان: سالن اجتماعات تأمین اجتماعی (مجموعه فرهنگی ورزشی نگین غرب/تهران - خیابان آزادی - خیابان جیحون)


منبع: پایگاه خبری فدراسیون


برف کوری


تالیف:
 دکتر فرید عباسی دزفولی

             

برف چیزی نزدیک به 85 % از اشعه ماورا بنفش را منعکس می کند و این اشعه در صعود های برفی باعث آسیب  و سوختگی قرینه می شود. فقط 20 دقیقه حضور در برف کافی است تا برف کوری ایجاد شود علائم 6 تا 12 ساعت بعد از مواجهه ایجاد می شوند و  18 تا  24 ساعت بعد بتدریج از بین می روند.

علائم و نشانه ها:

o       تورم  پلک ها

o        اشک ریزش و گاه خشکی چشم ها

o        درد

o        تاری دید

o        احساس جسم خارجی در چشم

o        قرمزی چشم

o        درد ناکی حرکات و باز و بسته کردن چشم

o       حساسیت به نور

علائم چندین ساعت بعد از مواجهه با اشعه با اشک ریزش ، قرمزی و دردی که به سرعت افزایش یافته و غیر قابل تحمل می شود ایجاد می شوند . بیمار احساس می کند که چیزی شبیه سنگ و یا شن در چشمش است. درد، اشک ریزش، تاری دید و احساس جسم خارجی در چشم بیمار را وا می دارد تا چشم هایش را بمالد و این ماساژ وضع را بدتر و درد را آزار دهنده تر می کند. نور در این حالت به شدت آزار دهنده است و بیمار از نور گریزان است.  

درمان:

o       در آوردن لنزهای تماسی

o       پرهیز از نور

o       کمپرس سرد

o        بستن چشم ها (ترجیحا تا 24 ساعت)

o        مسکن خوراکی(مانند بروفن در صورت نبودن منع مصرف)

o        پرهیز از مالش چشمها

o        قطره آنتی بیوتیک

o        استفاده از عینک آفتابی

با بروز اولین علامتها اگر در چشمتان لنز دارید آنها را در آورید. چشمها را در برابر نور محافظت کنید. و بعد از آغشته کردن چشم ها به پماد یا قطره آنتی بیوتیک (قطره جنتامایسن 2 قطره هر 4 ساعت) آنها را در صورت امکان ببندید. اگر در حال حرکت هستید و نمی توانید چشمهایتان را ببندید چشمی را که بیشتر درد می کند ببندید. بیمار برای کنترل درد به مسکن و کمپرس سرد نیاز دارد برای کمپرس سرد می توانید از یخ یا برفی که در یک پلاستیک درون یک پارچه پیچیده شده است استفاده کنید و یا از یک بطری یا قمقمه که حاوی آب سرد است. دقت کنید هیچگاه یخ یا برف را مستقیما روی چشم یا پوست نگذازید. بیمار تا چند روز بعد از آسیب نیاز به استفاده از عینک مناسب در مواجهه با نور و آفتاب دارد . وقتی که بیمار بدون درد و اشک ریزش بتواند به راحتی به نور نگاه کند می توان گفت که بهبودی حاصل شده است. 

 

(الوند دی ماه ۱۳۹۱)

پیش گیری:

دقت کنید که گرچه برف کوری با مواجهه کوتاه مدت با برف و اشعه ایجاد می شود اما علائم در ساعت های بعد (6 تا 12 ساعت بعد از مواجهه با برف و اشعه ماورا بنفش) بروز می کنند و بلافاصله ایجاد نمی شوند. علائم گاه آنقدر شدیدند که بینایی فرد را مختل می کند اکنون 6 تا 12 ساعت پس از شروع روز اگر شما در یک صعود برفی به پناهگاه یا جایی امن رسیده باشید گرچه شبی سخت همراه با درد شدید را پیش رو دارید اما خطری شما را تهدید نمی کند. و برف کوری حتی بدون درمان نیز بهبود پیدا خواهد کرد، ولی اگر هنگام بروز علائم شما در میانه راه صعود یا بر روی یک دیواره یا یخچال هستید بینایتان مختل شده است شدت درد تمرکزتان را از بین برده است و احتمالا هوا نیز دارد رو به تاریکی می رود آنگاه برف کوری می تواند به بهای جانتان تمام شود. پس پیشگیری از برف کوری را جدی بگیرید و آن را دستکم نگیرید. به خاطر داشته باشید که از همان ساعات ابتدایی روز به فکر محافظت از چشمانتان باشید و گرنه هنگام بروز علائم یا گذشت ساعتها از طلوع آفتاب دیگر کار از کار گذشته است و برای پیشگیری بسیار دیر شده است.

اساس پیشگیری پرهیز از نور آفتاب و محافظت از چشمها در برابر آفتاب با استفاده از عینک مناسب و سایر پوشاننده ها بخصوص کلاه لبه بلند است.

عینک مناسب:

  • محافظت 100% در هرسه اشعه UVA-UVB-UVC
  • داشتن جنس ضد خش
  • داشتن قدرت درجه 3 برای نور مریی
  • داشتن درجه 4 برای نور مریی در هیمالیا نوردی
  • داشتن خاصیت ضد بخار
  • قاب مناسب

استفاده از عینک مناسب را در کوهستان به خاطر بسپارید چه در هوای آفتابی چه در هوای ابری و بخصوص در مواجهه با برف و یخچالها آنرا فراموش نکنید.

منبع: انجمن پزشکی کوهستان

رعد و برق آسمان ایران عکس منتخب نشنال جئوگرافی

 مجله مهر: ایران با طبیعت بکر و زیبایش و شاهکارهای معماری بی نظیر و گوناگونی اقوامش همیشه
سوژه های جذابی برای عکاسان مشهور جهان داشته است. عکس هایی که مشاهده می کنید
منتخبی از عکس های نشنال جئوگرافی از ایران است که در میان آنها عکس رعد و برق آسمان
محمود آباد یکی از عکس های برگزیده نشنال جئوگرافی در سال 2012 است.

پل خواجو. اصفهان- عکاس: Murat Bergi

مسجد کرمانشاه- عکاس: پوران روحی ارمکی

بازار رضا. مشهد- عکاس: علی رفیعی

زن بلوچ- عکاس: الکساندر اواکیان

رعد و برق در دریای خزر. محمود آباد-عکاس:امیرعلی شریفی

بازی دختران ایرانی- عکاس: الکساندرا اواکیان

استان مرکزی- عکاس: متیو بلوم 

مرور خاطرات- نزدیکی مرز عراق- عکاس: محمد جهانگیر 

مسجد امام اصفهان- عکاس: الکساندرا اواکیان

مسجد نصیرالملک شیراز- عکاس: علی رفیعی


منبع: خبرگزاری مهر



لوازم و تجهیزات جدید ایمنی در بهمن (۵)

آوالانگ(Avalung)

آوالانگ شرکت بلک دیاموند نیز یکی دیگر از وسایلی است که می تواند جان شما را نجات دهد!
در ۱۵ دقیقه اول بعد از حادثه اگر فرد به سرعت پیدا و نجات داده نشود امکان زنده ماندن او به شدت کاهش می یابد و این به خاطر تجمع دی اکسید کربن در برابر صورت و کمبود اکسیژن و خفه شدن فرد است و این زمانی است که آوالانگ ارزش خود را نشان می دهد.
این وسیله مدت زمان ۱۵ دقیقه را به حدودا ۱ ساعت افزایش می دهد که این ۴۵ دقیقه ی اضافی برای نجات جان مصدوم بسیار ارزشمند است.
AvaLung بدین صورت عمل می کند که هوای بازدم و گازهای co2 را از جلوی صورت شما دور کرده و  آن را به پشت بدن شما می برد و اکسیژن لازم برای تنفس شما را تامین می کند.همچنین این وسیله باعث کاهش یخ زدن برف های اطراف صورت در زمانی که در زیر برف دفن شده اید می شود زیرا شما عمل تنفس خود را توسط این وسیله انجام می دهید.
در زمانی که در زیر برف فرد دفن می شود باید تمام دم و باز دم خود را توسط این وسیله و نه از طریق بینی انجام دهد. 
این محصول توسط شرکت بلک دیاموند در دو مدل عرضه می شود.یک مدل که بر روی کوله های این شرکت طراحی و نصب شده است و مدل دیگر که به صورت جلیقه پوشیده می شود.در مدل جلیقه ای باید به یاد داشته باشید که برای کارکرد بهتر وسیله آن را حتما بیاد بر روی همه ی لباس های خود بپوشید و چیزی بر روی آن نپوشید.


در مدل کوله ای دهانه بر روی بند دوش کوله قرار دارد و محل خروج دی اکسید کربن بر روی پشت کوله قرار دارد.قیمت این وسیله در مدل جلیقه ای در حدود 130 دلار می باشد و وزن آن هم ۲۵۰ گرم می باشد ولی در مدل های کوله ای دارای تنوع زیادی است.

     

 

عکس تصادفی

                                          برو بچه های اسمان !                                                                                                                                                                                                                                                                                        

شعر کوه


  میروم بالا ، بالاتر ز ابر


   در هوایی که پر از افسون توست

   

   انتهای قصه های من تویی


   غصه بی انتها از ان توست 


   چند روزی همنشینت گشته ام 


  این دل سر گشته ام از ان توست  


                                                                                                              م.ر.م

اربعین


امشب شب اربعین مصباح هداست             دل یاد حسین بن علی شیر خداست

دوچرخه‌سواری کوهستان

نماهایی دیدنی از «دوچرخه‌سواری کوهستان»


برگرفته از: کوه نوشت

لوازم و تجهیزات جدید ایمنی در بهمن (۴)

توپ بهمن(Avalanche Ball)

یکی دیگر از تجهیزاتی که برای زمان بعد از وقوع بهمن کاربرد پیدا می کند توپ های بهمن هستند.توپ بهمن مدل مدرن و ارتقا پیدا کرده ی نخ بهمنی است که در گذشته مورد استفاده قرار می گرفت.
توپ های بهمن به وسیله ی طنابی٬ که طولی ۶ متر دارند٬ مستقیما توسط هارنس خود وسیله به فرد متصل می شوند با این تفاوت نسبت به نخ بهمن که توپی در انتهای نخ وجود دارد که همواره بر روی سطح برف قرار می گیرد و به راحتی و به سرعت محل دفن فرد قربانی بهمن را به کمک آن مشخص کرد.
توپ های بهمن دارای سیستم فنری می باشند و بر خلاف کیسه های هوا که توسط فشار هوا حجم پیدا می کنند این وسیله توسط سیستم فنری خود حجم پیدا می کند و بر روی برف می ماند.

    

یکی از مزیت های توپ های بهمن این است که آز آن ها می توان در تمامی کوله ها بهره گرفت و متعلق به نوع خاصی کوله نمی باشد زیرا این وسیله بر روی کوله و بیرون آن قرار می گیرد و دارای حجم زیادی نیز نمی باشد.وزن این وسیله تفریبا ۱ کیلوگرم می باشد.



توپ بهمن دارای ضامنی است که بر روی بند دوشی کوله قرار می گیرد که با کشیدن آن وسیله عمل می کند و به بیرون پرتاب میشود.ویژگی خوب دیگری که این وسیله دارد یک بار مصرف نبودن آن وعدم نیاز به شارژ می باشد زیرا با جمع کردن توپ که دارای سیستم فنری است و می توان بار ها و بار ها بدون نیاز به باتری و یا کپسول هوا از آن استفاده کرد. 

مزیتی که توپ های بهمن نسبت به کیسه های هوا دارند این است که در صورتی که پس از مدفون شدن فرد در زیر بهمن٬ بهمن مجددی بر روی بهمن قبلی بیاید٬ توپ باز هم بر روی سطح بهمن قرار خواهد گرفت و این به خاطر انعطاف پذیری ان است اما کیسه های هوا بدین صورت نیستند و در زیر برف پس از بهمن دوم مدفون می شوند.

توپ های بهمن بر بیکن ها نیز برتری دارند!!ابتدا اینکه زمان تعیین محل دفن قربانی بهمن را به شدت کاهش می دهند و همچنین در موردی که چندین نفر دچار بهمن شده اند  کار تعیین محل افراد مختلف نسبت به بیکن بسیار راحت تر انجام می گیرد و هر فرد و کسانی که به بیکن و مجهز نیستند نیز می تواند به راحتی در عملیات امداد شرکت کند که این مزیتی فوق العاده است. ولی هیچ وقت نباید توپ بهمن را جایگزین بیکن کرد.


امداد در شرایطی که چند مصدوم وجود دارد