خانه کوهنوردان نظرآباد

نظرآباد: بلوار شهید سلطانی پارک شهر، روزهای سه شنبه هر هفته از ساعت 17:30 الی 19 کانال تلگرام :KhaneNazarAbad@

خانه کوهنوردان نظرآباد

نظرآباد: بلوار شهید سلطانی پارک شهر، روزهای سه شنبه هر هفته از ساعت 17:30 الی 19 کانال تلگرام :KhaneNazarAbad@

اصول ابتدایی کمپینگ در کوهستان:

  اصول ابتدایی کمپینگ در کوهستان:

 

در برنامه‌های کوه‌نوردی یکی از مواردی که کوه‌نوردان با آن مواجه هستند، موضوع شب‌مانی در کوهستان می‌باشد. شب‌مانی در کوهستان به صورت های مختلف مانند اقامت در قرارگاه‌ها، پناهگاه‌ها، جان‌پناه‌های پیش‌ساخته و دست‌ساز، بیواک(bivouac)، کمپینگ و … می‌باشد. در زمینه‌ی کمپینگ، می‌توان مطالب خوب و جامعی در کتاب ها، جزوات آموزشی، اینترنت و غیره بدست آورد. «برقراری کمپ» پیش زمینه‌ی کمپینگ می‌باشد. در ادامه، روند برقراری کمپ و کمپینگ بطور خلاصه آورده می‌شود...

ادامه مطلب ...

مضرات مصرف زیاد ویتامین ها در کوهنوردی:

 مضرات مصرف زیاد ویتامین ها در کوهنوردی:

متاسفانه بسیاری از کوهنوردان تصور می کنند مصرف ویتامین ها تاثیر بسیاری در صعود بهتر آنان دارد و نه تنها از بروز بیماریهای ارتفاع جلوگیری می کند بلکه قدرت صعود آنان را افزایش می دهد ولی باید بدانند که این تصوری باطل است و صعود خوب بستگی به بسیاری شرایط دارد. در این مقاله مضرات مصرف بی رویه ویتامین ها را گوشزد می کنیم تا شاید باورهای غلط در زمینه مصرف ویتامین ها تصحیح یابد...

ادامه مطلب ...

بیانیه تیرول جه می گوید؟

 بیانیه تیرول جه می گوید؟

زندگی در دنیای امروز مقید به رعایت قوانینی است که خود ما انسانها آنرا پایه گذاری می کنیم تا حقوق یکدیگر را بیشتر و بهتر بشناسیم و در فعالیتهای خود ایمن تر عمل کنیم. کوهنوردی هم از این قوانین مستثنی نیست و بیانیه تیرول بیانگر همین قوانین و قرار داد های بین ما انسانهاست؛ آنرا به دقت بخوانیم و به آن عمل کنیم:

" بندهای بیانیه تیرول "

بند 1 – مسئولیت های فردی : اصل اخلاقی : " کوهنوردان و صخره نوردان در وضعیتی به این ورزش می پردازند که احتمال خطر وحوادث درمحیط برای آنان وجود داشته و ممکن است امکان کمک موجود نباشد . با درنظر گیری این واقعیت ، آنان به این فعالیت پرداخته و خود مسئول سلامت و حفظ جانشان هستند . فعالیتهای آنان نباید اطرافیان یا محیط پیرامون آنهارا به خطر اندازد . " توصیه های بیانیه تیرول : - ما اهداف ورزشی مان را بر مبنای مهارت های واقعی خودمان و نفرات تیم و بر اساس وضعیت کوهستان انتخاب می کنیم . انجام ندادن صعود می بایست یک گزینه ی ارزشمند به حساب آید . - اطمینان حاصل می کنیم که آموزشهای لازم جهت هدفی که با دقت طراحی کرده و محیای آن هستیم ؛ را داریم . - اطمینان حاصل میکنیم تجهیزات کامل را داریم و نحوه استفاده ازآن را می دانیم ...

ادامه مطلب ...

"صورتجلسه نشست هم اندیشی تشکل های مردم نهاد استان البرز"

 "صورتجلسه نشست هم اندیشی تشکل های مردم نهاد استان البرز"

صورتجلسه نشست هم اندیشی تشکل های مردم نهاد استان البرز

پیرو اطلاعیه کارگروه حفظ محیط زیست هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان البرز ،جلسه هم اندیشی با حضور علاقمندان، کارشناسان و مسئولین تشکلهای مردم نهاد در تاریخ یکشنبه 93/02/28 راس ساعت 17:30 در دفتر هیئت استان با هدف آشنایی بیشتر کلیه فعالان و علاقه مندان به عرصه محیط زیست با یکدیگر و ایجاد شرایط همکاری و هم فکری و پرهیز از موازی کاری و پراکندگی و هدر رفتن توانایی ها و هزینه ها برگزار گردید ... 

ادامه مطلب ...

با «عظیم قیچی ساز»؛ چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت در شبکه ورزش سیما

با «عظیم قیچی ساز»؛
چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت در شبکه ورزش سیما
 
 
چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه ۹۳، از هیمالیانورد خوب و پرافتخار کشورمان «عظیم قیچی ساز» که به تاز‌ه‌گی از سیزدهمین صعود ۸هزارمتری خود بازگشته است، دعوت کرده‌ام تا در برنامه‌ی تلویزیونی ما حضور یابد.

گفت‌وگوی من با «عظیم» را ساعت ۱۲ ظهر چهارشنبه به صورت زنده، از شبکه تلویزیونی ورزش ببینید.

صخره نوردی احتمال بروز دردهای مفصلی را افزایش نمی دهد:

  صخره نوردی احتمال بروز دردهای مفصلی را افزایش نمی دهد:

این محقق رادیوگرافی 27 صخره‌نورد را با 35 نفر از افرادی که این ورزش را انجام نمی‌دادند، مقایسه کرد و نتیجه گرفت صخره‌نوردی باعث افزایش خطر آرتروز نمی‌شود. در مقایسه‌ای که بین این دو گروه انجام شده بود، هیچ تفاوتی بین ابتلا به استئوآرتریت در این ورزشکاران و افرادی که این ورزش را انجام نمی‌دادند، وجود نداشت.

ادامه مطلب ...

خواص چادر کوهنوردی:

    خواص چادر کوهنوردی:

در برنامه های زمستانی که زمان اجرای برنامه و برپایی کمپ مسئله عمده و حیاتی است رعایت اصول برپائی و انتخاب محل های اطراق و کمپ امری ضروری است ، حسن انتخاب محل مناسب برای چادر و استراحت و تجدید قوا درصد موفقیت را بالا میبرد و آگاهی نداشتن به این مسئله می تواند همچنان که سابقه هم داشته جان افراد تیم را به هدر بدهد.

در این گونه برنامه ها قبلا" باید محل های مناسب برای برپایی و اختیار اطراقگاه(کمپ اصلی و کمپ های بعدی)شناسایی و انتخاب شوند و یا در محل با اعزام تیم های پیشرو این محل ها را انتخاب کرد.

چون چادر زدن در شرائط نامناسب وقت زیادی می گیرد،بهتر است قبل از اینکه هوا به شدت خراب شود و قدرت دید و عملکرد ما را بگیرد چادر را برافرازیم و این زمان را که 2 تا 5/3 ساعت هم دیده شده در تنظیم ساعت فعالیت روزانه در نظر بگیریم...

ادامه مطلب ...

"برنامه گلگشت"

همنوردان گرامی:

برنامه این هفته گلگشت (قمصر کاشان)میباشد از کسانی که تمایل در برنامه دارند با آقای یوسفیان تماس بگیرند.

تلفن تماس:09365718860  

زمان حرکت:جمعه 93/02/26

ساعت حرکت:4 صبح جلوی بانک ملی (میدان سپاه)

ادامه مطلب ...

سلام «عظیم» ۱۳ تائی!

سلام «عظیم» ۱۳ تائی!
 
 
«عظیم قیچی ساز» پس از صعود به سیزدهمین قله هشت هزار متری، به میهن بازگشت ...

آیا یک «خرس» عضو جدید GHM خواهد شد ؟!

آیا یک «خرس» عضو جدید GHM خواهد شد ؟!
 
 
بنا بر ایمیل ارسالی «ابراهیم نوتاش» به «کوه‌نوشت»؛ سازمان GHM در فرانسه (سازمان بین المللی کوه‌های بلند) که در اقصی نقاط دنیا کوه‌نوردان و سنگ‌نوردان مشهوری را به عضویت خود دارد، عکس یک خرس را که به صورتی جالب در حال بالارفتن از دیواره‌ای صخره‌ای و درواقع نوعی سنگ‌نوردی است، برای تمامی اعضای خود ارسال کرده و پرسیده است:
 
«آیا ما این عضو جدید را قبول کنیم یا نه ؟! »
 

"«عظیم قیچی ساز» بامداد فردا به میهن بازمی‌گردد"

"«عظیم قیچی ساز» بامداد فردا به میهن بازمی‌گردد"

«عظیم قیچی ساز» که اخیراً موفق به صعود قله «شیشاپانگما» شد و یک گام دیگر برای پیوستن به باشگاه هشت‌هزاری‌های جهان نزدیک‌تر گردید، شنبه 20 اردیبهشت ماه ساعت 4:25 بامداد از طریق فرودگاه امام خمینی (ره) به میهن بازمی‌گردد.

"تغییر در برنامه"

همنوردان گرامی:

برنامه این هفته خانوادگی (گلگشت) طالقان چشمه دوروان میباشد از کسانی که تمایل شرکت در برنامه دارند با سرپرست برنامه آقای یوسفیان تماس بگیرند.

تلفن تماس:09198042842

ساعت حرکت:5:10 جلوی بانک ملی (میدان سپاه)

"گزارش برگزاری اولین همایش کوهپیمائی استان البرز"



گزارش برگزاری اولین همایش کوهپیمائی استان البرز
اولین همایش کوهپیمائی استان البرز در سال 93 به مناسبت گرامیداشت هفته شوراهای اسلامی ، کارگر و معلم با حضوررئیس شورای اسلامی شهر اشتهارد «جناب آقای شمس اله نوری» ، دهیار روستای جارو «جناب آقای محمد خدایار» ، مسئول هیئت کوهنوردی اشتهارد «جناب آقای سبحانی» ، رئیس هیئت کوهنوردی استان البرز «جناب آقای خزائی» ،معاونت اداره حفاظت محیط زیست استان البرز «جناب مهندس لشگری» ، رئیس اداره محیط زیست اشتهارد «جناب آقای ناصری» و بیش از 200 نفر از کوهنوردان و خانواده های علاقمند مورخه 93/02/12 در شهرستان اشتهارد ، روستای جارو ، برگزار گردید

.     
همایش با خیرمقدم به شرکت کنندگان و تشکر از دست اندرکاران برگزاری مراسم ، توسط مسئولین ، آغاز و در ادامه آقای رضاخانی ، دبیر هیئت کوهنوردی استان البرز ، ضمن تشریح هدف از اجرای این برنامه ، عنوان کردند: برگزاری اینگونه همایشها موجبات آشنایی هر چه بیشترکوهنوردان و اطلاع از فعالیتهاتوانائی هاوجاذبه های کوهنوردی استان خواهد شد.

     

سپس با اهداء لوح تقدیر و هدایائی به رسم یادبود از مسئولین شهرستان اشتهارد و اهالی روستای جارو که در برگزاری هر چه بهتر این مراسم همکار ی داشتند تشکر بعمل آمد.

          

پس از اجرای موسیقی محلی ، کوهپیمائی به سمت قله جارو آغاز گردید .نهایتا با آش محلی که توسط اهالی روستای جارو تهیه شده بود از میهمانان پذیرائی گردید و ساعت 15 اولین همایش کوهپیمائی استان البرز به اتمام رسید تا همایشی دیگر که در نظر است دوم خرداد ماه سال جاری به میزبانی شهرستانی دیگر ( متعاقبا از همین پایگاه اعلام خواهد شد ) برگزار گردد.

 

"گزارش برنامه صعود به قله خوراسان کوه"

  "گزارش برنامه صعود به قله خوراسان کوه"

 

5اردیبهشت 1393

پیش نیاز اول صعود به چهار جبهه قله دماوند در 3 روز بدون بارگذاری

سرپرست برنامه :بابک دکترزاده
مربی برنامه :نسرین صابری
تهیه گزارش : مرجان حیدرزاده
شرکت کنندگان : خانمها : نسرین صابری (مربی) - فاطمه مومنی(از اعضای خانه کوهنوردان نظرآباد)- مرجان حیدرزاده (از اعضای باشگاه کوهنوردی پیام)
 
آقایان : بابک دکترزاده (سرپرست) - مهدی عباسی - شاهین شالچی- جواد نجفی - امیر عارفی
هزینه برنامه : 20000 تومان
 
پشتیبان برنامه : فیروزه مالمیر

خوراسان کوه

روستای فشند در دامنهٔ رشته کوه البرز قرار دارد، که منطقهٔ طالقان در شمال این کوه‌ها و در حد فاصل روستا تا جلگهٔ مازندران قرار دارد. فشند از سمت غرب با روستای خور و روستای سیفتارک، از سمت شرق با روستای آردهه، کوشک زر و سیفستان و از جنوب با ینگی امام و هشتگرد همسایه‌است.

خوراسان کوه در غرب البرز غربی با ارتفاع 3150 متر واقع شده است. مبدأ صعود روستای فشند است که در فاصله 13 کیلومتری شمال هشتگرد واقع شده است. قله خوراسان کوه از سه نقطه ولیان، طالقان و فشند قابل دستیابی است. نام اصلی قله خوراسان کوه است که به معنی "طلوع خورشید" می باشد. ارتفاع انتهای روستا 1870 متر است.از شرق قله های ناز و کهار با خط الرأسی به ترتیب شامل قله های ایوانک، شاه کرم، اودِل، گزانه یورک به خوراسان کوه می رسد. از غرب زرچگانی، قلعه ارژنگ، کُمانچی (آسمان کوه)، پیغمبر کوه و در نهایت قزوین قرار دارد. از روی قله در جهت شمال قله معروف شاه البرز و سات دیده می شود و در جهت شمال و شمال شرق قله علم کوه دیده می شود...

ادامه مطلب ...