خانه کوهنوردان نظرآباد

نظرآباد: بلوار شهید سلطانی پارک شهر، روزهای سه شنبه هر هفته از ساعت 17:30 الی 19 کانال تلگرام :KhaneNazarAbad@

خانه کوهنوردان نظرآباد

نظرآباد: بلوار شهید سلطانی پارک شهر، روزهای سه شنبه هر هفته از ساعت 17:30 الی 19 کانال تلگرام :KhaneNazarAbad@

حد و مرز خود را بشناسیم . . .

حد و مرز خود را بشناسیم . . .


Ueli Steck

انجمن پزشکی کوهستان ایران: یولی استک Ueli Steck که این روزها به خاطر اولین صعود سولو جبهه جنوبی آناپورنا در محافل خبری خارجی نام او بر سر زبان هاست یکی از کوه نوردان تاپ دنیا محسوب میشه که با صعودهای سخت و سریع به سبک آلپاین غریبه نیست و شاید شهرت او به خاطر صعودهای سولو در جبهه شمالی قلل آلپ باشه که به شکل حیرت آوری سریع بوده اند. شاهکارهای "سریع و سبک" او در کوه نوردی مدرن همچون صعود سولو در جبهه شمالی آیگر Eiger در سال ۲۰۰۸ در مدت زمان تنها ۲ ساعت و ۴۷ دقیقه و صعود سولو شیشاپانگما در سال ۲۰۱۱ تنها در عرض ۱۰ ساعت و نیم از آن جمله هستند.

این کوه نورد ۳۷ ساله سوئیسی که در تاریخ ۹ اکتبر (۱۸ مهر) موفق به صعود تاریخی جبهه سخت جنوبی آناپورنا به ارتفاع ۸،۰۹۱ متر شده بود در تازه ترین گزارش ارسالی خود مسیر خود را مسیر نیمه تمام لافای اعلام کرده است. مسیر لافای که در پاییز سال ۱۹۹۲ از طرف دو کوه نورد برجسته فرانسوی ژان کریستوف لافای (Jean-Christophe Lafaille) و پیر بگین (Pierre Beghin) مورد تلاش قرار گرفت، خط مستقیمی در جبهه جنوبی آناپورنا ست که یولی استک توانست این مسیر را بعد از ۲۱ سال در مدت زمان ۲۸ ساعت (رفت و برگشت از بیس کمپ پیشرفته) به سبک آلپاین و به شکل سولو تکمیل کند.

یکی از بزرگترین و قوی ترین داشته های یولی اینست که او همیشه حد و حدود خود را در ارتفاع می شناسد. او بسیار دقیق و محاسبه گر بوده و می داند که توانایی چه کاری را دارد و توانایی چه کاری را ندارد و کسی ست که خود را به حد و مرز جایی نمی کشاند که خطرناک و ناشناخته باشد. او می گوید:



" فکر کنم بالاخره حد و مرز خودم را در ارتفاع شناخته ام، اگر کمی سخت تر از آنچه به نظرم می رسد صعود کنم، خودم را به کشتن خواهم داد. این صعود فنی به سبک خوب همان چیزی بود که می خواستم."

یولی در اولین روز صعود خود تا ارتفاع ۷،۰۰۰ متری پیشرفت و چادرش را به خاطر برف و غبار ناشی از باد شدید در داخل یک شکاف یخی برقرار کرد و بعد از یکی دو ساعت که تاریکی حکمفرما شد، باد از وزش افتاد و زمان صعود دوباره برای یولی از راه رسید. او مسیر دیواره را در پیش گرفت و می دانست که صعود این دیواره در مسیر لافای در تاریکی شب مشکلی ندارد. یولی در این صعود به جای تعقیب مسیرهای ترکیبی دشوار از مسیرهای واضح آبروی یخی استفاده کرد و بلاخره به قله ۸،۰۹۱ متری آناپورنا رسید. جاهایی بودند که ضخامت یخ خیلی نازک بود و جاهایی بودند که چند سانتی متر برف روی یخ رو پوشانده بود اما به جای فکر کردن به درجه سختی مسیر او تنها بر روی زمان تمرکز داشت، چون این صعودها با صعودهای تیمی که همطناب هستند دو مقوله کاملا جدا از هم هستند.

لازم به ذکر است که طبق گفته های یولی استک در سایت شخصی او، دو شرپا به نام های تنجی و نیما مسئول رساندن تدارکات تا بیس کمپ پیشرفته در ارتفاع ۵،۰۰۰ متری بودند. به غیر از شرپاهای یاد شده سه نفر دیگر همراه یولی بودند: دن (Dan Patitucci) و جونا (Jonah) که مسئول تهیه تصاویر بودند و دان بووی (Don Bowie) که همنورد او بود اما بعد از اینکه آن دو به برگشراند (Bergschrund) رسیدند، دان در مواجهه با رخ جنوبی گفته بود که  صعود این مسیر از لحاظ فنی بدون طناب بسیار سخته و او نمی تونه بیشتر از این ادامه بده و بنابراین یولی به تنهایی مسیر را صعود کرده بود.

یولی می گوید که "ابتدا برای من هم سخت بود تا صعود را به شکل سولو ادامه دهم اما شرایط مناسب جوی این کمک را به من کرد تا بر روی صعود تمرکز کنم." دان و یولی چند هفته قبل برای همهوایی تا ارتفاع ۶،۱۰۰ متری صعود کرده بودند و چادر، طناب، چراغ خوراک پزی و چیزی برای خوردن در آن ارتفاع گذاشته بودند به همین خاطر هم یولی توانست چادر و چراغ خوراک پزی رو همراه خود ببرد و بقیه وسایل را همانجا به یک قلاب بند کند. او حتی کیسه خواب رو هم به خاطر وزن آن به همراه خود نبرده بود. البته باید اضافه کرد که یولی در این صعود ۶۰ متر طناب ۶ میلی متری، دو عدد پیچ یخ، چند تا کارابین و اسلینگ، قلاب آبلاکوف، چاقو، کلاه کاسک، کرامپون، تبر یخی، هارنس، کاپشن پر، دستکش پر، چادر، چراغ خوراک پزی، یک عدد کارتریج گاز، تلفن ماهواره ای، کرم ضد آفتاب، چراغ پیشانی و باطری اضافی، کیت کمک های اولیه، سه تا پاور بار، سه تا نوشیدنی انرژی زا، نوشیدنی و صد گرم پنیر به همراه خود برده بود. او حتی می گوید در مسیر خود می خواسته عکس بگیره که بخاطر شیب زیاد و خطر سقوط یکی از دستکش های پر خود و دوربینش را از دست داده بود و مجبور شده بود دستکش پر باقی ماندش رو به نوبت به دستهاش بپوشه.

نهایتا یولی می گوید وقتی که هنوز شب بود به گرده منتهی به قله رسیده و در حالی که با ارتفاع سنج خود همه چیز رو به دقت بررسی می کرده متوجه شده در بالاترین نقطه ایستاده است. او حتی نمیدونه چند طول طناب بر روی دیواره صعود کرده چون از طناب برای صعود استفاده نکرده بود و کمتر از ۵ دقیقه در قله سپری کرده و سریعا به طرف پایین رهسپار شده بود. یولی وقتی به برگشراند رسیده بود دن، تنجی و دان به دیدنش اومدند. آنها تمام مسیر او را با دوربین تعقیب کرده بودند و حالا تنجی با یک سیب و نان و نوشابه از او پذیرایی می کرد.

البته باید متذکر شد که این کوه نورد خارق العاده که خود را در این صعود خوش شانس میداند در یک مصاحبه خواندنی و تلفنی با سایت planetmountain در امتیاز دهی به دلخوشی، سختی و ریسکی که در این صعود داشته از ده امتیاز ممکن به ترتیب ۸ امتیاز به دلخوشی، ۵ امتیاز به سختی و ۷ امتیاز به ریسک می دهد.

 

منابع:

http://www.ukclimbing.com/news/item.php?id=68412
http://www.uelisteck.ch/en/item/17-9-oktober-2013-gipfelerfolg-an-der-annapurna-suedwand.html
http://www.explorersweb.com/everest_k2/news.php?url=ueli-stecks-annapurna-south-face-solo-ne_138174925
http://www.planetmountain.com/english/News/shownews1.lasso?l=2&keyid=41296
http://www.theguardian.com/world/2013/oct/13/ueli-steck-annapurna-greatest-himalayan-ascent

مطالب قبلی از این صعود:

تلاش بر روی جبهه جنوبی آناپورنا
موفقیت یولی استک در جبهه جنوبی آناپورنا

----------------------------------------------------------

پی نوشت: در صعود سال ۱۹۹۲ لافای همنورد خود بگین را به خاطر سقوط از ارتفاع ۷،۵۰۰ متری از دست داد و مجبور شد به تنهایی و بدون ابزار به پایین برگردد. در حادثه ۱۹۹۲ آناپورنا دو کوه نورد فرانسوی بعد از شرایط بد جوی تصمیم به بازگشت می گیرند که در حین فرود بگین به همراه تمامی ابزارهایی که داشتند سقوط می کند و لافای بعد از چهار روز مبارزه با شرایط سخت بلاخره به طرز معجزه آسایی موفق شد خود را زخمی اما زنده از شر جبهه جنوبی و دیواره خلاص کند.

"صعود به قله سات به زمان دیگری موکول گردید"

بدینوسیله به اطلاع می رساند ، صعود به قله سات به مناسبت گرامیداشت اولین سالگرد درگذشت زنده یاد امیرحسین مقیمی بنا به درخواست خانه کوهنوردان کرج به زمان دیگری موکول و زمان دقیق آن متعاقبا اعلام خواهد گردید .

«روز ورزش و محیط زیست»

فراخوان همایش «روز ورزش و محیط زیست»
پنج‌شنبه ۲ آبان میدان «سربند»

با توجه به نام‌گذاری روز ۲ آبان ماه در تقویم هفته‌ی «تربیت بدنی» به نام «روز ورزش و محیط زیست»، همایش ترویج فرهنگ پاک‌سازی محیط کوهستان و حفاظت از محیط زیست، با مشارکت اداره کل روابط عمومی وزارت ورزش و جوانان و توسط کارگروه‌های پناهگاه‌ها، محیط زیست و روابط عمومی فدراسیون و هم‌چنین همکاری گروه کوه‌نوردی «اهورا»، برگزار می‌شود.

بر این اساس در روز پنج‌شنبه ۲ آبان ماه از ساعت ۷ صبح، ایستگاه کوهستان پاک، همراه با برنامه‌های فرهنگی و تبلیغاتی در میدان سربند دایر خواهد بود.

 به همین منظور، هیئت‌های کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی کشور را نیز با مشارکت تشکل‌ها و گروه‌های کوه‌نوردی، به منظور برگزاری برنامه‌های مشابه در مبادی کوهستانی آن استان و ارائه گزارش، فرامی‌خوانیم.

"کوهپیمائی به مناسبت روز کوهنورد و هفته تربیت بدنی"

 "به مناسبت روز کوهنورد و هفته تربیت بدنی"

به مناسبت هفته تربیت بدنی و گرامیداشت روز کوهنورد، کوهپیمائی با حضور تعدادی از بانوان و آقایان کوهنورد شهرستان و با حضور دبیر محترم هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان البرز جناب آقای رضاخانی در منطقه سیراب برگزار شد.

از نکات جالب این برنامه، آموزش جی پی اس (GPS) بود که توسط آقای علی اصغر شماخی داده شد.

با تشکر از همه همنوردان.

" صعود سراسری قله سات ( 4000 متر ) "

یادمان همنورد سفر کرده امیرحسین مقیمی " صعود سراسری قله سات ( 4000 متر ) "


alt

به اطلاع می رساند : گرامیداشت اولین سالگرد درگذشت "زنده یاد امیرحسین مقیمی" و صعود به قله  " سات " به میزبانی خانه کوهنوردان کرج با همکاری هیئت کوه نوردی و صعود های ورزشی استان البرز برگزار خواهد شد. لذا از همه گروه ها دعوت می شود در این مراسم ؛ حضور بهم رسانند.

زمان صعود: پنجشنبه و جمعه  2 و 92/08/03
از مسئولین محترم باشگاهها و گروهها خواهشمند است نسبت به معرفی نمایندگان خود جهت شرکت در این برنامه ، لغایت تاریخ 92/07/30 به روابط عمومی خانه کوهنوردان به شماره 32278903 026 ، و یا به شماره  09302575094 ( آقای عبدی ) اقدام فرمایند
.

تبریک

"جام جهانی سنگنوردی در چین / نتایج کامل سرعت"


جام جهانی سنگنوردی در هایانگ چین پیگیری شد. به گزارش شین هوآ ، نتایج رقابت در ماده سرعت کلاسیک مردان به شرح زیر است:
1- ژونگ کیشین از چین 
2- یوگنی ویتچخوفسکی از روسیه 
3- سرگئی سینیتچین از روسیه 

* سرعت کلاسیک زنان:
1- یولیا لفوچکینا از روسیه
2- سوپیتا تیتا از اندونزی
3- ماریا کراسافینا از روسیه 

* سرعت مردان (رکورد):
1- رضا علی پور از ایران 
2- استانیسلاو کوکورین از روسیه 
3- یوگنی ویتچخوفسکی از روسیه 

* سرعت زنان (رکورد):
1- آلینا گایداماکینا از روسیه 
2- آلکساندرا روژینسکا از لهستان 
3- ماریا کراسافینا از روسیه 


"جام جهانی سنگنوردی در چین / نتایج کامل سرعت"

جام جهانی سنگنو"جام جهانی سنگنوردی در چین / نتایج کامل سرعت"سرعت

جام جهانی سنگنوردی در هایانگ چین پیگیری شد. به گزارش شین هوآ ، نتایج رقابت در ماده سرعت کلاسیک مردان به شرح زیر است:
1- ژونگ کیشین از چین 
2- یوگنی ویتچخوفسکی از روسیه 
3- سرگئی سینیتچین از روسیه 

* سرعت کلاسیک زنان:
1- یولیا لفوچکینا از روسیه
2- سوپیتا تیتا از اندونزی
3- ماریا کراسافینا از روسیه 

* سرعت مردان (رکورد):
1- رضا علی پور از ایران 
2- استانیسلاو کوکورین از روسیه 
3- یوگنی ویتچخوفسکی از روسیه 

* سرعت زنان (رکورد):
1- آلینا گایداماکینا از روسیه 
2- آلکساندرا روژینسکا از لهستان 
3- ماریا کراسافینا از روسیه 

پیام تبریک

"تبریک دکتر صالحی به مناسبت کسب اولین مدال جهانی سنگنوردی ایران"


alt

سرپرست وزارت ورزش و جوانان ، کسب اولین مدال جهانی سنگنوردی ایران در رقابت های جام جهانی را تبریک گفت.

به گزارش پایگاه خبری ورزش و جوانان ، دکتر صالحی در پیام تبریک خود ، کسب اولین مدال سنگنوردی ایران در رقابت های جام جهانی چین توسط رضا علیپور را با ارزش خواند و ضمن تبریک این عنوان جهانی به خانواده کوهنوردی و سنگنوردی ایران ، برای این ورزشکار افتخار آفرین در میادین پیش روی آرزوی موفقیت و بهروزی نمود .

alt

رضا علیپور، سنگنورد خوب و جوان کشورمان، موفق به کسب مدال طلای رقابت‌های جام جهانی در «چین» شد.

بنا به گزارش رسیده؛ در جریان مسابقات جام جهانی سنگ‌نوردی که ۲۳و ۲۴مهر در «هایانگ» چین برگزار شد، «رضا علیپور» موفق گردید، در رشته «سرعت» به مدال طلای این مسابقات دست یابدوی در فینال این رویداد جهانی در رقابتی نزدیک با «کوکورین» از روسیه که سنگنورد برتر رنکینگ جهانی است، موفق به قهرمانی و کسب اولین مدال جهانی تاریخ سنگنوردی ایران شد.

رضا علیپور در فینال با ۶ثانیه و ۲۴صدم ثانیه رکورد «ایران» را نیز در رشته سرعت بهبود بخشید.

هم چنین در این رشته «فرناز اسماعیل زاده» دیگر سنگنورد کشورمان در بخش زنان در رده‌ی دهم قرار گرفت و «داوود رکابی» نیز در رشته «سرطناب» رده‌ی هفتم را به خود اختصاص داد.

هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان البرز این موفقیت ارزنده را به ایشان و جامعه کوهنوردی کشورمان به ویژه جامعه صعودهای ورزشی ، تبریک عرض می نماید
.

برنامه روز کوهنورد

قابل توجه همنوردان گرامی به مناسبت روز کوهنورد و هفته تربیت بدنی برنامه هفته جاری صعود قله شاه نشین میباشد.   ساعت حرکت 6 صبح جمعه 92/7/26 از مقابل بانک ملی (میدان سپاه) میباشد.  علاقه مندان حضور با شماره تلفن : 09126180664 تماس حاصل نمایند.                                                                                                           به امید دیدار همگی

جناب آقای سید مهدی حسینی:


قبولی شما را در دوره مربیگری درجه 3 صعودهای ورزشی را تبریک گفته و آرزوی

موفقیت برای جنابعالی را از خداوند خواهانیم.

 امید است که استفاده از تجارب شما باعث پیشرفت روزافزون سنگنوردی شهرستان گردد.

"اسامی قبول شدگان دوره مربیگری درجه 3 صعودهای ورزشی استان البرز"

"اسامی قبول شدگان دوره مربیگری درجه 3 صعودهای ورزشی استان البرز"

بر اساس پایگاه اطلاع رسانی فدراسیون کوه نوردی و صعودهای ورزشی ، به اطلاع می رساند اسامی قبول‌شدگان دوره مربیگری درجه 3صعودهای ورزشی  که از تاریخ 25 لغایت  29 شهریور1392 درمحل سالن

شهید بهشتی کرج و پل خواب برگزار شد، به شرح ذیل اعلام می‌ گردد:

ردیفنام و نام خانوادگیردیفنام و نام خانوادگی
1علی بادپر5میثم افتخاری
2مجید حسنی ها6محسن بهشتی راد
3بهنام جمشیدی7داود لشگری
4سید مهدی حسینی8سید محسن هاشمیان

«کوه» ۷۲ منتشر شد

«کوه» ۷۲ منتشر شد

هفتادودومین شماره‌ی فصل‌نامه‌ی «کوه» - پاییز ۹۲ - منتشر شد.

در این شماره می‌خوانیم: پرونده برودپیک ( گفت و گو با مسئولین فدراسیون، باشگاه آرش و صاحب‌نظران)، مصاحبه با عظیم قیچی ساز، جایگاه روان شناسی در هیمالیانوردی، ناگفته های صعود اورست، نکات فنی در غارنوردی، یوگا برای سنگ‌نوردی، گزارش برنامه و تراژدی نانگاپاربات، نقش سرپرستی در مدیریت یک اکسپدیشن، نگاهی آسیب شناسانه به هیمالیانوردی ایرانی، تعامل و تقابل کوه‌نوردی داخلی و هیمالیانوردی، عنکبوت سفید، قهرمانان کوه، معرفی کتاب و ده‌ها مطلب خواندنی دیگر.

این نشریه را می‌توانید از پیش‌خوان مطبوعات در سراسر کشور به قیمت ۵۰۰۰ تومان تهیه کنید و یا از طریق تماس با شماره‌های تلفن ۲۲۷۱۲۸۱۶ و ۲۲۷۴۵۳۵۴ آبونمان شوید.

ابقای فدراسیون «ایران» درجایگاه نایب رییسی «اتحادیه کوه‌نوردی آسیا»

ابقای فدراسیون «ایران» درجایگاه نایب رییسی «اتحادیه کوه‌نوردی آسیا»

به گزارش کارگروه روابط بین الملل فدراسیون؛ از نکات مهم مجمع عمومی سال 2013 اتحادیه کوهنوردی آسیا در پاکستان برگزاری انتخابات برای تعیین رییس، نواب رییس، و دبیر این اتحادیه بود، که پس از رای گیری، تمامی اعضا، با ابراز رضایت از عملکرد دوره پیشین، به اتفاق آرا به ادامه فعالیت رییس، نواب رییس، و دبیر پیشین رای دادند.

بدین ترتیب "اینجه اونگ لی" از کره (رییس اتحادیه آسیا)، "محمود شعاعی" از ایران (نایب رییس)، "زیمبا زانگبو شرپا" از نپال (نایب رییس)، آقای "لی" از چین (نایب رییس)، و خانم "کریستین په" از کره (دبیر) برای دو سال دیگر در جایگاه خود ابقا شدند.

 

"ادای احترام به کوه‌نوردان ایرانی حادثه «برودپیک» در مجمع عمومی اتحادیه کوه‌نوردی آسیا"

"ادای احترام به کوه‌نوردان ایرانی حادثه «برودپیک»
در مجمع عمومی اتحادیه کوه‌نوردی آسیا"

به گزارش خبرگزاری فارس: جلسه مجمع عمومی اتحادیه کوه‌نوردی آسیا روز یکشنبه ۳۰ سپتامبر درشهر اسلام آباد پاکستان برگزار شد.

مجمع عمومی با یک دقیقه سکوت به احترام جان باختگان حادثه تروریستی نانگاپاربات آغاز شد. «منظور حسین»، رییس فدراسیون کوه‌نوردی پاکستان، ضمن قدردانی از فدراسیون های حاضر در اسلام آباد، حضور آنان را نشانه همبستگی اتحادیه کوهنوردی آسیا با فدراسیون کوه‌نوردی پاکستان دانست. «فریتز فرایلند»، رییس اتحادیه جهانی کوه‌نوردی مهمان ویژه این جلسه بود. وی بار دیگر اظهار داشت که اتحادیه کوه‌نوردی آسیا بهترین تشکیلات سازماندهی شده قاره ای است و اتحادیه های کوه‌نوردی سایر قاره ها باید از آن الگو بگیرند.

در ادامه، اعضای اتحادیه آسیا گزارشی از فعالیتهای خود طی سال گذشته ارایه کردند. فدراسیون کوه‌نوردی  و صعودهای ورزشی کشورمان نیز مهمترین فعالیتهای انجام شده کشور را از مهرماه ۹۱ تا مهرماه ۹۲ به اطلاع اعضای حاضر رساند.

این گزارش که  با یک دقیقه سکوت به احترام عزیزان از دست رفته کشورمان در برودپیک شروع شد. انعکاس دهنده شاخص ترین فعالیت‌های کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی کشور نظیر جشنواره بیستون، همایش ایرانیان و صعودهای برون مرزی، تلاش و صعودهای کوه نوردان ایرانی در هیمالیا، اکسپدیشن های غارنوردی، دوره های آموزشی، فعالیت و حضور یخ نوردی کشور در جام جهانی و آسیایی، و مسابقات سنگنوردی قهرمانی آسیا در تهران بود و از سوی فدراسیون ایران، به هر یک از اعضا یک لوح فشرده شامل کلیپ ویدیویی و عکس های متنوع از مسابقات سنگنوردی قهرمانی آسیا در تهران اهدا شد.

پس از آنکه تمامی اعضا گزارش فعالیت خود را ارایه کردند، نوبت به فدراسیونهای ایران، نپال، و چین رسید تا به عنوان نواب رئیس و رئیس کمیته های محیط زیست، اکسپدیشن، و جوانان گزارشی از فعالیت اعضای اتحادیه آسیا ارایه کنند.

همچنین در این نشست، مواردی از قبیل برگزاری اکسپدیشن مشترک اعضای اتحادیه آسیا، موزه بین المللی کوه‌نوردی، برگزاری اردوی مشترک اعضای اتحادیه آسیا، برگزاری دوره امداد و نجات مشترک اعضای اتحادیه آسیا و اسکی کوهستان مطرح شد.

در پایان مجمع اعلام شد که هنگ کنگ میزبان نشست هیئت رئیسه و شهر هیروشیمای ژاپن میزبان مجمع عمومی در سال 2014 خواهد بود.

«محمد فهیمی» رئیس کارگروه روابط بین الملل فدراسیون، به عنوان نماینده کشورمان در این اجلاس حضور داشت.