خانه کوهنوردان نظرآباد

نظرآباد: بلوار شهید سلطانی پارک شهر، روزهای سه شنبه هر هفته از ساعت 17:30 الی 19 کانال تلگرام :KhaneNazarAbad@

خانه کوهنوردان نظرآباد

نظرآباد: بلوار شهید سلطانی پارک شهر، روزهای سه شنبه هر هفته از ساعت 17:30 الی 19 کانال تلگرام :KhaneNazarAbad@

کوه ـ نقرس ـ ارتفاع

مقدمه
بیماری نقرس بیماری نادری نیست و شیوع آن هم در حال افزایش است.از آنجا که آرتریت(التهاب مفصل) آن بسیار شدید است و باعث اختلال شدید کار کرد اندام تحتانی میشود و از طرفی شرایط خاص ارتفاع نیز باعث بروز و تشدید این بیماری میشود در این مبحث ضمن مروری کوتاه بر این بیماری به بررسی رابطه نقرس و بیماران نقرسی با ارتفاع می پردازم...

 

ادامه مطلب ...

روز کوهنورد مبارک

تو را از کدام قله... ز کدام پاکوب؟ تو از کجای قصه کوهسارانی...؟ که تاب و تب غبار کوله بارم را٬ در این هیاهوی وحشی! به مهر می افشانی
آنگاه که آسایش خانه و شهر را رها می کنی و پنجه در پنجه سنگ و صخره  فراز و فرود طبیعت را در می نوردی. این انتخاب توست که جسم را در تب و تاب سنگ و صخره صیقل دهی تا به ازای آن روح و روان خویش را آزاد و رها سازی و آنرا سبکتر به پرواز در آوری و اینگونه است که کوهنوردی می شود :
                      "هنر مبارزه با سستی و کاهلی و کاستیهای درون"
 
            روز کوهنورد مبارک                         همیشه بر فراز باشید               

ایمیل جدید خانه

با توجه به تغییرات انجام گرفته در وبلاگ، دوستان و همنوردان عزیز می توانند اطلاعات و پیشنهادات خود را  از طریق E-mail زیر ارسال کنند:

 khane_nazarabad@yahoo.com

با تشکر: همنورد

انالله و انا الیه راجعون

 متاسفانه با خبر شدیم همنورد عزیزمان سرکار خانم صمدی در غم از دست دادن دو تن از عزیزانشون به سوگ نشسته اند، این مصیبت بزرگ را به ایشان و خانواده محترمشان تسلیت عرض نموده و از خداوند منان علو درجات را برای آن دو مرحوم و صبر و شکیبائی را برای بازماندگانشان خواستاریم.

روحشان شاد

آغاز دومین دوره جشنواره سنگ نوردی «بیستون»

دومین دوره جشنواره فرهنگی ورزشی سنگ نوردی در «بیستون» از یکشنبه 23 مهر ماه در «کرمانشاه» و در کاروان سرای سنگی «بیستون» با برگزاری مراسم افتتاحیه، رسماً آغاز شد. - به گزارش سایت فدارسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی، دومین دوره این جشنواره با حضور بیش از 50 سنگ نورد از کشورهای آلمان ، ایتالیا ، اسلوونی ، استرالیا ، ایرلند ، انگلستان، ترکیه ، دانمارک ، سوئد ، سوئیس و فرانسه و هم چنین حدود 90 سنگ نورد ایرانی برگزار خواهد شد. شایان ذکر است که 15 نفر از سنگ نوردان شرکت کننده خارجی در این جشنواره را بانوان تشکیل می دهند.

عذرخواهی

با تشکر از خانم فاطمه (محبوبه) پایانی از گروه پرواز کرج امیدوارم عذرخواهی ما را پذیرا باشند.

باید به این نکته اشاره کنم که در صعود سراسری (19-21 بهمن 1390) که در نظراباد انجام شد گروه کوهنوردی پرواز کرج هم در این برنامه حضور داشتن که به اشتباه در گزارش برنامه ثبت نشده است.

گزارش برنامه قله شجاع الدین

                                                 بنام خالق کوه ها

زمان اجراء: ۹۱/۷/۲۱

موقعیت جغرافیایی :

این روستا در فاصله ۲۱ کیلومتری شمال شرقی شهر قزوین و در مسیر جاده الموت واقع شده‌است.   نام این روستا در زبان محلی ززی‌یَرد (Zeziyard) نامیده می‌شود. نام این روستا در ابتدا یزدگرد بوده اما پس از ورود اسلام به ایران و معرب شدن نام آن به یزدجرد تغییر یافت و پس از گذشت زمان به رزگرد تغییر نام یافت و پس از آن نام فعلی آن که رزجرد می‌باشد جای خود را ثابت کرد.


ارتفاع قله : 2700 متر
 
کوه شجاع الدین در شمال غرب شهر قزوین قرار دارد. اگر چه در استان قزوین کوههای مرتفعی چون سیالان و خشچال وجود دارد ولی این کوه به دلیل نزدیکی به شهر قزوین و داشتن مسیر های صعود ملایم و راه هموار و همچنین وجود چشمه هایی در بین راه موقعیت ممتازی از نظر اجرای صعود های همگانی دارد. در مسیر صعود چشم انداز های زیبایی از شهر قزوین و روستاهای آن دیده میشود.

طبق هماهنگی قبلی که با دوستان همنوردمان در هیئت استان قزوین  شده بود ساعت 6:30 صبح روز جمعه در میدان مینودر(غریب کش) قرار ملاقات داشتیم که با تاخیر نیم ساعته ساعت 7 دوستان به ما ملحق شدند و به طرف روستای رزجرد حرکت  کردیم.  
 
صعود ما از روستا ساعت 7:40 آغاز شد، پس از پیمودن پاکوب مسیر در امتداد آب به چشمه ای  رسیدیم بنام هفت چشمه که آب بسیار گوارائی داشت، بعد از گذشتن از کنار آب ادامه مسیر داده وبه چشمه بعدی رسیدیم پس از توقف کوتاه و صرف مقداری تنقلات و نوشیدن آب ادامه مسیر دادیم که پس از نیم ساعت، 9:30 به قله رسیدیم و بعد از استراحت کوتاه و گرفتن عکس به طرف پائین ادامه مسیر داده و در کنار چشمه جهت خوردن صبحانه توقفی کردیم ، بعد از نیم ساعت ادامه مسیر داده و در نهایت ساعت 11:30 به روستا رسیدیم .

با تشکر از هیئت استان قزوین که در اجرای این برنامه با ما همکاری لازم را داشتند.

نفرات شرکت کننده :آقای اسدی ، علی رضا یوسفیان ، یوسف تقی زاده ، اکبر یوسفیان

مسئول برنامه :آقای اسدی

گزارش برنامه قله پهنه سار

  زمان اجراء: ۹۱/7/۱۴

مسئول برنامه : علی رضا یوسفیان

نفرات شرکت کننده : آقایان: علیرضا حسینی ،محمدرضا مویدی ، اسدی، اکبر یوسفیان ، سید مهدی حسینی ،بابک مویدی

خانم ها: زهرا مویدی ، زهرا شکوهی ، مریم صمدی ، نرگس صمدی

طبق هماهنگی جلسه گروه  و ثبت نام دوستان ساعت 5 صبح از جلوی بانک ملی نظرآباد حرکت کردیم.                                                                                                                                            برای صعود به قله پهنه سار از شهرستان کرج به سمت جاده چالوس پس از طی مسیر 20 کیلومتر نرسیده به سد کرج به سمت راست که تابلوی خوزنکلاء در مسیر جاده دیده می شود وپس از طی کردن جاده آسفالته پر پیچ و خم به دو راهی پیست خور که به سمت راست ادامه مسیر می دهیم می رسیم که این جاده به ده چاران منتهی میشود در مبدا ورودی ده چاران یک نفر  از بسیج بیسیم بدست که با زنجیر مدخل ورودی  به ده را مسدود کرده است مانع از تردد افراد غیر بومی به ده می شود بعد از گفتگو تلفنی با دهیار چاران و کسب اجازه ساعت 7:30 با گذشتن از روستا راه قله را در امتداد رودخانه پیش گرفتیم بعد از یک ساعتی کنار رودخانه به صرف صبحانه پرداختیم و بعد از صرف صبحانه سمت چپ رودخانه را که پاکوب مشخصی دارد ادامه مسیر داده بعد از 1ساعت ونیم به چشمه ای رسیدیم که آب بسیار گوارائی داشت پس از استراحت کوتاهی که در کنار چشمه داشتیم در سمت جنوب شرقی چشمه ادامه مسیر دادیم که مسیر قله هست در مسیر راهمان بوته ها و علفزارها میباشد سنگهای گرانیت در منطقه زیاد به چشم میخورد که بعد از 40 دقیقه به قله رسیدیم روی قله بعد از بیست دقیقه استراحت به طرف پائین حرکت کردیم.

در روبروی قله (جهت شمال) امامزاده بی بی قمر در ارتفاع 3148 متری از سطح دریا قرار دارد. بعد از ساعتی طی مسیر در کنار رودخانه به صرف نهار پرداختیم و پس از استراحتی کوتاه بسمت روستا حرکت کردیم تا اینکه ساعت 16:45 دقیقه به روستای چاران رسیدیم.

 ارتفاع قله پهنه سار 3380 متر است،  روستای چاران  در ارتفاع 2122 متر ی از سطح دریا قرار گرفته است.

 

گره و انواع آن

تعریف گره:

هر پیچیدگی یا شکست  روی طناب که ایجاد ان تصادفی نباشد.

خواص گره های کوهنوردی :
در مقابل ضربه و کشش محکم و مقاوم باشد.
به سادگی زده شود.
با دست به آسانی باز شود.
بر اثر فشار بر آن باز نشود.
بر اثر فشار بر آن محکم تر شود.
کوچک و کم حجم باشد.
کمترین شکست را در طناب ایجاد نماید تا مقاومت طناب کم نشود.


نکات مهم :

هنگام زدن گره ها باید نکات اساسی زیر را رعایت نمود:
همواره گره را دقیق و درست بزنید.

گره زده شده باید تمیز و واضح باشد.

آنقدر در زدن گره تمرین کنید تا ملکه ذهنتان شود.

با چشم بسته و در تاریکی نیز زدن گره را تمرین نمائید. 

بعضی از گره ها در شرایطی با یک دست باید زده شود. برای همین باید آنها را با یک دست تمرین نمائید. (مانند گره حمایت و خود حمایت)

سرعت عمل در گره زدن از عوامل تعیین کننده است.


تعدادی از گره های پر کاربرد:

1-     گره هشت ساده ((simple eight

2-     گره هشت یک لا (figure of eight)

3-     گره هشت تعقیب (retraced figure of eight)

4-     گره دو سر طناب یک لا (fisherman)

5-     گره دو سر طناب دولا (double fisherman)

6-     گره حمایت (hafmastwurf)

7-     گره خود حمایت (clove hitch, mastwurf)

8-     گره چفت شونده (munter hitch)

9-     گره تسمه (water kont)

10- گره پروسیک (prusik)

11- گره بولین (bowline)

12- گره پروانه

برای مشاهده نحوه زدن گره ها می توانید به ادرس http://alpinist.ir/1388/05/17/    مراجعه نمایید.

پیام تسلیت به گروه خانه کوهنوردان کرج

متاسفانه با خبر شدیم همنورد گرامی مرحوم امیر حسین مقیمی عضو خانه کوهنوردان کرج طی حادثه ای در دیواره پل خواب به دیار باقی شتافت . ضمن عرض تسلیت به خانواده داغدار و همچنین دوستان آن مرحوم در گروه خانه , از خداوند منان رحمت ابدی را برای آن مرحوم آرزومندیم.