خانه کوهنوردان نظرآباد

نظرآباد: بلوار شهید سلطانی پارک شهر، روزهای سه شنبه هر هفته از ساعت 17:30 الی 19 کانال تلگرام :KhaneNazarAbad@

خانه کوهنوردان نظرآباد

نظرآباد: بلوار شهید سلطانی پارک شهر، روزهای سه شنبه هر هفته از ساعت 17:30 الی 19 کانال تلگرام :KhaneNazarAbad@

گزارش برنامه صعود به علم کوه(از مسیر گرده آلمانها)

همنوردان گرامی:به زودی گزارش برنامه صعود به علم کوه از مسیر گرده آلمانها 

علم‌کوه در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی شهر کلاردشت و در استان مازندران قرار گرفته‌است.کلاردشت نزدیک‌ترین شهر استان مازندران به این منطقه وپراچان و طالقان نزدیکترین شهرها در استان تهران به علم‌کوه هستند. از جبههٔ شمالی این کوه مشرف به کلاردشت و در جبهه جنوبی نیز این کوه مشرف بهطالقان است.

در جبههٔ شمالی این قله، دیواره‌ای به طول ۶۵۰ متر وجود دارد که یکی از زیباترین و مشکل‌ترین دیواره‌های دنیا به شمار می‌رود. منطقهٔ علم کوه دارای ۴۷ قلّهٔ بالای ۴۰۰۰متر است.

جبههٔ شمال-شمال شرقی قلهٔ علم کوه از یک دیوارهٔ تقریبا ۵۵۰ متری گرانیتی تشکیل شده. اگر جایی ارتفاع ۸۰۰ متر برای این دیواره ذکر شده، اشتباه نیست چرا که یخچال علم چال به ارتفاع تقریبی - میانگین ۴۰۵۰ متر در پای این دیواره با شیب نسبتاً تندی به آن رسیده‌است. و ارتفاع تقریبی ۸۰۰ متر که بعضاً در منابع ذکر شده با احتساب این قسمت می‌باشد.

جنس این دیواره از نوع گرانیت متخلخل و به رنگ حنایی روشن است. از دیر باز قلهٔ علم کوه و دیوارهٔ آن مورد توجه کوهنوردان بوده‌است. نه تنها کوهنوردان ایرانی، بلکه کوهنوردان آلمانی، فرانسوی، انگلیسی، ایتالیایی و... نیز بر روی مسیرهای متعدد این دیواره صعود انجام داده‌اند. مسیر گردهٔ آلمان‌ها-فرانسوی‌ها از اولین مسیرهای گشوده شده روی گرده این دیواره می‌باشد.

از مسیرهای روی دیوارهٔ اصلی می‌توان به مسیرهای زیر اشاره کرد:

هاری روست فرانسوی‌ها ۴۸ لهستانی‌ها ۵۰ لهستانی‌ها ۵۲ لهستانی‌ها همدانی‌ها آرش کرمانشاهی‌ها ایتالیایی‌ها قزوینی‌ها تبریزی‌ها کرجی‌ها اراکی‌ها(این مسیر به علت فرود از بالای دیواره و رولکوبی زیاد مورد انتقاد دیواره‌نوردان ایرانی واقع شده)

"گزارش برنامه آسمان کوه شبانه 19 تیر 93"

"گزارش برنامه آسمان کوه شبانه 19 تیر 93"

سرپرست برنامه: فاطمه مومنی تبار

تهیه گزارش: فاطمه مومنی تبار

اعضا شرکت کننده از گروه: علیرضا یوسفیان، یوسف تقی زاده، علی شیری،احمدروزبهانی،آقای خوبانی ،اکبر یوسفیان، حسین عمرانی، جلال عباسپور،زهرا مؤیدی، علیرضا مؤیدی، محمدرضا مؤیدی، بابک مؤیدی، حبیب دهقانی زاده، آقای بذرپاچ،مهدی زعیم دار،مصطفی موئدی،مهدی موئدی،محمد دهقانی زاده، اکبر لازمی، سید عزیز موسوی

حرکت از نظرآباد ساعت 7 عصر از جلوی پارک

تعدادی از خانواده‌های همنوردان عزیز نیز در این برنامه حضور داشتند.

 حرکت ساعت حدود 8 عصر از پارکینگ شلمزار آغاز شد. افطار حدود ساعت 9 کنار امامزاده صرف شد و سپس پس از مشورت با اعضا، گروه به دو قسمت تقسیم شد. گروهی به سرپرستی آقای محمدرضا مؤیدی عازم قله آسمان کوه شدند و گروه دیگر به سرپرستی خانم مومنی راهی مسیر چشمه آب زندگانی شدند. هر دو گروه حرکت خود را ساعت حدود 10:30 شب از امام زاده آغاز کردند. گروه دوم به سرپرستس خانم مومنی ساعت حدود 12 به محل چشمه آب زندگانی رسیدند و پس از کمی استراحت حدود ساعت 2 به محل پارکینگ شلمزار برگشتند. طی تماس با گروه اول آنها در این زمان قله را صعود کرده و در مسیر برگشت بودند که حدود ساعت 6 صبح به پایین رسیدند.

موارد زیست محیطی:

این منطقه از دیرباز محل تردد کوهنوردان و گردشگران بوده است اما متأسفانه به دلیل عدم توجه به تخریب محیط زیست و تنها به خاطر راحتی جاده عریضی در این منطقه احداث شده و همین امر باعث آلودگی محیط توسط خودروها و موتورها شده و منطقه وسیعی نیز به دلیل تخریب زمین برای جاده سازی نابود شده است. دسترسی آسان به منطقه محیط زیبا و بکر آن را تخریب کرده و زباله و پسماندهای افرادی که شاید بدون دانش و اطلاع از اهمیت محیط زیست به این منطقه می‌آیند بیش از پیش زیبایی آن را از بین برده است.

راهکار:

1- برای جلوگیری از تخریب بیشتر باید جلوی ساخت جاده و ساخت و سازهای دیگر در این منطقه به طور کامل گرفته شود.

2- در حد امکان افراد را به پیاده روی در منطقه تشویق کرده و از آوردن ماشین تا ارتفاعات بالاتر جلوگیری شود.

3- شرایطی برای جمع آوری زباله از منطقه فراهم شود.

4- در زمینه حفاظت از محیط زیست فرهنگ سازی صورت گیرد و آموزشهای لازم داده شود.


"طبیعت زنده و پویاست نکوداشت آن،گرامی داشتن ریشه گاه آدمیان است"

رضای شش ثانیه!

رضای شش ثانیه!
 
http://msfi.ir/images/upload/images/y6plgrhzjrienyu0p71t.jpg
 
به گزارش رسیده؛ «رضا علیپور» سنگ‌نورد خوب کشورمان که در رقابت‌های جام جهانی «شامونی» فرانسه شرکت کرده است، موفق شد با زمان ۶:۰۱ ثانیه و غلبه بر سنگ‌نورد کشور میزبان، پس از سنگ‌نوردان اوکراین و لهستان، به مقام سوم و کسب مدال برنز این مسابقات نائل شود.
 
شایان ذکر است؛ در مرحله نیمه نهایی این مسابقات، «رضا علیپور»موفق شد با ثبت زمان ۶ ثانیه، بار دیگر رکورد ایران را در رشته‌ی «سرعت»بهبود بخشد.
 
این سنگ‌نورد اهل قزوین، پیش از این نیز کسب مدال طلا و نقره جام ‌های جهانی سنگ‌نوردی را در مسابقات سال ۲۰۱۳ در کارنامه دارد و این سومین مدال جهانی وی محسوب می‌شود.
 

"آدام اوندرا و مصائب اش در جام های جهانی"

"آدام اوندرا و مصائب اش در جام های جهانی"

آدام اوندرا در صعود های داخل طبیعت ؛ جایی که سکوی قهرمانی وجود ندارد اما رکورد وجود دارد ؛ قهرمان بلا منازع است . او در طبیعت با نفر دوم خود فاصله ای شگفت انگیز دارد . اما همین اوندرای نازنین (!) در مسابقات داخل سالن در جام های جهانی ؛ جایی که سکوی قهرمانی وجود دارد ؛ با مصائب سختی مواجه است .  

اوندرا ،  کمی پیشتر در آخرین مسابقه اش در جام جهانی بولدر اتریش ، در مرحله فینال از همان ابتدا با استارت غلط ، مقام قهرمانی را از دست داد اما بهر حال در سکوی دوم ایستاد . و حالا در شامونی فرانسه در مسابقات لید و در مرحله مقدماتی (!) ، در مسیر دوم ، از همان ابتدا یادش رفت که اولین کلیپ را انجام دهد ؛ او طناب را داخل کارابین اولین میانی نکرد و رفت !!!!! و نفر هفتاد و ششم شد و در نتیجه از راه یابی به مرحله نیمه نهایی باز ماند .

این پسر جوان اصلا حواس اش جمع نیست !

شاید اوندرا باید به طبیعت برگردد. جهان سنگنوردی در انتظار اولین 5.15d  است .

اوندرا در سال 2009 وقتی که 16 سالش بود قهرمان اورآل جام جهانی شد . 

"پیام تسلیت"

"تسلیت به وزیر محترم ورزش و جوانان"

با خبر شدیم؛ جناب آقای دکتر «گودرزی» وزیر محترم ورزش و جوانان، سوگوار فقدان مادر گرامی‌شان هستند. ضمن عرض تسلیت صمیمانه به ایشان و خانواده‌ی محترم، برای آن عزیز از دست رفته علو درجات را از خداوند متعال مسئلت داریم.


"برنامه هفتگی"

همنورد گرامی:


برنامه این هفته شلمزار آسمان کوه می باشدلزاء از کسانی که تمایل شرکت

در برنامه دارند با خانم مومنی تماس بگیرند.

تلفن تماس با مسول برنامه : 09125468810 

ساعت حرکت :19:00 جلوی دفتر خانه کوهنوردان (پارک شهرنظرآباد)

"عکس روز"

"احترام به طبیعت احترام به زندگیست و احترام به زندگی احترام به خالق است"

"زمان برگزاری اولین جلسه دوره اصلاح و درمان درد مفاصل زانو"

"زمان برگزاری اولین جلسه دوره اصلاح و درمان درد مفاصل زانو"

زمان برگزاری اولین جلسه دوره اصلاح و درمان درد مفاصل زانو

پیرو اطلاعیه های قبلی این هیئت مبنی بر برگزاری دوره اصلاح و درمان مفاصل زانو ، به اطلاع ثبت نام کنندگان می رساند؛ اولین جلسه این دوره ، روز سه شنبه مورخ 93/04/17 راس ساعت 18 در دفتر هیئت کوهنوردی استان ؛ واقع در باغستان ، ورزشگاه انقلاب برگزار خواهد گردید .

" آزمون ورودی مربیگری درجه ۲ سنگ‌نوردی به میزبانی استان البرز"

" آزمون ورودی مربیگری درجه ۲ سنگ‌نوردی به میزبانی استان البرز"

آزمون ورودی مربیگری درجه ۲ سنگ‌نوردی به میزبانی استان البرز

به آگاهی می‌رساند؛ کارگروه آموزش فدراسیون در راستای اجرای تقویم سال ۱۳۹۳ به منظور توسعه کمی و کیفی و ارتقای سطح آموزش در سراسر کشور در نظر دارد یک دوره آزمون ورودی مربیگری درجه ۲ سنگنوردی، ویژه آقایان و بانوان را به میزبانی استان البرز به شرح زیر برگزار نماید...  ادامه مطلب ...

" آزمون ورودی مربیگری درجه ۳ سنگ‌نوردی به میزبانی استان البرز"

" آزمون ورودی مربیگری درجه ۳ سنگ‌نوردی به میزبانی استان البرز"

آزمون ورودی مربیگری درجه ۳ سنگ‌نوردی به میزبانی استان البرز

به آگاهی می‌رساند؛ کارگروه آموزش فدراسیون در راستای اجرای تقویم سال ۱۳۹۳ به منظور توسعه کمی و کیفی و ارتقای سطح آموزش در سراسر کشور در نظر دارد یک دوره آزمون ورودی مربیگری درجه ۳سنگنوردی ویژه آقایان و بانوان را به میزبانی استان البرز به شرح زیر برگزار نماید...

ادامه مطلب ...

"نگهداری کفش های سنگ نوردی و کوهنوردی"

نگهداری کفش های سنگ نوردی و کوهنوردی:

کفش یکی از اصلی ترین لوازم در ورزش کوهنوردی است. بی توجهی در نگهداری از کفش های کوهنوردی و سنگنوردی نه تنها طول عمر مفید آنرا کم می کند و حتی هزینه بیشتری به کوهنورد تحمیل می کند بلکه سلامتی پای کوهنوردی را نیز به خطر می اندازد . در ذیل نکاتی در زمینه نگهداری صحیح کفش کوهنوردی و سنگنوردی ارائه می گردد...

ادامه مطلب ...

یک انسان حداکثر چقدر می‌تواند عرق کند؟!

یک انسان حداکثر چقدر می‌تواند عرق کند؟!

برخی کوهنوردان در هنگام فعالیت کوهنوردی بسیار تعریق می کنند و همیشه این سوال برایشان وجود دارد که چرا تعریق زیادی دارند و از این تعریق همیشه کلافه اند. میزان عرقی که یک نفر از خود پس می‌دهد، بستگی به عواملی دارد، مانند:

- اندازه جثه او
- میزان آمادگی بدنی‌اش
- و میزان آب ذخیره شده در بدن یا اصلاحا میزان هیدراته بودن او.

بدن هر انسان حدود سه میلیون غده عرق دارد، بیشترین تراکم این غدد در کف دست‌هاست.

یک انسان در حال فعالیت شدید در گرما، به طور متوسط هر ساعت بین ۰٫۷ تا ۱٫۵ لیتر آب به صورت عرق از دست می‌دهد...

ادامه مطلب ...

"روشهای بقا در کوهستان"

 "روشهای بقا در کوهستان"

معنای فوریت های پزشکی کمک هایی است که تقریبا زیر 1 ساعت به فرد رسانده شود . حال اگر فرد آسیب دیده در محیط کوهستان باشد وضع به گونه ای دیگر است و در واقع برای کمک و امداد نیاز نیست یک حجم زیادی از تجهیزات تخصصی فوریت های پزشکی به همراه داشته باشیم . تنها داشتن یک کیت کوچک کمک های اولیه و آموختن روش های درمان آسیب های رایج , کافی است ...

 

ادامه مطلب ...

ثبت نام نهمین همایش سراسری «صعود قلم» آغاز شد

"ثبت نام نهمین همایش سراسری «صعود قلم» آغاز شد"
 
 
ثبت نام صعود قلم ۹۳، سبلان-تبریز ار تاریخ ۱۱/تیر/۹۳ شروع و تا تاریخ ۲۵/تیر/۹۳ ادامه خواهد داشت ... جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به "وبلاگ صعود قلم" مراجعه کنید.