خانه کوهنوردان نظرآباد

نظرآباد: بلوار شهید سلطانی پارک شهر، روزهای سه شنبه هر هفته از ساعت 17:30 الی 19 کانال تلگرام :KhaneNazarAbad@

خانه کوهنوردان نظرآباد

نظرآباد: بلوار شهید سلطانی پارک شهر، روزهای سه شنبه هر هفته از ساعت 17:30 الی 19 کانال تلگرام :KhaneNazarAbad@

"تغییر در برنامه"

"تغییر در برنامه"


طی جلسه ی مورخه 92/03/28 برنامه هفته جاری صعود به قله شاه البرز تغییر یافت و جایگزین آن صعود 2 روزه قله ی "خرس چر" اجرا خواهد شد . ساعت حرکت 7 صبح پنجشنبه مورخ 92/03/30 از میدان سپاه نظرآباد 

"جلسه مشترک خانه کوهنوردان باکارگروه امور شهرستانهای هیئت استان البرز"

"جلسه مشترک خانه کوهنوردان  با کارگروه امور شهرستانهای هیئت استان البرز"



جلسه مشترک خانه کوهنوردان  با کارگروه امور شهرستانهای هیئت استان البرز  در تاریخ 92/03/28  با حضور آقایان : سردشتی ، فرشاد رضا خانی ، هاشمی و رئیس هیئت کوهنوردی شهرستان نظرآباد آقای علیرضا یوسفیان و نمایندگان گروههای خانه کوهنوردان ، آقای احمد روزبهانی و گروه باران آقای رضا احمد زاده برگزار گردید و مقرر شد در فرصتهای آتی نسبت به تبادل اطلاعات و شناخت و بررسی خلاء ها و نقاط ضعف و قوت و پتانسیل های موجود اقدام گردد .

«مردم» باش!!

«مردم» باش!!


 عکس از: فارس

عکس از: فارس

عکس از: فارس

عکس از: فارس

عکس از: فارس

عکس از: فارس

گاهی مهم نیست «چگونه»! 
گاهی مهم نیست چیزی را به «بها» بدهند یا به «بهانه»!
اصلاً تو بگو «الله‌بختکی»!
اصلاً تو بگو «هیجان‌کاذب»! ... جوشش «آدرنالین»! 
اصلاً تو بگو «همین یک‌شب»!
مهم این است که همین یک شب؛ «مردم» شادند! 
برنده‌ی «بازی سیاسی» باشند یا «فوتبال جهانی» فرقی نمی‌کند؛ ... «شادی مردم» مهم است!
بله!
همین مردمی که صورت‌شان مثل آسمانِ شهر کدر است و انگار با لبخند قهرند!
همین مردمی که به نانِ شب محتاجند!
همین مردمی که برای چندرغاز جیره‌‌ی ماهیانه، مقابل عابربانک‌ها صف می‌کشند!
همین مردمی که فقط «خرداد»ها مهم می‌شوند ... اما زود «فراموش» می‌شوند!
بگذار همین یک شب باهم باشند ... شاد باشند! 
همین یک شب از ته دل فریاد بزنند! 
بگذار همین یک شب برای خودشان باشند؛ نه برای «فانتزی»‌های تو!

... اصلاً بگذار حرف دلم را بزنم؛
«روشنفکر»جان! ... «مردم» باش!!

" تاثیر کوهنوردی بر سلامت جسم"

 

" تاثیر کوهنوردی بر سلامت جسم"


علت اغلب سکته ها بسته شدن مجراهای داخلی رگها بوسیله رسوبات چربی و پلاکها می باشد . در موقع کوه نوردی ضربان قلب از 72 بار در دقیقه به 120 بار در دقیقه می رسد و میزان پمپاژ و بیرون دهی قلب 20% افزایش پیدا می کند . تغییرات فوق باعث می شود که خون با شدت و سرعت بیشتری در رگهای انسان به حرکت درآید و رسوبات چربی و پلاکهای داخل لوله های رگها را از بین ببرد و تمیز کند .

با پاک شدن جدار داخلی رگها ، خون به راحتی به تمام سلولهای مغز و عضله ها و احشای داخلی بدن می رسد و عارضه بسته شدن رگها که در اصطلاح به آن تصلب شرایین می گوبند خود به خود منتفی می گردد .

-تاثیر کوه نوردی در باز شدن مویرگهای بدن :

 مویرگهای بدن در شرایط عادی و در موقع استراحت به مقدار 15% ظرفیت خودشان باز و فعال هستند ولی در حین کوه نوردی مویرگها 95% فعال می شوند ، چون اکسیژن و غذای مورد نیاز بدن از طریق مویرگها به نقاط مختلف بدن می رسد لذا با باز شدن و فعال تر شدن مویرگها ، مواد غذایی و اکسیژن با سرعت بیشتر و کیفیت سودمند تر به مغز و عضلات و احشای داخلی بدن می رسد . 

-تاثیر کوه نوردی در زیاد شدن میزان خون در عضلات :

در موقع کوه نوردی مقدار خون موجود در عضلات بدن 20 برابر افزایش پیدا می کند و پر خون شدن عضلات باعث می شود که غذای بیشتری به عضلات برسد و عضلات قوی تر بشوند .

-تاثیر کوه نوردی در قوی تر شدن ریه ها :


در حین کوه نوردی در ارتفاعات ، فشار هوا کمتر می شود و نیز میزان اکسیژن موجود در ترکیب هوا کاهش پیدا می کند . بدن برای جبران کمبود اکسیژن و برای رفع خستگی و تنگی نفس ، هورمونی به نام اریتروپویی را از طریق کلیه ها ترشح می کند ، که این هورمون وارد مغز استخوان می شود و مقدار خون سازی گلبولهای قرمز را افزایش می دهد . در نتیجه فعل و انفعالات فوق ، مقدار هموگلوبین خون از 14% به 20% افزایش پیدا می کند .

هماتوکریت از 44% به 60% می رسد و در نتیجه مقدار ظرفیت انتشاری و میزان ظرفیت تهویه ریه ها زیادتر می شود . افزایش ظرفیت تهویه ریه ها باعث می شود که به اصطلاح عامه ، نفس آدم زیاد شود و به همین علت یک کوه نورد در شرایط عادی دونده خوبی خواهد بود . بیشتر دوندگان المپیک که در 1500 متر و ماراتن مقام های بالا را کسب می کنند ، معمولاً برای آمادگی و تقویت ریه هایشان در ارتفاعات بالا کوه نوردی می نمایند .

-تاثیر کوه نوردی در جلوگیری از بیماری نقرس :


بیماری نقرس در اثر رسوب گذاری کریستال های اسیداوریک در مفاصل بدن و تاندونهای عضلات ایجاد می شود . که باعث درد شدید مفاصل و زمین گیر شدن بیمار می گردد . ورزش کوه نوردی از ایجاد این رسوبات در مفاصل و تاندونها جلوگیری می نماید .

- تاثیر کوه نوردی در جلوگیری از بیماریهای قند خون ( دیابت ) :


در موقع کوه نوردی ، متابولیسم ( سوخت و ساز ) مواد شناور در خون مانند قند ، کلسترول ، پروتئین ها و اسید اوریک به بهترین وجهی صورت می گیرد و در نتیجه سوخت و ساز کامل خون از ابتلا به بیماری قند نیز جلوگیری می کند .

-تاثیر کوه نوردی در از بین رفتن چربی بدن :

در موقع فعالیت ورزشی و بخصوص در کوه نوردی ، کالری مورد نیاز بدن به 3 برابر افزایش پیدا می کند. بدن برای تامین کالری مورد نیاز خود به اجبار چربی های ذخیره شده را می سوزاند و به مصرف می رساند ، از طرفی در موقع فعالیت ورزشی، انسان به شدت عرق می کند و مقداری از چربی های زیر پوست در اثر تعریق شسته و دفع می شوند.

هنرپیشه‌ها و صعود واقعی به «اورست»!

هنرپیشه‌ها و صعود واقعی به «اورست»!


بارها پیش آمده که هنرپیشه‌ها در نقش کوه‌نوردان؛ اقدام به حضور در صحنه‌های ساختگی فیلم‌های کوه‌نوردی ‌می‌نمایند تا در مثال "اورست" را صعود کنند ... اما روز 21 می نخستین صعود واقعی یک هنرپیشه به اورست محقق شد و "نیشا آدیکاری" Nisha Adhikari هنرپیشه زن نپالی موفق شد در ساعت 8 بامداد بر فراز بام دنیا بایستد.

این هنرپیشه زن به همراه Aarjun Karki دیگر هنرپیشه نپالی و 11 همراه در روز 9 آوریل برای صعود اورست وارد کمپ اصلی اورست شده بود.

تلاش این دو هنرپیشه برای صعود به "اورست" نزدیک به 25 هزار روپیه برای دولت نپال هزینه به همراه داشت. 

"نیشا" پس از بازگشت، موفقیتش را به زندگی دوباره پس از بازگشت از منطقه مرگ تشبیه نمود.

 

"تراورس گاشربروم ها"

 آرتور هاجزر لهستانی دوباره وارد پاکستان شده ، این بار نیز سودایی در سر دارد ، همنورد او مارسین کازکن است هدف آنها صعود از گاشربروم 1 به گاشربروم 2 از طریق مسیرهای نرمال با حداقل ملزومات است سپس امکان فول تراورس (عبور عرضی کامل) دو قله را ارزیابی خواهند کرد .

رینهولد مسنر و هنس کمرلندر از 23 تا 30 جون سال 1984 صعود دوبل گاشربروم ها (با تراورس متفاوت است) را انجام داده اند ، آنها ابتدا گاشربروم 2 را در 25 جون صعود می کنند ، سپس فرود می آیند و در 28 جون موفق می شوند گاشربروم 1 را صعود کنند. البته آنها ادعای تراورس گاشربروم ها را داشته اند اما راهنمای آنها کریم می گوید که آنها گاشربروم 2 را صعود می کنند به کمپ یک برمی گردند و بعد از استراحت گاشربروم 1 را صعود می کنند بنابراین بعد از جنجالی که این گفته به پا می کند صعود دوبل از آنها در یک فصل پذیرفتــــــــــه می شود.

از سال مذکور تا کنون چندین بار صعود دوبل گاشربروم ها انجام شده اما "تراورس کامل" از گردنــــــه گاشــــربروم (6400 متر) هنوز انجام نشده است.

از آنجا که به دلیل فاجعه صعود زمستانی برادپیک و رسیدگی به پرونده این برنامه ، بودجه دولتی پروژه صعودهای زمستانی لهستانی ها به تعلیق در آمده ، این برنامه توسط اسپانسرها و انجمن کوهنوردی لهستان حمــــایت می شود .

"بریگوپانت"


 این قله زیبا از معدود قللی است که نخستین بار توسط بانوان صعود شده

 19 جون سال 1980 بریگوپانت یک به ارتفاع 6772 متر در هندوستان ، نخستین بار توسط یک تیم از زنـــــــان (6 امریکایی ، دو هندی و یک نیوزلندی) به سرپرستی بانو آرلن بلوم برای نخستین بار صعود شد. این قله  در رشته کوه هیمالیا ناحیه غروال قراردارد.

"اولین 8c یا 5.14d یک نوجوان 12 ساله"

"اولین 8c  یا  5.14d یک نوجوان 12 ساله"

مایکل  لیناسیزورو  Mikel Linacisoro ، اسپانیایی ست . 12 ساله است با 168 سانتیمتر قد و 53 کیلو گرم وزن . او از 5 سالگی سنگنوردی را شروع کرده است . در 10 سالگی اولین +7b  و در 11 سالگی اولین + 8a خود را به ثمر رسانده است . مایکل حالا در 12 سالگی موفق شده اولین 8c یا  5.14d خودرا ثبت نماید . او نفر اول نو جوانان زیر ۱۶ سال است .

http://www.8a.nu/


۳۰ اریبهشت ماه ۱۳۷۷ سالروز اولین صعود ایرانیان به «بام دنیا»



۳۰ اریبهشت ماه ۱۳۷۷ سالروز اولین صعود ایرانیان به قله‌ی «اورست» 


گرامی باد.


 روزی که چهار نفر (زنده یاد محمد اوراز، حمید اولنج، جلال چشمه 


قصابانی و محمد حسن نجاریان) از گروه سیزده نفره‌ی تیم ملی 


کوه‌نوردی بر فراز "بام دنیا" ایستادند و برچم کشور عزیزمان را به اهتزاز 


درآوردند.

  


                       

مسابقات سنگ‌نوردی قهرمانی آسیا رسماً در پارک ملت تهران آغاز شد

به گزارش پایگاه خبری مسابقات: بیست و یکمین دوره‌ی مسابقات سنگ‌نوردی قهرمانی آسیا با برگزاری آئین افتتاحیه رسماً در پارک ملت تهران گشایش یافت. 

مراسم افتتاحیه‌ی این رقابت‌ها ساعت ۸:۳۰ صبح روز چهارشنبه اول خرداد پس از رژه و ورود شرکت‌کنندگان به محل برگزاری در پارک ملت، با پیام فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی که توسط «گرجی» نایب رئیس فدراسیون قرائت شد و هم چنین پیام «محمد فهیمی» نایب رئیس فدراسیون سنگ‌نوردی آسیا، همراه بود.

این مسابقات با شرکت سنگ‌نوردانی از قزاقستان، قرقیزستان، هند، کره، چین، چین تایپه، اندونزی، هنگ‌کنگ، تایلند، سنگاپور و ایران تا دقایقی دیگر در رشته‌های بولدرینگ و سرطناب آغاز می‌شود.