خانه کوهنوردان نظرآباد

نظرآباد: بلوار شهید سلطانی پارک شهر، روزهای سه شنبه هر هفته از ساعت 17:30 الی 19 کانال تلگرام :KhaneNazarAbad@

خانه کوهنوردان نظرآباد

نظرآباد: بلوار شهید سلطانی پارک شهر، روزهای سه شنبه هر هفته از ساعت 17:30 الی 19 کانال تلگرام :KhaneNazarAbad@

"اهتزاز ببیرق‌های حماسه عشق و ایثار بر فراز قلل ایران "

به مناسبت فرارسیدن ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان و با توجه به ضرورت زنده نگه داشتن نهضت عاشورا و احیاء فرهنگ حیات‌بخش حسینی (که در مقدمه اجمالاً اشاره شد) در فضای ورزشی کشور و به طور خاص در جمع خانواده کوهنوردی ایران اسلامی حرکتی نمادین در دهه اول ماه محرم اجرا شود...  

بسمه تعالی

السلام علیک یا اباعبداله الحسین (ع)

عاشورا، یک مقطع تاریخی نیست، همه تاریخ است. کلّ یوم عاشورا و کلّ ارض کربلا.

حماسه خونین عاشورا، اقیانوسی ناپیدا و کرانه‌ای است که سراسر هستی را پوشانده است. تاریخ عاشورا را حسین (ع) و فرزندان و یاران با وفایش پیوند خورده و سخن از عاشورا، سخن از جوانمردی، عشق، فداکاری و ایثار و شهادت است.

ائمه دین خواستند قیام امام حسین (ع) به صورت یک مکتب و به صورت یک مشعل فروزان همیشه باقی بماند. این یک چراغی است از حق، از حقیقت دوستی و از حقیقت خواهی. این یک ندایی است از حق‌طلبی، از حریت و آزادی، این مکتب آزادی و این مکتب مبارزه با ظلم را خواستند برای همیشه باقی بماند، در زمان خود ائمه اطهار که این دستور صادر شد، سبب شد که جریان زنده و فعال و انقلابی به وجود آید، نام امام حسین(ع) شعار انقلاب علیه ظلم گشت.

لذا زنده نگه داشتن نهضت عاشورا و احیای فرهنگ حیات‌بخش حسینی در تاریخ شیعه و سیره ائمه اطهار و پیشوایان اسلامی همواره مورد تأکید قرار گرفته و دارای جایگاه خاص و اهمیت ویژه‌ای است.

از طرفی مهمترین پایگاه دین ما فطرت است. اگر فطرت نبود، معنا نداشت که خداوند به پیامبر بفرماید: «تو فقط تذکردهنده هستی؛ انّما انتَ مذکّر» (غاشیه/21) این تذکر به دلیل وجود فطرت است و پیامبران کاری جز بیداری و شکوفایی فطرت ندارند. این فطرت است که ما را به خدا ملحق می‌کند.

فعال‌ترین بخش فطرت ما، حسین (ع) است.

رسول اکرم (ص) فرمودند: «همانا برای قتل حسین (ع) حرارتی در قلوب مؤمنین است که هرگز به سردی نمی‌گراید؛ انّ لقتل الحسین حرارﮤً فِی قُلُوبِ المُؤمِنین لا تَبرُدُ أبَداً» (مستندرک الوسایل/ ج10/ص 318) ما اشک بر اباعبداله (ع) را از کجا کسب کرده‌ایم؟! واقعاً خودمان هم نمی‌دانیم که این اشک و سوز از کجا نشأت گرفته است.

این کلام رسول الله (ص) در واقع از رابطة فطری ما با اباعبداله (ع) پرده‌برداری می‌کند. همان‌طور که ایمان یک امر فطری است و وقتی بخشی از فطرتِ مؤمن شکوفا شود، تبدیل می‌شود به همین حرارتی که از اباعبداله (ع) در قلب مؤمنین وجود دارد. می‌توان گفت فعال‌ترین بخش فطرتِ ما، حسین (ع) است و حسین (ع) معجزة فطرت است.

امروز که بن‌بست‌ها خودشان را نشان داده‌اند و اهل عالم دنبال راه جدیدی برای نجات هستند، این راه جدید باید با حسین(ع) به اهل عالم معرفی شود. امروز نوبت امام حسین (ع) و نوبت بازگشت به اباعبداله(ع) است. مردم جهان راه نجات می‌خواهند و راه نجات هم حسین(ع) است. «إنّ الحسَینَ بنَ علی فِی السماء اکبَرُ منهُ فِی الارضِ و انّهُ لَمَکتوبٌ عَن یَمینِ عَرشِ اللهِ مِصباحُ هُدیً و سَفینَة نَجَاة» (عیون اخبار الرضا/ج1/ص60)

 

طرح کمیته فرهنگی فدراسیون کوهنوردی به مناسبت ماه محرم 94

عنوان طرح: عاشورا، حماسه عشق و ایثار

موضوع طرح: نصب پرچم‌های سیاه مزین به نام اباعبداله الحسین (ع) در مسیر قله‌های شاخص و پرتردد استان‌ها و شهرهای مختلف کشور در دهه اول ماه محرم

توضیح طرح: به مناسبت فرارسیدن ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان و با توجه به ضرورت زنده نگه داشتن نهضت عاشورا و احیاء فرهنگ حیات‌بخش حسینی (که در مقدمه اجمالاً اشاره شد) در فضای ورزشی کشور و به طور خاص در جمع خانواده کوهنوردی ایران اسلامی حرکتی نمادین در دهه اول ماه محرم اجرا شود.

نصب پرچم مزین به نام مبارک حضرت سیدالشهدا (ع) بر بلندای قله‌های شاخص و مرتفع شهرها و استان‌های مختلف کشور، و در صورت امکان نصب پرچم در فضای داخلی جان‌پناه‌ها، بر بلندای جان‌پناه و در طول مسیر صعود را به همت بخش فرهنگی هیأت‌های کوهنوردی شهرها و استان‌ها با همکاری گروه ‌های بومی هر منطقه داشته باشیم.

ـ اطلاع‌رسانی طرح بر روی سایت فدراسیون و هیئت های تابعه

ـ طراحی پرچمی مزین به نام امام حسین (ع) و چاپ عنوان طرح: «عاشورا، حماسه عشق و ایثار» برای آن از طرف فدراسیون و ارسال برای هیأت‌های کوهنوردی استان‌هایی که اعلام آمادگی می‌کنند.

ـ ارسال گزارش عملکرد استان‌ها به همراه نکات پیشنهادی جهت تقویت طرح در سال‌های آتی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد