خانه کوهنوردان نظرآباد

نظرآباد: بلوار شهید سلطانی پارک شهر، روزهای سه شنبه هر هفته از ساعت 17:30 الی 19 کانال تلگرام :KhaneNazarAbad@

"گزارش برنامه قله علم کوه از مسیر سیاسنگها"

بنام خالق کوهها

علم چال

گزارش برنامه قله " علم کوه از مسیر سیاسنگها" ( 4604 ).

تاریخ اجرا :19و94/6/20

سرپرست برنامه :آقای علیرضا یوسفیان.

منطقه: استان مازندران، کلاردشت ، منطقه رودبارک  ، قرارگاه ونداربن .

صعود قله (سنگین).

تعداد نفرات شرکت کننده: 3 نفر.

وضعیت آنتن دهی موبایل بر روی مسیر منتهی به پناهگاه سرچال به صورت محدود وجود دارد.

شرح برنامه:...

روز اول:

ساعت 14  قرارگاه ونداربن که نقطه شروع برنامه میباشد.

ساعت 15 پس از صرف نهار در قرار گاه ونداربن به سمت پناهگاه سرچال حرکت کردیم، پس از 15 دقیقه ابتدا به پل چوبی رسیدیم که دو مسیر در اینجا وجود دارد سمت راست به طرف کالاهو و کلجاران و سمت چپ به طرف سرچال با راهی پاکوب وشیبی تند در دامنه یال سمت راست رود خانه ادامه می یابد. در ساعت 16 به کشتی سنگ رسیدیم.

باکمی استراحت و برداشتن آب چون تا پناه گاه آبی نیست وبه حرکت ادامه دادیم و با گذر از کنگلک و لیزونک که رفته رفته به ارتفاع نیز افزوده می شد با توجه به ابری بودن هوا که هوای بسیار جالبی بود و سرعت خوب تیم ساعت 19:15 به پناهگاه سرچال رسیدیم،پناهگاه بسیار تمیز و دارای تخت و موقعیت عالی است حدود 40 نفر ظرفیت تخت هاست و در شرایط اضطراری تا 100 نفر ظرفیت دارد.

پس از استراحت و صرف شام لوازم فنی وآب وتنقلات داخل کوله قرار داده شد وهمگی به خواب رفته تا صبح انرژی لازم برای صعود را داشته باشیم.

روزدوم:

ساعت 4صبح جمعه بیدار شدیم و 4:45 حرکت به سمت یخچال علم چال.

علم چال

پس از کمی طی مسیر پاکوب، به سمت چپ پیچیدیم و از روی پا کوبی که سنگ چین شده بودند و تا حدودی مسیر را به سمت منطقه علم چال نشان میدهد، 2 ساعت طول کشید تا به علم چال رسیدیم. با کمی استراحت و صرف صبحانه، مسیر صعود که از سمت چپ علم چال می باشد مسیر سنگی و شن اسکی را انتخاب کردیم، پس از رسیدن به یال (گردنه چالون) استراحتی کوتاه کرده و حرکت به طرف قله سیاه سنگ ها را در پیش گرفتیم،  مسیر توام با شیب زیاد و فنی است و احتیاط فراوان همراه با صبر را لازم دارد قسمتی از مسیر بوسیله سیم بکسل ثابت گذاری شده است.

گردنه چالون

پرتگاههای فراوان که انتهای آن علم چال است ما را از عجله کردن وا می دارد، دست به سنگ شدن و بالا رفتن و ارتفاع گرفتن و پی به ابهت علم کوه بردن چه شکوهی دارد، یکی از زیبا ترین مناطق را در آن واحد می بینی.

پس از نبرد با سنگ ها در ساعت 11  به قله سیاه سنگ با ارتفاع 4604 متر می رسیم کمی استراحت می کنیم.

قله سیا سنگ

با توجه به شرایط جوی که در منطقه حاکم شد و امکان بارش در ساعات بعدی داشت از ادامه مسیر به سمت قله علم منصرف شده و پس از گرفتن عکس یادگاری مسیر برگشت به سمت علم چال را در پیش گرفته که تقریبا پس از 2ساعت به علم چال رسیدیم.

با استراحت کوتاهی به سمت سرچال ادامه مسیر داده تا اینکه ساعت 15 به پناهگاه سرچال رسیدیم و با کمی استراحت و جمع کردن کوله ها ساعت 16 به سمت قرارگاه ونداربن حرکت کرده ، ساعت 19 به قرارگاه رسیدیم و با استراحت کوتاهی در قرار گاه و صرف مختصر شامی ساعت 20 به سمت رودبارک و کرج به حرکت در آمدیم که در نهایت ساعت 2 بامداد روز شنبه به نظرآباد رسیدیم.

با تشکر از دوستانی که ما را در این صعود همراهی کردند.

اعضاء تیم: آقایان علی رضا یوسفیان ،قربانعلی زینالی، محمدصادق جوکار.

نکات مهم :

ü     پس از کشتی سنک فقط یک لوله باریک آب وجود دارد که دائمی نیست لذا بهتر است آب مورد نیاز را تا پناه گاه از همین کشتی سنگ تهیه کنید.

ü     بهتر است برای صعود این مسیر روز اول حرکت از قرارگاه صبح باشد تا فرصت کافی برای هم هوایی داشته باشید، می توان صعودی به قلل اطراف پناهگاه داشت که از لحاظ هم هوایی در شرایط ایده عالی به صعود روز بعد ادامه دهید.

ü     داشتن لوازم فنی از جمله کلاه کاسک و طنابچه انفرادی ضروری است و نیاز به مهارت صخره نوردی و دست به سنگ شدن و ترس از ارتفاع وجود دارد لذا رفتن افراد مبتدی از این مسیر جایز نیست.