خانه کوهنوردان نظرآباد

نظرآباد: بلوار شهید سلطانی پارک شهر، روزهای سه شنبه هر هفته از ساعت 17:30 الی 19 کانال تلگرام :KhaneNazarAbad@

گزارش برنامه قله سیالان (الموت به تنکابن)

نام برنامه: قله سیالان (الموت به تنکابن)

تاریخ برنامه: 21 الی 23 مرداد94

مدت،نوع برنامه: 3 روز،نیمه سنگین .

وضعیت آب: در مسیر به وفور یافت می شود.

تعداد نفرات : 6 نفر

نوع برنامه : صعود

تاریخ برنامه : 21 الی 23 مرداد ماه 94

سرپرست برنامه علی رضا یوسفیان

مبدأ روستای هنیز، الموت،  قزوین

مقصد : روستای عسل محله، دره دو هزار، تنکابن

کل مسیر از روستای هنیز تا عسل محله ۳۷ کیلومتر می باشد که ۱۷ کیلومتر مربوط به مسیر جنوبی و ۲۰ کیلومتر مربوط به مسیر شمالی ست. (ارتفاع هنیز حدود ۱۰۰۰ متر بالاتر از عسل محله است).

قله مرتفع سیالان (سیاهلان) با ارتفاع تقریبی 4130 متر قسمتی از سلسله جبال البرز غربی می باشد که در مرز بین دره ی الموت و دره ی دوهزار واقع شده است. این قله از جنوب به دره الموت ,از شرق به قلل تخت سلیمان, از غرب به قله خشچال و از شمال به دره و رودخانه دو هزار متصل می باشد...

طبق تقویم پیش بینی شده برنامه صعود قله سیالان و سرازیر شدن به سمت تنکابن بود که با هماهنگی انجام شده روز چهار شنبه 21/5/94 ساعت 9 صبح به وسیله دو دستگاه سواری به سمت قزوین حرکت کردیم ساعت 10 به میدانمینودر(غریب کش) ایستگاه تاکسی الموت رسیدیم از آنجا نیز سوار تاکسی شده و بعد از 2:30 دقیقه حرکت در مسیر پر پیچ وخم به شهرستان معلم کلایه رسیدیم . ساعت 12:50 دقیقه به وسیله یک دستگاه لندرور به سمت روستای هنیز حرکت کردیم . بعد از 50 دقیقه به دکل مخابراتی انتهای روستای هنیز رسیدیم.

روستای هنیز مبدا صعود از یال جنوبی به قله سیالان است. ساعت 14 شروع به حرکت به سمت شمال کردیم. بعد از گذشتن از داخل روستا و زمین های کشاورزی و عبور از رودخانه به سمت راست تراورس کردیم و بعد از آن رود آتان با فاصله حدود 200 متر پایین تر از ما در سمت راست مشخص میباشد. می توان گفت که دو رشته کوه که هر دو در پایین دست روستا به همدیگر نزدیک می شوند در امتداد شمال خود به سیالان ختم می گردند. مسیر حرکت ما از یالهای رشته کوه سمت چپ یا غربی می باشد.

مسیر سر بالایی است و شیب های تندی در انتظار ما بود. هوا کاملا صاف و آفتابی بود. درختان کاج، سرو کوهی و پوشش گیاهی این منطقه را تشکیل می دهند. در حال ارتفاع گرفتن هستیم. شیب های تند همچنان ادامه دارند, ساعت15 کنار سرو کهنسالی جهت صرف ناهار توقف کردیم و بعد براه ادامه میدهیم. با گذر از پاکوب منتهی به جانپناهو با استراحتهای کوتاه در کنار چشمه بالاخره ساعت 19:30 پس از طی ۹ کیلومتر راه به جانپناه سیالان که در ارتفاع ۳۲۰۰ متر قرار دارد می رسیم. این جانپناه در حاشیه یال آخر و مجاور یک چشمه قرار گرفته است.

قله سیالان بین دو قله دیگر بنامهای سیاه کمر باارتفاع ۳۷۵۰ وکندیگان با ارتفاع ۳۹۰۰ قرار دارد .

هوا کم کم رو به تاریکی می رفت. اقدام به بر پایی چادرها در کنار جانپناه کردیم و پس از صرف شام مختصری باید استراحت میکردیم تا فردا برای صعود آمادگی داشته باشیم. یک تیم از شهرهای قزوین، نیشابور و مشهد که زودتر ازما حرکت کرده بودند که در جانپناه بودند.

پنج شنبه 22/5/94 ساعت ۵ صبح از خواب بیدار شدیم. از اینجا قله کاملا پیداست و هوا هم بسیار عالی است. چادرها را جمع و کوله ها را بستیم. ساعت 25:۶ صعود به قله را آغاز کردیم. تا قله حدود ۵ کیلومتر راه باقی است

بعد از استراحت کوتاه بین مسیر ساعت 8:20 به گردنه سیالان که معروف به زین اسبی (کندیگان) است رسیدیم. اینجا درست در غرب قله قرار داریم که تقریبا با دور زدن قله آن را صعود می کنیم. بعلت زمانبندی گروه باید قله را صعود کرده و زمان برای برگشت باقی میماند .

ارتفاع گردنه ۳۸۵۰ متر است. می توان گفت این گردنه مرز بین استان قزوین و مازندران است. از اینجا برای رفتن به قله نیازی به بردن کوله ها نیست. به همین جهت بر روی گردنه استراحت کوتاهی کرده، کوله ها را روی گردنه گذاشته و به سمت قله حرکت می کنیم. پاکوپ تا قله کاملا پیداست و قله را دور می زند. بالاخره در ساعت ۱۰ همه نفرات تیم بر روی قله زیبای سیالان قرارگرفتیم(جا دارد به خانم الهه بیرامی که برای اولین بار چنین قله ای را صعود میکند تبریک بگوئیم) پس از گرفتن عکس و استراحت راه برگشت را در پیش گرفتیم و ساعت ۱۱:1۵ به گردنه رسیدیم. در ساعت ۱1:35 به سمت گوسفند سرا  از گردنه پایین آمدیم.

ساعت 1۲:4۰ به چشمه ای که کنار گوسفندسرا قرار دارد رسیدیم. و بعد از نیم ساعت استراحت و با یککاسه ماست گوسفندی از طرف زنانی که پا به پای مردان خود در گوسفند سرا کار میکنند مورد پذیرائی قرار گرفتیم، به راه خود ادامه می دهیم شیب مسیر هم که غوغا می کند. بعد از حدود دو ساعت پایین آمدن از شیب تند به ابتدای مسیر پاکوب تراورسی رسیدیم. پس از استراحت کوتاه ادامه مسیر داده، ابتدا میخواستیم در کنار چشمه ای که نرسیده به هزار چم قرار دارد نهار بخوریم که متاسفانه بدلیل کم آبی از چشمه آبی جاری نبود و در ابتدای هزار چم شیب منتهی به جنگل برای صرف نهار توقف میکنیم. منظره روبرویمان منطقه دریاسر و روستای عسل محله قرار دارد که رودخانه بی آب آن از اینجا نیز دیده میشود که جای بسیار تاسف دارد. از اینجا پوشش گیاهی کم کم جنگلی می شود. بعد از پایین آمدن از منطقه هزار پیچ یا هزار چم( هزارچم جلگه ای سرسبز و زیبا است که به دلیل مسیر پیچ در پیچی که برای گرفتن شیب تا انتهای آن درست کرده اند به هزار چم معروف شده است) و عبور از چمن زار, ساعت18:3۰ به ابتدای  جنگل می رسیم. بعد از 20 دقیقه که وارد جنگل شدیم در کنار مسیر پاکوب چشمه آبی وجود دارد که بسیار خنک میباشد استراحت چند دقیقه ای کرده و در ادامه مسیر حرکت میکنیم و پس از پیمون حدود ۱4 ساعت کوهنوردی ساعت 19:15 به منطقه دریاسر میرسیم که در واقع گاوسرای دریاسر میباشد که چندین گله گاو در این منطقه وجود دارد. در یک گوشه ای از این منطقه چادرها را برپا کرده و مشغول درست کردن شام می شویم بعد از صرف شام مختصر همگی استراحت کرده تا فردا بسمت روستای عسل محله حرکت کنیم .

جمعه 23/5/94 صبح ساعت 6:20 بیدار شده و بعد از خوردن صبحانه و جمع کردن وسایل و گرفتن عکس از این منطقه بسیار زیبا حرکت را آغاز کرده، دریاسر ارتفاعی بین ۱۷۰۰ تا ۱۹۰۰ متر دارد .از بین درختان این منطقه که معروف به ۲۰۰۰ میباشد گذشتیم . طبق گفته محلیها به این دلیل ۲۰۰۰ می گویند که غریب به ۲۰۰۰ چشمه در این منطقه وجود دارد . پس از طی مسیر در ساعت 10 به روستای عسل محله رسیدیم. از قله سیالان تا روستای عسل محله ۲۰ کیلومتر میباشد . پس از رسیدن به روستا وانتی که به سمت تنکابن راهی بود بوسیله آن به خرم آباد منزل مادر بزرگ آقای سید مهدی حسینی رفتیم که جا دارد از ایشان و دائی گرامیشان احمد آقا بابت پذیرائی کمال تشکر را داریم . بعد از اینکه استراحتی کردیم و بچه ها دوشی گرفتند به سمت تنکابن رفته و پس از صرف نهار در داخل شهر، به سمت ترمینال رفته و از آنجا سوار ماشین شده به سمت کرج به حرکت درآمدیم و پس از گذر از ترافیک سنگین جاده چالوس ساعت 22 به کرج رسیده و در نهایت ساعت23 نیز به نظرآباد رسیدیم.

***

کوه ها وسیله اند،
انسانیت نهایت است.
هدف رسیدن به اوج قله ها نیست بلکه ارتقای انسانیت است.
  آنجا که بر نفست غلبه کردی همانجا قله است

ارتفاع بعضی از مناطق:

هنیز                  2200جانپناه سیالان      3350

کمپ اول             3700گردنه                 3800

دشت دریا سر      1750 عسل محله           1250

محل های مناسب برای کمپ: جانپناه سیالان قبل از گردنه در ارتفاع 3700دشت دریا سر

محمد رضا سه‌شنبه 10 شهریور 1394 ساعت 15:14

گزارش برنامه کامل و مفیدی بود ، تشکر از مسئول برنامه و همچنین نفرات شرکت کننده ، با ارزوی سلامتی برفراز باشید

بذرپاچ پنج‌شنبه 12 شهریور 1394 ساعت 10:42

با تشکر از آقای علیرضا یوسفیان برای اجرای عالی برنامه و همچنین املت آسمانی ایشان در دریا سر