خانه کوهنوردان نظرآباد

نظرآباد: بلوار شهید سلطانی پارک شهر، روزهای سه شنبه هر هفته از ساعت 17:30 الی 19 کانال تلگرام :KhaneNazarAbad@

گزارش برنامه قله " ناز "

"بنام خالق کوهها"

گزارش برنامه قله " ناز "(4108 متر).

تاریخ اجرای برنامه:19-94/4/18

سرپرست برنامه :آقای اکبر یوسفیان.

منطقه: استان البرز، ساوجبلاغ ، منطقه برغان  ، روستای سنج (تا روستا مسیرآسفالت میباشد).

صعود قله.(پیش نیاز صعود قله دماوند)

تعداد نفرات شرکت کننده: 6 نفر.

وضعیت آنتن دهی موبایل بر روی یال منتهی به قله "فراخ نو و ناز" به صورت محدود وجود دارد.

توپوگرافی قله : قلل کهار ، میش نو ، وارکش در جهت شرق مجموعه قلل علم کوه در شمال، قله شاه البرز در شمال غربی ، قلل دوگانه کروج در سمت غرب ، قلل اسپیدی بند ، مگس سنگ و زردی بند در جنوب غربی ، قلل ، قبله بند ، وردی بند ، سوته ، خرگوش نو ، اشکدر و خرابه نو در جنوب .

پوشش گیاهی منطقه : خار ، گون ، گلپر ، ریواس ، آویشن کوهی ، شنگه ، پونه و گرز.

پوشش جانوری : کبک ، تیهو، خرگوش ، روباه ، گرگ ، کل ، بز کوهی و گراز.

وضعیت آب در منطقه : در طول مسیر دره علاوه بر آب رودخانه، چند چشمه برای تامین آب آشامیدنی وجود دارد. پس از طی دره و سوار شدن بر روی یال صعود هم در منطقه گوسفند سرای کلوره و همچنین در دره جنوب شرقی منتهی به قله و درمسیر قله وارکش هم چشمه آب وجود دارد...

:شرح برنامه

در ابتدا باید ذکر کنم که برای سرپرست برنامه آقای اکبریوسفیان مشکل کاری پیش آمد که ایشان در آخرین لحظه از شرکت در برنامه باز ماندند که از بقیه دوستان عذر خواهی نمودند.

طبق هماهنگی قبلی و برنامه ریزی کارگروه کوهنوردی صعودی جهت پیش نیاز صعود قله دماوند و شب مانی در ارتفاع در نظر گرفته شده یود ، در این برنامه ساعت 12:30 روز پنج شنبه مورخه:18/4/94 با دو دستگاه سواری از نظرآباد به سمت برغان و روستای سنج حرکت کردیم.  برای رسیدن به روستای سنج 500 متر مانده به روستای برغان در سمت چپ جاده ای با شیبی تند و  به  واسطه تابلویی که مسیر روستای سرهه و سنج را نشان می دهد مشخص است. مسافت دو راهی تا روستای سنج 12 کیلومتر میباشد. قبل از روستای سنج  روستاهای سرهه و وامکوه وجود دارد، تا اینکه ساعت 13:15 به روستای سنج رسیدیم و بعد از آماده شدن دوستان صعود را ساعت 13:45 در امتداد(بر خلاف آب) رودخانه ادامه داده و وارد دره اصلی در شمال روستا شدیم. حرکت در مسیر پاکوب در سمت چپ و غرب رودخانه ادامه می یابد، در طول مسیر علاوه بر آبشارهای کوچک فاقد نام ، سه آبشار اصلی با نامهای جیرین اوراز (آب ریز پائینی) ، بالایین اوراز (آب ریز بالایی) و آبشار ولرده وجود دارد . با طی مسافت 5 کیلومتر از ابتدای مسیر و پس از گذر از کنار آخرین آبشار به دشت نسبتا وسیعی به نام توکوه که با لهجه محلی توکین نامیده می شود می رسیم . ابتدای دره در سمت غرب و چپ رودخانه  چمنزار پر آب و سر سبز  رخ نمایی می کند. چشمه ای که توسط یک لوله آب خروجی آن هدایت می شود آب سرد و گوارایی را برای رفع تشنگی هدیه می کند.

طول دشت تو کوه از ابتدای آن در سمت جنوب تا انتهای آن در سمت شمال 1.2 کیلومتر است. ابتدا و انتهای دشت سر سبزتر از بخش میانی آن است  تعدادی درخت هم در آن وجود دارد . به علت کمتر شدن آب در این مقطع زمانی و بافت شنی دشت آب رودخانه که از بالای دشت و از چشمه ای به نام قلقلک سرچشمه می گیرد در میان دشت به زیر بافت شنی منتقل شده و در انتهای دشت خارج می شود.کمی قبل از انتهای منطقه توکوه محل مناسبی جهت شب مانی است. به خصوص در انتهای دره در سمت شمال غربی و در زیر دامنه صخره ای محل مناسبی جهت برپایی چادر وجود دارد. پس از کمی استراحت حرکت را در دره و در جهت شمال ادامه دادیم و کمی پس از طی مسافت در کف دره ، در مسیر پاکوب بعد از 15دقیقه  به یک دو راهی در پاکوب رسیدیم که به دو راهی کلوره معروف است یک راه در جهت شمال به سمت انتهای دره و چشمه قلقلک می رسد و یک راه در سمت شرق  به گوسفند سرای کلوره منتهی می شود، راه شرقی را انتخاب کردیم، کمی جلوتر به گوسفند سرای کلوره رسیدیم چشمه ای داخل دره کناری گوسفند سرا وجود دارد که آب آن به وسیله لوله تا نزدیکی گوسفند سرا هدایت می شودکه در واقع تا قله دیگر چشمه ای وجود ندارد و میتوان آب برداشت. در جهت شرق در امتداد پاکوب ادامه مسیر دادیم به منطقه ای زیر شیب منتهی به خط الراس رسیدیم که در زبان محلی به سی چم معروف است ، شیب تند قبل از خط الراس را به صورت زیگزاگ طی کردیم و ساعت18:30 به بالای خط الراس رسیدیم.

بعد از استراحت چند دقیقه ای بر روی خط الراس به سمت شمال به سمت قله ادامه مسیر دادیم، تا اینکه در ساعت19:30 در نزدیکی قله فراخ نو کمپ را برقرار کردیم بعد از صرف شام و استراحت، ساعت 4 صبح بیدار شده و 4:30 به سمت قله ناز ادامه مسیر دادیم تا اینکه ساعت 7:10 بر روی قله ناز ایستادیم و پس از گرفتن عکس یادگاری مسیر بازگشت را درپیش گرفتیم.

در طول مسیر قله فراخ نو را نیز صعود کرده تا اینکه به محل کمپ رسیده پس از کمی استراحت کمپ را جمع کرده و مسیر برگشت را درپیش گرفته که درگوسفند سرای کلوره توسط صاحب گوسفند سرا جناب آقای بهمندار با یک قابلمه شیرگوسفندی پذیرائی شدیم که جا دارد از ایشان نیز کمال تشکر و قدر دانی کنیم، بعد از کمی استراحت در گوسفندسرا و صرف شیر ادامه مسیر داده تا اینکه به آبشار بلند(جیرین اوراز ) رسیدیم که با توافق دوستان تنی به آب زدیم و نهار را نیز در کنار آبشار صرف کرده و به مسیر خود ادامه دادیم تا اینکه ساعت16:30 به محل پارک خودروها رسیده ودر نهایت ساعت 18 به نظرآباد رسیدیم.

نفرات شرکت کننده : علی رضا یوسفیان ، مهدی حسینی ، غلام علی بذرپاچ ، قربان علی زینالی ، سعید شقاقی ، سهراب کاکاوند.

با تشکر از همه همنوردان که ما را در این صعود یاری کردند.

گزارش: علی رضا یوسفیان

همنورد سه‌شنبه 30 تیر 1394 ساعت 14:08

خدا قوت و خسته نباشید به شما همنوردان عزیز و گرامی.
همیشه بر فراز باشید

محمد رضا سه‌شنبه 30 تیر 1394 ساعت 22:01

خدا قوت ، برنامه خوبی اجرا کردید

سعید دوشنبه 5 مرداد 1394 ساعت 08:45

از دوستانی که زحمت تهیه گزارش رو کشیدن تشکر میکنم.اما بلاخره برنامه شش نفره بود.لاقل یک عکس شش نفره هم بذارید.ا

بذرپاچ سه‌شنبه 6 مرداد 1394 ساعت 13:39

با تشکر از آقای علیرضا یوسفیان بابت اجرای بسیار عالی و برنامه ریزی دقیق ایشان.