خانه کوهنوردان نظرآباد

نظرآباد: بلوار شهید سلطانی پارک شهر، روزهای سه شنبه هر هفته از ساعت 17:30 الی 19 کانال تلگرام :KhaneNazarAbad@

خانه کوهنوردان نظرآباد

نظرآباد: بلوار شهید سلطانی پارک شهر، روزهای سه شنبه هر هفته از ساعت 17:30 الی 19 کانال تلگرام :KhaneNazarAbad@

توصیف کوه‌نوردان حاضر از حادثه دیروز در «اورست»: جهنمی از بهمن‌ها، سقوط صخره‌ها و ریزش دیواره‌های یخی!

توصیف کوه‌نوردان حاضر از حادثه دیروز در «اورست»:
جهنمی از بهمن‌ها، سقوط صخره‌ها و ریزش دیواره‌های یخی!

سایت ExplorersWeb در گزارشی اعلام کرد: حدود 22 تن از مجروحین بدحال از بیس‌کمپ «اورست» به نزدیک‌ترین مرکز درمانی واقع در یک روستا تخلیه شده اند ولی 61 نفر دیگر از کوه نوردان حاضر در منطقه صدمه دیده اند که هنوز در منطقه به سر می‌برند ... برخی از کوه‌نوردان حاضر در بیس‌کمپ «اورست»، گفته‌اند که حدود نیمی از کوه‌نوردان بیس کمپ از این حادثه صدمه دیده‌اند و شماری نیز (تا به حال 17 نفر!) جان خود را از دست داده‌اند که با نفراتی که ناپدید شده‌اند یا بدحال هستند احتمال افزایش این تعداد بسیار بالاست!  

بخش بزرگی از یخچال آبشار یخی تخریب شده و تعدادی از کوه‌نوردانی که در کمپ‌های بالاتر بودند در محل خود گیر افتاده‌اند.

بنا بر گزارش ارسالی Erling Rosenstrom :  تعداد 120 کوه‌نورد در کمپ های 1 و 2 مستقر هستند. گفته‌ها حاکی از آن است که بیشتر صدمات در کمپ ژاپنی‌ها و چینی‌ها بوده است.

شاهدان عینی و کوه‌نوردانی که از کوه‌های مجاور نظاره‌گر این حادثه بودند گفته‌اند که جهنمی از بهمن‌ها، سقوط صخره‌ها و ریزش دیواره‌های یخی در منطقه بر پا بوده است. فعلا با وجود بارش سنگین کوه‌نوردان حاضر در منطقه نگران پس لرزه‌های این زمین لرزه هستند.

طبق گزارش IMG : بر اثر این زمین‌لرزه قطعه بزرگ یخی از زین اسبی بین «پوموری» و «لینگترن» سقوط کرده که با محاسبه اختلاف ارتفاع این زین اسبی و بیس کمپ که حدود 790 متر می‌باشد، حجم عظیمی از هزاران تن یخ در هوا پخش شده که همین امر باعث ایجاد یک گرد و غبار مایع مانند متشکل از پودر برف و یخ و سقوط آن بر سطح بیس کمپ و قسمت پایین آبشار یخی شده است.

-----------------------------------------------

 گزارشی از وضعیت فعلی:
موبایل‌ها قطع می‌شوند / کمبود برق و انرژی / نگرانی از پس لرزه‌ها!

 

از لابراتوارهای بیس‌کمپ «اورست» خبر می‌رسد که موبایل‌ها قطع می‌شوند و کوه‌نوردان با کمبود برق و انرژی روبرو هستند ... طبق گزارش‌های همین لابراتوار که در نزدیکی بیس‌کمپ واقع شده تراژدی سال 2014 که منجر به کشته شدن 16 «شرپا» شد نیز احتمالاً در اثر وقوع زلزله بوده که باعث شل شدن دیواره یخی و سقوط آن بر روی آبشار یخی «خومبو» شده بود.

همین لابراتوار اعلام کرده قبلا نیز در سال 1934 در 15 کیلومتری «اورست» زلزله‌ای با قدرت 8.1 ریشتر رخ داده بود که باعث کشته شدن بیش از 10 هزار نفر در کشور نپال شده بود ... زلزله دیروز نیز طبق اعلام منابع رسمی 7.8 در مقیاش ریشتر گزارش شده است ... در مقایسه می‌توان به زلزله سال 2005 کشمیر پاکستان اشاره کرد که با قدرت 7.6 ریشتر باعث بی‌خانمان شدن بیش از 3 میلیون نفر و تلفاتی بالغ بر 80 هزار نفر شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد