خانه کوهنوردان نظرآباد

نظرآباد: بلوار شهید سلطانی پارک شهر، روزهای سه شنبه هر هفته از ساعت 17:30 الی 19 کانال تلگرام :KhaneNazarAbad@

خانه کوهنوردان نظرآباد

نظرآباد: بلوار شهید سلطانی پارک شهر، روزهای سه شنبه هر هفته از ساعت 17:30 الی 19 کانال تلگرام :KhaneNazarAbad@

زلزله مهیب و ریزش حجم عظیم بهمن در «اورست» تعداد تلفات احتمالی تاکنون مخابره نشده!

زلزله مهیب و ریزش حجم عظیم بهمن در «اورست»
تعداد تلفات احتمالی تاکنون مخابره نشده!

نی و آرشیوی‌ست 

لحظاتی پیش از طریق پیام ارسالی «دکتر بهپور» مطلع شدیم؛ زلزله‌ی مهیبی در ارتفاعات «اورست» رخ داده که متعاقب آن موجب ریزش حجم عظیم «بهمن» در نقاط مختلف گردیده است.


-------------------------------------------
در انتظار اخبار تکمیلی ...- تکمیلی‌1: گزارش‌های اولیه حاکی از آن است که ریزش این بهمن باعث تخریب چادرهای بیس کمپ «اورست» شده اما خوشبختانه تلفاتی را در این موقعیت نداشته است ... گفتنی‌ست؛ به دلیل عدم پاسخ به تماس‌ها، تاکنون ارتباط با کمپ‌های یک و دو و اطلاع از وضعیت سایر کوه‌نوردان و شرپاها هنوز میسر نشده است...  

 - تکمیلی‌2: شدت این زلزله مهیب 7/5 در مقیاس ریشتر بوده و محل وقوع آن در 210 کیلومتری غرب «اورست» و 40 کیلومتری «ماناسلو» ثبت شده است.

-  تکمیلی‌3: «عظیم قیچی‌ساز» لحظاتی پیش در وب‌سایتش وضعیت را این‌گونه توصیف کرد:  "بهمن مهیب و گسترده‌ای از کوه «پوموری» فرو ریخت ... در شرایطی این اتفاق رخ داده است که منطقه را مه فرا گرفته و دید کافی وجود نداشت ... در چادرم دراز کشیده بودم که با لرزش شدید زمین به سرعت از چادر بیرون آمدم ... همه جا را مه فرا گرفته بود ... کوه‌نوردان دیگر هم از چادرهایشان بیرون آمدند و همگی به سفیدی اطراف خیره شده بودیم ... پس از چند ثانیه همه منطقه را پودر ضخیمی از برف پوشاند! ... همگی در کمپ اصلی سالم هستیم ... نمی‌شد تشخیص داد این اتفاق زلزله بود یا بهمن؟!! "

 - تکمیلی4: «پروانه کاظمی» که در ارتفاعات «ماکالو» تلاش می‌کند، دقایقی پیش در وب‌سایتشخصی‌اش نوشت: "زمین لرزه شدیدی ساعت 12 به وقت محلی کمپ پیشرفته را لرزاند ... همگی سالم هستند ... از کمپ های بالاتر خبری گزارش نشده است ".

- تکمیلی5: خبرگزاری فارس در گزارشی به نقل از «آسوشیتدپرس» اعلام کرد:
گزارش‌ها از وقوع یک زلزله بزرگ 7.9 ریشتری در 35 کیلومتری شهر «لامجون» در نزدیکی کاتماندو در نپال خبر می‌دهند ... این درحالی‌ست که برخی گزارش‌ها شدت این زمین لرزه را 7.7 و 7.5 اعلام کرده اند اما مرکز لرزه نگاری آمریکا آن را 7.9 ریشتر تخمین زده است ... به دنبال وقوع این زلزله سقوط بهمن در کوه‌های «اورست» در هیمالیا نیز گزارش شده است ... گفته می‌شود که این زمین لرزه در شهرهای شمالی هند و بخشهایی از بنگلادش نیز احساس شده است. بنابر گزارشها یک نفر در هند و ۲ نفر در بنگلادش کشته شده و صدها نفر نیز مجروح شده‌اند ... 
بنا بر این گزارش خسارت‌هایی نیز در دقایق اولیه وقوع این زمین لرزه بزرگ مشاهده شده است ...

خبرگزاری فرانسه از قول یک مقام نپالی گزارش داد که صدها نفر در این زمین لرزه بزرگ کشته شده اما آمار دقیق آن هنوز مشخص نیست ... همچنین ۵۰ نفر که در یک معبد قدیمی بودند در زیر آوار گرفتار شده‌اند ... مقامات نپالی ساکنان مناطق نزدیک به مرکز زلزله را در مدارس دولتی اسکان داده‌اند.

- تکمیلی 6: دقایقی پیش «عظیم قیچی ساز»  که به همراه «دکتر بهپور» و سایر کوه‌نوردان و پزشکان در چادر امداد کمپ‌اصلی «اورست» به کمک و پانسمان مجروحان مشغول هستند، طی تماس تلفنی، از کشته شدن دست‌کم 3 نفر و مجروح شدن حدود 30 نفر در ارتفاعات خبر داد ... «عظیم» هم‌چنین به وقوع چندین پس‌لرزه نیز اشاره کرد ... متاسفانه تا الان خبر تلخ جان‌باختن 650 نفر در نپال؛ مخابره شده است.

- تکمیلی 7: به گزارش «گاردین»: این زمین لرزه شدیدترین زلزله‌ی ۸۰ سال اخیر در کشور «نپال» است  ... مرکز تحقیقات زمین شناسی کشور «آمریکا» اعلام داشت؛ این زمین لرزه ساعت ۱۱:۵۶ دقیقه صبح به وقت محلی روی داده است و عمق آن ۷ مایل از سطح پوسته زمین بوده است ...«آنگ شرینگ» از انجمن کوه‌نوردی «نپال» اظهار داشت: زمین لرزه باعث وقوع بهمن، در محدوده حدفاصل یخچال «خمبو» و بیس کمپ «اورست» نیز شده است ... گزارش زنده تلویزیونی از شبکه ملی «Kantipur» نپال را در  سایت «گاردین» ملاحظه کنید: اینجا ببینید

- تکمیلی8: «دکتر بهپور» طی پیامی اعلام کرد؛ در محلی که ما مستقر هستیم تاکنون 2 نفر جان‌باخته‌اند ،10 نفر ضربه‌ی مغزی و تعداد زیادی دچار شکستگی و جراحت شده‌اند ... حال برخی از مجروحین وخیم است و احتمال زنده بودنشان خیلی کم است! ... وی افزود: گفته می‌شود  افراد  کمپ‌های بالاتر سلامت هستند.

- تکمیلی 9: یکی از کوه‌نوردان حاضر در کمپ‌اصلی «اورست» به نام «Adrian Ballinger» در صفحه توئیتر خود از وجود 8 کوه‌نورد جان‌باخته در بیس‌کمپ خبر داده است!

 با توجه به ابعاد این حادثه‌ و جان‌باختن شمار زیادی از مردم و تعدادی از کوه‌نوردان،
و هم‌چنین رویکرد مسبوق به سابقه‌ی نپالی‌ها به حوادثی از این دست؛
ادامه‌ی روند صعودهای بهار امسال به قلل این کشور،

در هاله‌ای از ابهام قرار دارد!

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد