خانه کوهنوردان نظرآباد

نظرآباد: بلوار شهید سلطانی پارک شهر، روزهای سه شنبه هر هفته از ساعت 17:30 الی 19 کانال تلگرام :KhaneNazarAbad@

خانه کوهنوردان نظرآباد

نظرآباد: بلوار شهید سلطانی پارک شهر، روزهای سه شنبه هر هفته از ساعت 17:30 الی 19 کانال تلگرام :KhaneNazarAbad@

«نگاه روز»

طرح و مجوز حضور «زنان» در ورزشگاه‌ها؛
اگر «آقایان» آقایی کنند!


خبر داغ این‌روزها؛ موضوع طرح و صدور مجوز حضور «زنان» در ورزشگاه‌هاست ... اتفاقی که سال‌ها برای تحقق آن، خانواده‌ی ورزش در «اتاق انتظار» به سر برده است!

به واقع حضور زنان و خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها چند سالی بود که به یکی از بحث‌برانگیزترین و پیچیده‌ترین مسائل اجتماعی در کشور تبدیل شده بود ... موضوع مهمی که بارها کارشناسان، موافقان و مخالفان درخصوص آن اظهار نظر کردند ... کمپین‌های مختلفی به راه افتاد ... تعدادی از مدیران ارشد ورزشی در تأیید اثرات مثبت آن صحبت کردند ... و غیره ... اما به واسطه برخی سنگ‌اندازی‌ها و مخالفت‌ها، و البته برخی شواهد و قرائن که به درستی مؤید شرایط نامساعد ورزشگاه‌ها بود، راه رسیدن به هدف هم‌چنان ناهموار می‌نمود.

البته در این میان از سوی مخالفان، به جنبه‌ها و تأثیرگذاری مثبتی که حضور خانم‌ها قادر است در ورزشگاه‌ها ایجاد کند، کمتر توجه می‌شد ... در واقع زنانی که در ورزشگاه‌ها حضور پیدا می‌کنند، مادران کنونی و آینده کشور ما هستند ... بدون شک حضور آنها در این عرصه می‌تواند در انتقال فرهنگ ورزشکاری و ورزش دوستی به فرزندان و اعضای خانواده‌ی آنها مؤثر باشد.

به هر حال و پس از فراز و نشیب فراوان، گویا بالاخره قرار است مجوز این طرح صادر شود ... طرحی که تحقیقاً مجموعه‌ای از ملاحظات فرهنگی، اجتماعی و شرعی‌ست ... البته معاونت فرهنگی، آموزشی و پژوهش وزارت ورزش و جوانان معتقد است در برخی رشته‌های ورزشی؛ نه خانواده‌ها طالب حضور هستند و نه امکان حضور وجود دارد، زیرا تعدادی از این ورزش‌ها کلاً «مردانه» است! ... شاید منظور مثلاً «ورزش باستانی» باشد.

در مجموع به‌نظر می‌رسد؛ حضور خانم‌ها و خانواده‌ها در سالن‌های ورزشی، به تناسب رشته‌ها بستگی خواهد داشت ... اما به رغم این بستگی‌ها و مخالفت‌هایی که کماکان وجود دارد؛ وزارت ورزش و جوانان قویاً  مصمم است این طرح را در سال جاری اجرایی کند ... هرچند هنوز از سوی «شورای عالی امنیت ملی» طرح مذکور تأیید نشده است.

مع الوصف؛ برای عملیاتی شدن کامل و چهارچوب آنچه مطرح شده زمان بیشتری لازم است، ولی آنچه مسلم است اینکه؛ برای «تحقق» و صدالبته «تداوم» این امر، باید و باید «آقایان» حاضر در ورزشگاه‌ها به لحاظ رعایت شئونات و ملاحظات فرهنگی و اجتماعی، از «شعارها و الفاظ» گرفته تا «مواجهه‌ها و مراوده‌ها»، حسابی «آقایی» کنند و «نجابت» به خرج دهند ... چراکه یقیناً مجوز صادره به مویی و بهانه‌ای بند خواهد بود!!

البته می‌توان تاحدودی امیدوار هم بود! ... به این دلیل که هر جا «خانواده» حضور دارد، عمدتاً «آقایان» خود را کنترل و از حرکت‌هایی که خاص محیط‌های «مردانه» است، اجتناب می‌کنند! ... شنیده‌اید که می‌گویند:«آقا! خانواده نشسته‌‌ها! »

نظرات 2 + ارسال نظر
محمد رضا سه‌شنبه 18 فروردین 1394 ساعت 13:42

تشکر از مطالب بروز شده

بذرپاچ چهارشنبه 19 فروردین 1394 ساعت 09:57

کد خدای ده که مرغابی بود
وای بر آن ده که رسوایی بود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد