خانه کوهنوردان نظرآباد

نظرآباد: بلوار شهید سلطانی پارک شهر، روزهای سه شنبه هر هفته از ساعت 17:30 الی 19 کانال تلگرام :KhaneNazarAbad@

خانه کوهنوردان نظرآباد

نظرآباد: بلوار شهید سلطانی پارک شهر، روزهای سه شنبه هر هفته از ساعت 17:30 الی 19 کانال تلگرام :KhaneNazarAbad@

"گزارش برنامه پیمایش غار قلعه کرد"

"گزارش پیمایش غار قلعه کرد"

سرپرست برنامه : جلال عباسپور

مسئول فنی  : محمد رضا مویدی

تاریخ اجرا:1393/9/28

عرض جغرافیایی دهانه غار:    "48.98 ، '47 ، ˚35
طول جغرافیایی دهانه غار:   "23.35 ، '51 ، ˚48
ارتفاع دهانه اصلی از سطح دریا:  2100متر

تعداد دهانه غار : یک دهانه 


 

 شرح برنامه

 ساعت 5:30 صبح توسط یک مینی بوس از نظراباد  به سمت قزوین راه می افتیم. ساعت 9 صبح توقف کوتاه داشتیم ، برای رسیدن به این غار می بایست از شهرستان آبگرم در جاده ای آسفالته و در میان دشتی وسیع با گذر از روستاهای علی آباد، چنگوره، حصار ولی عصر و برج های تاریخی خرقان که بر جای مانده از دوره سلجوقی است گذشت رسید حدود ساعت10:30 به روستای قلعه کرد می رسیم که حدود 40 کیلومتر با جاده فاصله دارد. حدود 20 دقیقه صرف تعویض لباس می شود شایان ذکر است که لباس مناسب غار، برای عبور راحت تر از مسیر های گربه رو، لباس یکسره و کفش مناسب و نیز چکمه می باشد. به دلیل هوای بارانی تمام مسیر گلی بود لذا مینی بوس در روستا می ماند و ما پیاده از مسیر عبور می کنیم حدود ساعت 11به دهانه غار می رسیم. قدمت این غار به دوره الیگومیوس و دوران سوم زمین شناسی می رسد که تا چهار میلیون سال پیش تخمین زده می شود. غار دارای 1 دهانه می باشد. دمای بیرون غار حدود 10درجه هنگام ورود به غار و هنگام خروج از آن 7-8 درجه و دمای داخل غار نیز 12 درجه بود.


 جانداران داخل غار : خفاش و برخی حشرات ریز می باشند که در زمان بازدید ما خفاشی دیده نشد اما فضله آنها در سرتاسر غار مشاهده شد. کشفیات درون غار (اشیاء یا ابزار تاریخی، استخوان انسان یا جانور، ...) سفال بوده است.



 دهانه غار در ضلع جنوب غربی ده قرار دارد. تا دهانه غار تقریباً نیم ساعت راه می باشد. دهانه غار نسبتاً بزرگ است و در حدود 15 متر طول و 10 متر ارتفاع دارد. از دهانه غار به سمت داخل کم کم راهرو باریک شده تا جایی که مجبوریم به حالت خزیدن (گربه رو) در این راهرو حرکت کنیم. بعد از حدود 20 متر راهرو عریض شده و به تالار چاه می رسیم. در اینجا از دو کارگاه استفاده می شود که شامل رول و عارضه طبیعی به عنوان بکاپ بود. فرودی به ارتفاع 12 متر که کاملاً در فضا (معلّق) می باشد. در پایین فرود وارد تالار اصلی غار می شویم. تالاری بسیار بزرگ و وسیع که خود به چندین راه تقسیم می شود. ند. از نکات جالب غار استخوان های گوسفند و گرگ، حوضچه های آب و یک تپه 3متری که از فضله خفاش ها تشکیل شده است می باشد. چکنده ها و چکیده ها بسیار زیبا می باشند. به دلیل کمبود زمانسختترین قسمت کار عبور از کلاهک بود که در این قسمت از نردبان فلزی که از پیش برنامه ریزی شده بود استفاده نمودیم . در کنار دوستان با تجربه، افرادی بودند که اولین تجربه غار فنی آنها بود   ، ولی با توجه به جلسات تمرینی که از پیش داشتیم همگی دارای امادگی مناسب بودند  . در ساعت 19 با خروج از غار برنامه به پایان رسید .



با توجه به تداخل برنامه با تیم 13 نفره قزوین 2 ساعت از زمانبندی برنامه گرفته شد.

 نفرات شرکت کننده :

خانمها : صفورا کشتکار فاطمه صدیق پور معصومه جلفایی فاطمه داوود نژاد فرزانه کوهبر ندا نصیری سارا پالیزدار

اقایان : غلام حسین بذرباچ سید مصطفی حسینی مهدی ازاد فلاح سعید مویدی سید مهدی حسینی رنانی بابک مویدی علی رضا مویدی نعمت اکبری کامبیز غلامی حسین عمرانی دانیال ازادفلاح جواد نودهقان امیر حسین زرگر محمد کوهبر وحید محجوب

نظرات 2 + ارسال نظر
محمد رضا مویدی پنج‌شنبه 11 دی 1393 ساعت 13:28

برنامه خوبی بود ، به امید اینکه با دوستان همنورد مسائل فنی رو هر چه بیشتر در اولویت قرار بدیم و بیشتر از پیش تمرین کنیم

هیوا چهارشنبه 24 دی 1393 ساعت 01:09

با سلام و احترام
برنامه عالی بود که نتیجه تلاش و برگزای کلاسهای فنی آموزشی مسول فنی برنامه و همراهی و همگامی اعضا شرکت کننده بود و تشکر میکنم از آفای مویدی و عباسپور و تک تک دوستان

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد