خانه کوهنوردان نظرآباد

نظرآباد: بلوار شهید سلطانی پارک شهر، روزهای سه شنبه هر هفته از ساعت 17:30 الی 19 کانال تلگرام :KhaneNazarAbad@

گزارش برنامه قله " فراخ نو "(3740 متر).

"بنام خالق کوهها"

تاریخ اجرای برنامه: 93/05/24.

سرپرست برنامه :آقای علیرضا یوسفیان.

منطقه: استان البرز، ساوجبلاغ ، منطقه برغان  ، روستای سنج (تا روستا مسیرآسفالت میباشد).

صعود قله.

تعداد نفرات شرکت کننده: 8 نفر.

وضعیت آنتن دهی موبایل بر روی یال منتهی به قله به صورت محدود وجود دارد.

توپوگرافی قله : قلل کهار ، میش نو ، ناز و وارکش در جهت شرق مجموعه قلل علم کوه در شمال، قله شاه البرز در شمال غربی ، قلل دوگانه کروج در سمت غرب ، قلل اسپیدی بند ، مگس سنگ و زردی بند در جنوب غربی ، قلل ، قبله بند ، وردی بند ، سوته ، خرگوش نو ، اشکدر و خرابه نو در جنوب .

پوشش گیاهی منطقه : خار ، گون ، گلپر ، ریواس ، آویشن کوهی ، شنگه ، پونه و گرز .

پوشش جانوری : کبک ، تیهو، خرگوش ، روباه ، گرگ ، کل ، بز کوهی و گراز...

وضعیت آب در منطقه : در طول مسیر دره علاوه بر آب رودخانه، چند چشمه برای تامین آب آشامیدنی وجود دارد. پس از طی دره و سوار شدن بر روی یال صعود هم در منطقه گوسفند سرای کلوره و همچنین در دره جنوب شرقی منتهی به قله و درمسیر قله وارکش هم چشمه آب وجود دارد.

شرح برنامه :

در این تاریخ برنامه گروه قله آزادکوه بود که بدلیل مشکلات مسئول برنامه، که  طی هماهنگی تصمیم به اجرای قله فراخ نو گرفتیم.

ساعت 4 صبح روز جمعه با دو دستگاه سواری از نظرآباد به سمت برغان و روستای سنج حرکت کردیم.  برای رسیدن به روستای سنج 500 متر مانده به روستای برغان در سمت چپ جاده ای با شیبی تند و  به  واسطه تابلویی که مسیر روستای  سرهه  را نشان می دهد مشخص است .  مسافت دو راهی تا روستای سنج 12 کیلومتر میباشد . پس از مدتی به دو راهی  روستای سرهه می رسیم سمت چپ به  مسیر ادامه می دهیم . قبل از روستای سنج به روستای وامکوه و  ساعت 5:15 به روستای سنج رسیدیم و بعد از آماده شدن دوستان صعود را ساعت 5:40 از پائین و در امتداد رودخانه ادامه داده و وارد دره اصلی در شمال روستا شدیم. حرکت در مسیر پاکوب در سمت چپ و غرب رودخانه ادامه می یابد. در طول مسیر علاوه بر آبشارهای کوچک فاقد نام ، سه آبشار اصلی با نامهای جیرین اوراز (آب ریز پائینی) ، بالایین اوراز (آب ریز بالایی) و آبشار ولرده وجود دارد . با طی مسافت 5 کیلومتر از ابتدای مسیر و پس از گذر از کنار آخرین آبشار به دشت نسبتا وسیعی به نام توکوه که با لهجه محلی توکین نامیده می شود می رسیم . ابتدای دره در سمت غرب و چپ رودخانه  چمنزار پر آب و سر سبز  رخ نمایی می کند. چشمه ای که توسط یک لوله آب خروجی آن هدایت می شود آب سرد و گوارایی را برای رفع تشنگی هدیه می کند.

طول دشت تو کوه از ابتدای آن در سمت جنوب تا انتهای آن در سمت شمال 1.2 کیلومتر است. ابتدا و انتهای دشت سر سبزتر از بخش میانی آن است  تعدادی درخت هم در آن وجود دارد . به علت کمتر شدن آب در این مقطع زمانی و بافت شنی دشت آب رودخانه که از بالای دشت و از چشمه ای به نام قلقلک سرچشمه می گیرد در میان دشت به زیر بافت شنی منتقل شده و در انتهای دشت خارج می شود.کمی قبل از انتهای منطقه توکوه در زیر درختان در ساعت 8 به مدت نیم ساعت برای صرف صبحانه نشستیم . این منطقه محل مناسبی جهت شب مانی است. به خصوص در انتهای دره در سمت شمال غربی و در زیر دامنه صخره ای محل مناسبی جهت برپایی چادر وجود دارد. پس از صرف صبحانه حرکت را در دره در جهت شمال ادامه دادیم و کمی پس از طی مسافت در کف دره ، در مسیر پاکوب بعد از 15دقیقه  به یک دو راهی در پاکوب رسیدیم که به دو راهی کلوره معروف است یک راه در جهت شمال به سمت انتهای دره و چشمه قلقلک می رسد و یک راه در سمت شرق  به گوسفند سرای کلوره منتهی می شود، راه شرقی را انتخاب کردیم. از اینجا سه نفر از همنوردان تصمیم به بازگشت میگیرند که با خداحافظی از آنان ادامه مسیر داده کمی جلوتر به گوسفند سرای کلوره رسیدیم چشمه ای داخل دره کناری گوسفند سرا است که آب آن به وسیله لوله تا نزدیکی گوسفند سرا هدایت می شودکه در واقع تا قله دیگر چشمه ای وجود ندارد و میتوان آب برداشت. در جهت شرق در امتداد پاکوب ادامه مسیر دادیم به منطقه ای زیر شیب منتهی به خط الراس رسیدیم که در زبان محلی به سی چم معروف است ، شیب تند قبل از خط الراس را به صورت زیگزاگ طی کردیم و ساعت9:50 به بالای خط الراس رسیدیم.

بعد از استراحت چند دقیقه ای بر روی خط الراس به سمت شمال به سمت قله ادامه مسیر دادیم، تا اینکه در ساعت12:20 همگی بر فراز قله 3740 متری قله فراخ نو ایستادیم. بعد از کمی استراحت و گرفتن عکس یادگاری ساعت 13:10 مسیر بازگشت را درپیش گرفتیم  و ساعت14:10 به پیش درختان که صبحانه را در آنجا صرف کردیم رسیدیم و با توجه به شرایط به مدت 50 دقیقه مشغول صرف ناهار و استراحت شدیم. ساعت15:00 مسیر طولانی بازگشت را ادامه دادیم تا اینکه ساعت 16:40 به محل پارک خودروها رسیده ودر نهایت ساعت 18 به نظرآباد رسیدیم.

نفرات شرکت کننده : خانم فاطمه مومنی وآقایان علیرضا یوسفان ، یوسف تقی زاده ، احمد روزبهانی  ،  محمد صادق جوکار ،             محمد آقا احمدی ، اکبر یوسفیان و میهمان گرامی محمد روزبهانی

با تشکر از همه همنوردان که ما را در این صعود یاری کردند.

Fatima سه‌شنبه 28 مرداد 1393 ساعت 09:24

ممنون بابت گزارش عالی
البته تو راه بستنی هم خوردیم

محمد رضا سه‌شنبه 28 مرداد 1393 ساعت 13:51

گزارش برنامه کامل و جالبی بود ، برفراز باشید دوستان

بذرپاچ پنج‌شنبه 30 مرداد 1393 ساعت 11:13

گزارسش بسیار جامع و عالی بود. انشاالله در برنامه بعدی همراه شما باشیم

محمد رضا مویدی پنج‌شنبه 30 مرداد 1393 ساعت 11:46

بسیار برنامه خوب و پر انرژی بود ، از سرپرست برنامه و همگی دوستان که در این برنامه همراه ما بودند کمال تشکر رو دارم