خانه کوهنوردان نظرآباد

نظرآباد: بلوار شهید سلطانی پارک شهر، روزهای سه شنبه هر هفته از ساعت 17:30 الی 19 کانال تلگرام :KhaneNazarAbad@

"گزارش صعود به قله قاش مستان"(4436 متر)

"بنام خالق کوهها"

"گزارش صعود به قله قاش مستان"(4436 متر).

تاریخ اجرای برنامه: 7 الی9/5/93.

سرپرست برنامه :آقای علیرضا یوسفیان.

صعود قله.

عکاس برنامه:محمد رضا مویدی

تعداد نفرات شرکت کننده: 14 نفر.

وضعیت آنتن دهی موبایل  در مسیر جانپناه وجود دارد.

معرفی منطقه و راه های دسترسی  :

شهرستان سمیرم در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی استان اصفهان واقع شده است که با ورود به شهر کوهستانی سمیرم، بام ایران در اولین نگاه خود به جنوب این شهر رشته کوه زیبای دنا را خواهید دید .از سمیرم به سمت جنوب شرقی شهر ، جاده پادنا را در پیش خواهیم گرفت وبعد از گذشتن از شهر حنا و عبور از این شهر به ابتدای دو راهی مورک و کمه می رسیم که باید جاده ای سمت جنوب غربی را در پیش بگیریم وبه طرف روستاهای مورک ،خینه ودرانتها به روستای سر سبز خفر در دامنه های شمالی قله های قاش مستان ،مورگل ،بیژن ۱و۲ ،پوتک ولوکوره می رسیم.

خفر در ۲۰۰ کیلومتری جنوب اصفهان، در منطقه‌ی پادنا  قراردارد و راه رسیدن به آن این است:

اصفهان، شهرضا، سمیرم، حنا، خفر.

در خفر خانه کوهنوردی با نام برج آسمانی موجود میباشد . جهت هماهنگی با شماره تلفن : 03132204938 ((آقای حسن حجاریان)) تماس حاصل فرمایید...

یکی از زیباترین ارتفاعات ایران به نام قله قاش مستان به ارتفاع 4436 متر در رشته کوه های دنا قرار دارد .برای دسترسی به این قله باید از شهرستان سمیرم و روستای خفر اقدام نمود . سمیرم در 165 کیلومتری اصفهان قرار دارد . صعود به قله قاش مستان به صورت دوروزه صورت می گیرد و اگر کوهنوردی از توان بالایی برخوردار باشد می تواند این قله را یک روزه صعود نماید . قله قاش مستان بلندترین قله رشته کوه زاگرس در بین قلل دنا بوده و یکی از ده قله مرتفع ایران می باشد، به همین علت  دیدن و رسیدن به آن آرزوی هرکوهنوردی است  . بادهای خنک و هوای مطلوب این قله در تابستان ، بسیاری از کوهنوردان کشور را به این کوهستان باشکوه دعوت می کند . عبور رودخانه های پرآب از اطراف این منطقه کوهستانی ؛ باعث شده که مردم روستای خفر قدر این نعمت بزرگ را بدانند و باغ های سیب خود را آبیاری نمایند . وجود یخچال های عظیم در دامنه های اطراف این قله حکایت از زمستان های سخت و طولانی را دارد . وفور و تنوع گیاهان دارویی ، زیبایی منطقه را چندین برابر کرده و باید گفت که رشته کوه دنا با ارزش ترین کوهستان ایران می باشد .

سه شنبه 7 مرداد 93 ساعت 3 صبح از مقابل شهرداری، نظرآباد را به مقصد اصفهان ترک کردیم . ساعت 22 به روستای خفر رسیدیم، از داخل روستا  به سمت خانه کوهنوردان برج آسمانی جهت اسکان که از چند روز قبل هماهنگ شده بود حرکت کردیم و پس از استقرار در این مکان  شب را به استراحت پرداختیم تا اینکه ساعت 4 صبح روز چهارشنبه بیدار شده پس از آماده شدن همنوردان ساعت 4:30  به سمت جانپناه قاش مستان گام برداری را آغاز نمودیم و پس از گذر از باغهای سیب و رود خانه در انتهای روستای خفر وارد مسیری پاکوب شدیم . از انتهای باغهای سیب تا خود جانپناه رودی پرآب راهنمای مناسبی است که پاکوب در سمت راست آن میباشد. پس از سه ساعت، 7:30 به جانپناه رسیدیم .

جانپناه  خفر در ارتفاع ۳۰۰۰ متری از سطح دریا در سال ۱۳۷۳ به هزینه هیئت کوهنوردی اصفهان در ۲ طبقه از فلز احداث شد و در حدود ۱۵ متر مربع وسعت بنا دارد  که میانگین بین ۱۰ تا ۱۵ کوهنورد را  میتواند در خود جای دهد. پناهگاه در همه فصول به غیر از زمستان دارای آب جاری میباشد و برای صعود قله های نظیر قبله ، قاش مستان ، مورگل ، بن رو  و دیگر قله  ها میتوان از آن بهر جست.  ((چهار نفر از همنوردان در جانپناه ماندند)) پس از صرف صبحانه ساعت 8:10  به اتفاق 10 نفر از همنوردان  درجهت مخالف آبی که از سمت چپ جانپناه جاری است  مسیر را ادامه داده تا به ابتدای دره مورگل و یخچال بزرگی رسیدیم.

، در کنار سنگی بزرگ که از پیش آن چشمه ای جاری است استراحت کوتاهی کرده و مقداری آب برداشته ((بهتر است از این محل آب کافی برداشته شود چون تا قله فقط آب برف وجود دارد ، در زیر قله چشه ای وجود دارد بنام چشمه یخی که فصلی است ))  به مسیر خود از روی یخچال ادامه میدهیم ، هر چه به سمت بالا پیش میرویم شیب یخچال نیز بیشتر میشود.

، بعداز استراحتهای کوتاهی که در طول مسیر انجام میدهیم در نهایت ساعت 13:20 به قله قاش مستان که بلندترین قله از مجموع قلل دنا میباشد میرسیم ، بر روی قله بودیم که همنوردان و پیشکسوتان عزیز کرجی نیز به ما پیوستند.

پس از استراحت روی قله و پیوستن دوستان دیگر به ما و گرفتن عکس در نهایت ساعت 14:30 به سمت جانپناه حرکت کرده  که در ساعت 16:30 به جانپناه رسیدیم و تعدادی از همنوردان بعد از استراحت کوتاه به سمت روستا حرکت کرده و چهار نفر از دوستان منتظر یکی از همنوردان شدیم که بخاطر نداشتن کفش مناسب به کندی از یخچال پائین میامد تا اینکه ایشان نیز با تاخیری 2:30 ساعته به ما رسیدند بعد از استراحتی کوتاه مدت ایشان ما هم به اتفاق هم به سمت روستا حرکت کردیم، ساعت21:15 به روستای خفر رسیدیم.

با مشورت دوستان و اینکه مقداری از مسیر را طی کرده باشیم بعد از جمع کردن وسایل و تحویل دادن اتاقمان ساعت 23:30 به سمت اصفهان حرکت کرده و ساعت 3:30 صبح 5شنبه به اصفهان رسیدیم و استراحتی در کنار پل زیبای ( البته بدون آب ) زاینده رود کردیم ، بعد از صبحانه  از اماکن دیدنی اصفهان از جمله پل زاینده رود , پل خواجو ، میدان امام ، مسجد امام ، عمارت عالی قاپو دیدن کردیم.

و بعد از خرید سوغات و صرف نهار اصفهان را ساعت 14:30 به سمت نظرآباد ترک کردیم که در نهایت ساعت 23 به نظرآباد رسیدیم.

با تشکر از همه همنوردانی که ما را در این صعود یاری کردند.

نفرات شرکت کننده :

خانمها: فرشته مویدی ، فرزانه کوهبر ، معصومه جلفائی ، فاطمه صدیق پور.

آقایان: علیرضا یوسفیان ، محمدرضا مویدی ، علی شیری ، بابک مویدی , محمد پارسا((گوزل زاده سابق)) اکبر یوسفیان ، غلام بذرپاچ ، محمد لازمی ، اکبر لازمی ، علیرضا مویدی

Fatima سه‌شنبه 28 مرداد 1393 ساعت 21:46

آفرین، عالی
موفق باشید

بذرپاچ پنج‌شنبه 30 مرداد 1393 ساعت 11:10

بسیار عالی بود

محمد رضا مویدی پنج‌شنبه 30 مرداد 1393 ساعت 11:52

اجرای برنامه های خارج از محدوده استان نیاز به مدیریت و برنامه ریزی دقیق و صبر و همکاری همه اعضای تیم داره که تو این برنامه همه موارد رو شاهد بودیم ، از مسئول برنامه و تک تک بچه ها و همچنین اقای درایور ( اقا مهدی عزیز ) که باعث شدن خاطره ی خوبی ایجاد بشه سپاس گذارم