خانه کوهنوردان نظرآباد

نظرآباد: بلوار شهید سلطانی پارک شهر، روزهای سه شنبه هر هفته از ساعت 17:30 الی 19 کانال تلگرام :KhaneNazarAbad@

خانه کوهنوردان نظرآباد

نظرآباد: بلوار شهید سلطانی پارک شهر، روزهای سه شنبه هر هفته از ساعت 17:30 الی 19 کانال تلگرام :KhaneNazarAbad@

توصیه های «کارگروه پزشکی کوهستان» به جهت فصل «گرما» و «گرمازدگی»:

توصیه های «کارگروه پزشکی کوهستان» به جهت فصل «گرما» و «گرمازدگی»:

با توجه به موج گرمای شدید حاکم بر کشور ما و افزایش میزان مبتلایان به گرمازدگی در این ایام ، جهت جلوگیری از مشکلات ناشی از این مساله ، که گاهی میتواند بسیار خطیر باشد ؛ توصیه های زیر جهت کلیه علاقمندان به طبیعت و  ورزشهای مربوطه به آگاهی میرسد :

۱-    از انجام فعالیتهای فیزیکی در ساعات اوج گرما ( ۱۱ تا ۱۷ ) ، اکیدا پرهیز نمایید .

۲-    از انجام فعالیت در معرض تابش مستقیم اشعه افتاب جدا خودداری نمایید .

۳-    هر چه فعالیت سنگین تر باشد ، احتمال بروز گرما زدگی بیشتر است . بنابر این از فعالیتهای سنگین حتی در ساعات خنک  روز پرهیز نمایید .

۴-    محیطهایی که رطوبت بالا دارند اگر چه ممکن است دمای زیادی نداشته باشند  ، فرد را مستعد به گرما زدگی میکنند .

۵-    افرادی که مبتلا به بعضی بیماریهای داخلی هستند و یا داروهای خاصی را مصرف میکنند حتما میبایست احتیاط بیشتری به خرج داده و با پزشک خود مشورت نمایند .

۶-    چنانچه مایل به کوهنوردی هستید بهتر است از مسیر هایی استفاده نمایید که : از ارتفاعات بلند تر شروع میشوند ، یا  از  دره ها و کنار رودها گذر میکنند ویا در سایه درختان مسیر طی میشوند .

۷-    میزان متوسط مایعات از دست رفته حدود ۲-۱ لیتر در ساعت است . اگر چه در این ایام فرد ممکن است تا حدود  ۴- ۳ لیتر از آب بدن خود را در هر ساعت  در اثر فعالیت از دست بدهد و به اجبار میبایست این میزان را جایگرین نماید .

۸-    مصرف مایعات کافی اهمیت فوق العاده ای دارد . حجم مایعات مصرفی میبایست متناسب با میزان آب از دست رفته  در ساعت باشد . این میزان بسته به : سطح فعالیت ، ساعت انجام فعالیت ، خصوصیات فیزیکی فرد ووو ، متفاوت است و همانطور که گفته شد میتواند تا حد ۳ لیتر در ساعت برسد .البته چنانکه فردی این میزان مایعات را از دست بدهد ( اگرچه مقداری از آن را جبران نماید ) بیش از یکی دو ساعت قادر به فعالیت نخواهد بود .

۹-    مصرف مایعات میبایست در طول زمان ، هنگام فعالیت و به صورت پیوسته باشد . این تصور که حجم مایع لازم را بعد از ساعتها فعالیت  در هنگام استراحت  جایگرین خواهم کرد کاملا اشتباه است.

10- نکته فوق العاده مهم : مصرف مایعات حاوی املاح مناسب است . استفاده از آب معدنی و یا آب چشمه ها به تنهایی کافی نیست . میبایست همراه انها نمک و مواد قندی نیز مصرف کرد ، خواه به صورت جداگانه یا به صورت محلول . هر لیتر آب مصرفی میبایست حداقل  در حدود ۵۰ گرم قند  و ۱۰ گرم نمک داشته باشد .

۱۱- لزومی ندارد که مصرف مایعات حتما به صورت آب باشد . همه نوع نوشیدنی و یا میوه های پر آب ( مثل هندوانه ) مفید هستند .

۱۲- با توجه به اینکه نمک مصرفی فاقد پتاسیم است ، لازم است که این ماده حیاتی به نحو مناسب به بدن برسد . از منابع خوب این ماده : موز ، گوجه فرنگی و سایرسبزیجات و میوه جات میباشند .

۱۳- علائم گرما زدگی را میتوان به صورت زیر فهرست نمود : ضعف ، بی حالی ، سر درد ، تهوع ، استفراغ ، عدم تعادل ، درد های شکمی ، گرفتگی عضلات ، کاهش هوشیاری ، تشنج ،افت فشار ، شوک و....

۱۴- اگر چه مصرف مایعات اهمیت خیلی زیادی دارد ولی میبایست بر بهداشتی بودن مایعات مصرفی نیز تاکید  زیادی نمود . چون خطر ابتلا به بیماریهای واگیر دار در این شرایط افزایش می یابد.

با آرزوی سلامتی برای همه .

دکتر علیرضا بهپور

باتشکر:انجمن پزشکی کوهستان ایران

نظرات 1 + ارسال نظر
[ بدون نام ] دوشنبه 6 مرداد 1393 ساعت 15:53

تشکر از مطالب اموزنده ای که داخل وبلاگ میزارید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد