خانه کوهنوردان نظرآباد

نظرآباد: بلوار شهید سلطانی پارک شهر، روزهای سه شنبه هر هفته از ساعت 17:30 الی 19 کانال تلگرام :KhaneNazarAbad@

"برگزاری مراسم روز زمین پاک"

زمین نفس نفس می‌زند از این همه آلودگی. حالش چندان خوب نیست؛ آنقدر که درمان‌ها هم اثر نکرده و روز به روز بدتر از قبل هم می‌شود. اگر زبان داشت، فریاد می‌زد: هوای من را داشته باشید، نه فقط در روز زمین پاک و به صورت نمادین! که همه روز و همه جا         ...

صبح روز جمعه  راس  ساعت جلوی بانک ملی سر قرار حاضر شدیم و طبق معمول ماشین نارنجی رنگ جناب آقای زعیم منتظر ماست، تا اینکه برای ملحق شدن همنوردان باشگاه پیام به طرف هشتگرد راه میافتیم ،

مهم نیست آشنا یا غریبه، همین که تو را با کوله و لباس و در این شمایل میبینند با گامهایی پر شتاب تر و رویی گشاده از دور دستی تکان می دهند و آماده ی روزی  تازه و متفاوت می شوند .رفتن به ارتفاعات بلند یا کوهپیمایی و گلگشت فرقی نمی کند، همگی هدفی مشترک دارند و شیفته و دلباخته صعودی تازه .با این حال امروز مناسبت و برنامه ای خاص هم در پیش است و انگیزه ها کمی متفاوت. همه سر وقت و تا 6 صبح طبق برنامه ریزی حاضرند. همراه عزیزان میهمان با هماهنگی هیئت کوهنوردی شهرستان و اداره حفاظت محیط زیست و دفتر نمایندگی انجمن ساوجبلاغ-طالقان-نظرآباد به مناسبت روز زمین پاک ضمن اجرای یک برنامه ی کوهپیمایی به ارتفاعات هیو(شاه نشین)، این برنامه را آغاز کردند. تا ساعت 6:20 به محل پارکینگ ماشینها رسیدیم.به سرپرستی جناب آقای یونس رضاخانی و به سر قدمی جناب آقای سیفی مسیر را آغاز میشود.نگاه که میکنی دشت پیش رو چشم اندازی سبز دارد. بهار است و فصل رویش همواره پیام آور بوده است و الهام بخش. طبیعت بهار اینگونه است و چه خوب که ما هم در این فصل، اندیشه ها را نو کنیم و پژمردگی ها و سردی ها را در اینچنین طبیعتی سبز به فراموشی بسپاریم .

از مسیر یال روبروی  نگهبانی به سمت ارتفاعات سر سبز شاه نشین تغییر مسیر می دهیم و بعد از حدود 2 ساعت از حرکت در ارتفاعات همگی دور هم جمع شدیم. همراه با استراحتی کوتاه  استاد گرامی آقای جلیوری با صحبتهایی پیرامون کوه و کوهنوردی دانسته ها و تجربه هایشان را در اختیار دوستان گذاشتند . بعد از یک ربع استراحت ادامه مسیر را آغاز کردیم ،اندکی بعد به سمت چشمه  سرازیر شدیم و در ساعت 10،صبحانه را کنار چشمه همراه بقیه دوستان در پلنگ دره صرف کردیم. 10:15 دقیقه بود که به طرف امام زاده موسی برای اجرای برنامه زمین پاک حرکت کردیم و در آنجا ساعت 10:30  مورد استقبال رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان معاون اداره کل استان، دهیار هیو، هیئت امنای سیراب و سایر علاقه مندان حفظ محیط زیست قرار گرفتیم . ابتدا رئیس شورای اسلامی اسلامی شهرک هیو ضمن خیر مقدم در راستای حفظ و نگهداری منطقه سیراب دعوت به همکاری نمودند ،سپس آقای مهندس لشکری معاون مدیر کل استان در خصوص اهمیت حفاظت از محیط زیست و فلسفه ی روز زمین پاک صحبت هایی را بیان داشتند .

در ادامه آقای یونس رضاخانی دبیر هیئت کوهنوردی استان البرز و مسئول دفتر نمایندگی انجمن کوه نوردان ساوجبلاغ-طالقان-نظر آباد و ضمن تشکر از زحمات اهالی شهرک هیو ،هیئت امنای سیراب و شورای اسلامی ،به علت فراوانی رفت و آمد موتور سیکلت ها که مدتهاست در منطقه ی بکر سیراب اسباب ایجاد مزاحمت های صوتی ،ناراحتی در رفت و آمد کوه پیمایان و طبیعت گردان و خانواده ها و عزیزانی هستند که برای دوری از ازدحام شهری و آلودگی و سر و صدا های هر روزه با امید به اینکه روزی متفاوت را در سایه ارامش و زیبایی طبیعت آغاز کنند خواستار سامان دهی و درخواست رسیدگی به شرایط موجود ،جهت ایجاد فضایی امن ،به دور از سر و صدا و انباشت زباله ها ،نابودی پوشش گیاهی و ... در منطقه شدند تا شاهد افزایش ظرفیت بیشتر برای پذیرش علاقه مندان به طبیعت گردی باشیم تا با وجود چنین فرصت هایی در منطقه با فرهنگ سازی و اقدامات بهینه توان آن بیابیم که گامهایی استوار در جهت دست یازیدن به زمین و آسمانی پاک و پاک تر برداریم.در ساعت 11:30 دقیقه بعد از تشکر و خداحافظی از حضور مسئولا ن مسیر بازگشت را تا پارکینگ ادامه دادیم .

چند ده سال پیش در سال ۱۹۷۰ چندین و چند حادثه رخ داد تا جهان و جهانیان تکانی بخورند و به یاد این زمین از یاد رفته بیفتند. در آن سال ۲۲ آوریل (۳ اردیبهشت) نخستین باری بود که برای پاک بودن زمین، جشن گرفتند وایده آن را "جان مک مونل" فرزند یک مبلغ دینی مستقل و علاقمند به عرصه دین، علم و صلح در سال ۱۹۶۹، در همایش یونسکو درباره محیط زیست مطرح کرد و در همان سال پرچم زمین پاک را طراحی نمود. "یوتانت" دبیر کل آن زمان سازمان ملل (۱۹۶۲- ۱۹۷۱) از ایده مک کونل استقبال کرد و این روز به یک روز جهانی در تقویم‌های سراسر دنیا تبدیل شد اما اصل ماجرا به سال‌ها قبل‌تر از آن باز می‌گشت.

در سراسر جهان در این چنین روزی به همه زمینیان یادآور می‌شوند زمینی هم هست و کمی هوای آن را داشته باشید و در هر کشوری با هدف افزایش آگاهی و تجلیل از محیط زیست کره زمین، مراسمی خاص برگزار می‌شود.
در هر حال طرفداران محیط زیست، بارها و بارها گفته‌اند تنها به یک روز بسنده نکنید و هر روز و همه جا به یاد زمین باشید و در حفظ پاکیزگی آن شده حتی قدمی کوچک بردارید. هر فرد و گروهی می‌تواند با برگزار کردن یک مراسم کوچک یا بزرگ، با پراکندن واژه‌های محیط زیست و بازیافت و صرفه جویی و مانند این‌ها در جامعه، با ترویج شیوه‌های زیست ساده‌تر، با جلوگیری از ریخت و پاش غیرضروری، با عضویت در گروه‌های زیست محیطی، با مراقبت از درختان و ... به طور کلی با کسب آگاهی از وضع زمین و احساس مسوولیت نسبت به آن، هر روز را برای خود روز زمین پاک کند و آن را جشن بگیرد.