خانه کوهنوردان نظرآباد

نظرآباد: بلوار شهید سلطانی پارک شهر، روزهای سه شنبه هر هفته از ساعت 17:30 الی 19 کانال تلگرام :KhaneNazarAbad@

خانه کوهنوردان نظرآباد

نظرآباد: بلوار شهید سلطانی پارک شهر، روزهای سه شنبه هر هفته از ساعت 17:30 الی 19 کانال تلگرام :KhaneNazarAbad@

قلعه رودخان، شمال فقط دریا نیست!

 

قلعه رودخان، شمال فقط دریا نیست!

به‌عنوان سفری یک الی دو روزه، قلعه زیبا و تاریخی رودخان در استان گیلان را پیشنهاد می‌کنیم. اگر حوصله سفر یک روزه را دارید یا به شمال رفته‌اید و می‌خواهید جایی متفاوت را امتحان کنید، عجله کنید، زیرا طبیعتی بکر، 2 ارگ، 16 قراول خانه و 65 برج و بارو در طول 1550 متر آنجا انتظار شمار می‌کشد.

برای رسیدن به این قلعه که بین 600 تا 715 متر از سطح دریا فاصله دارد، شما می‌توانید غیر از خودرو شخصی از سواری‌های کرایه‌ای که در ترمینال غرب‌تهران منتظر شما هستند استفاده کنید.
فاصله قلعه رودخان تا فومن 20 کیلومتر فومن تا رشت 25 کیلومتر و رشت تا تهران 325 کیلومتر است که باتوجه به نوع وسیله نقلیه و میزان سرعت بین 4 الی 6 ساعت راه در پیش دارید.

قلعه رودخان - هزارپله


 برای رفتن به قلعه‌رودخان، باید از شهر فومن به طرف جنوب غربی و به طرف کوه حرکت‌کنید. انتهای این جاده به روستایی به اسم حیدرآلات ختم می‌شود. در آنجا ماشین‌تان را پارک‌می‌کنید و از پای کوه بالا قلعه باید حدود1 تا 2 ساعت با پای پیاده از کوه بالا بروید، البته کل این مسیر تا قلعه را میراث‌فرهنگی با حدود1500 پله کف‌سازی کرده و تاحدود زیادی بالا رفتن از این مسیر را سهل و‌آسان کرده است. کل این پیاده‌روی و پله‌نوردی در بین مسیری جنگلی انجام می‌شودکه لابه‌لای درختان، آسمان مشخص است و نورآفتاب نیز می‌تابد و مناظر زیبا و دلنشینی را برایتان رقم می‌زند وراه لذت بخش می‌کند. درطول این راه افراد زیادی هستند که نوشیدنی‌ها مختلف می‌فروشند که چندا ارزان نیست. هرچه ارتفاع بیشتر می‌شود و به قلعه نزدیک‌تر می‌شود از گرمای هوا کاسته شده و هوا خنک‌تر می‌شود. البته در‌پای‌کوه هم نسبت به شهر فومن هوا بسیار خنک‌تر و رطوبت‌هوا کمتر است.

بعداز سی پله‌ها، بالاخره به در ورودی قلعه خواهید رسید و می‌توانید وارد قلعه شوید. توجه داشته باشید که رسیدن به در ورودی قلعه پایان برنامه کوه‌نوردی و پله‌نوردی نخواهد بود. قلعه بر روی بلندترین قسمت از رشته کوه‌هایی ساخته شده که مدام بالا و پایین می‌شود و دیوارهای قلعه نیز روی بلندترین قسمت از رشته‌کوه‌هایی ساخته شده که طول قلعه حدوداً 1550 متر است. البته نیاز نیست که تمام این 1550 متر را طی کرده و قلعه را بررسی کنید، اجازه دهید اهل فن، معماران، باستان‌شناسان. مورخان و عکاسان این کار را انجام دهند و شما از نتایج تحقیقات و مطالعا آنها استفاد کنید. این نکته را یادآور شدم که بگویم با دیدن در ورودی قلعه دچار شور و شعف بیش از حد نشود و فکر نکنید که دیگر بالا رفته به پایان رسیده است، زیرا که با وارد شدن به داخل قلعه و  چرخش 90 درجه‌ای به سمت راست و چپ دچار افسردگی خواهید شد.

مسیر ابتدای قلعه رودخان - هزارپله


اما از امکانات موجود در قلعه برایتان بگویم. این قلعه تحت نظارت و حفاظت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است در داخل قلعه به جز سرویس بهداشتی، هیچ امکانات دیگری موجود نیست و هروسیله‌ای که نیاز دارید باید همراه داشته باشید، ازجمه آب، غذا، تنقلات و ... امکان زدن چادر و اقامت شبانه در قلعه فراهم نیست، چرا که در هنگام غروب در قلعه بسته می‌شود، مگر اینکه با نگهبان میراث‌فرهنگی هماهنگ کنید و اجازه بگیرید. اما در پای کوه و کنار جاده و ابتدای مسیر، قهوه‌خانه و آلاچیق و امکاناتی در حد خوردن نهار و آشامیدن موجود است. اگر وسیله نقلیه شخصی دارید تا پای کوه می‌توانید بیایید، اگر ندارید هم از شهر رشت و هم از فومن سواری‌های شخصی خطی با کرایه‌های مشخص وجود دارند شما را تا پای کوه می آورند. اگر هم با اتوبوس و مینی‌بوس و هر وسیله دیگری بخواهید بروید، در پای کوه جای پارک هست و مشکلی برای تردد این وسایل نیست.
اگر انسان کنجکاری هستید و به دنبال کشف اماکن زیبا و بکر، پیشنهاد می‌کنم از صبح در قلعه‌حاضر باشید تا بتوانید قسمت‌های زیادی از قله را بگردید و ببینید. این قلعه فوق‌العاده زیبا، بزرگ و جذاب است.طبق روایتی، میرزاکوچک‌خان جنگلی سه‌سال را در این قلعه بوده است.

سردر قلعه رودخان - هزارپله


هزینه‌ها: اگر وسیله نقلیه شخصی دارید که هزینه بنزین را می‌توانید باتوجه به مصرف سوخت خودرو و داربودن یا نبودن کارت سوخت و مسافت‌های گفته شده، محاسبه کنید.
سایز وسایل مورد نیازتان رااز منزل یا از شهر تهیه کنید تا دچار مشکل نشوید. اگر غذا را در رستوران‌یا قهوه‌خانه میل می‌کنید، در فومن یا در پای کوه قهوه‌خانه و آلاچیق موجوداست ولی توصیه ما این است که خوردنی‌ها و مواد غذایی‌تان را از شهر یا از منزل تهیه کنید که هم تنوع بیشتر دارد، هم ارزان‌تر است و هم از نظر بهداشتی مطئن‌تر.
اگر ازهمراهان‌تان کسانی هستند که به هر دلیلی نمی‌توانید از پله‌ها بالا بیایید، نگران نباشید زیرا جنگل، رودخانه و طبیعت بسیار زیبای پای کوه (روستای حیدرآلات) نیز بسیار جذاب ودیدنی‌است و مناسب برای افرادی که از پله‌ها بالا نمی‌روند.
در ضمن انواع تورهای یک‌روزه برای سفره به قلعه رودخان توسط آژانس‌های مختلف با خدمات و قیمت‌های  متنوع برگزار می‌شود که می‌توانید در صورت تمایل از آنها استفاده کنید.

قلعه رودخانه - هزارپله

یک تجربه: در فومن کلوچه سنتی مخصوص فومت فراموش‌تان نشود، بسیار خوشمزه است.

نکته اخلاقی: رعایت نظافت فراموش نشود.
یک توصیه: درخصوص تاریخچه قلعه‌رودخان و معماری و ساختمان‌های موجود در آن اینترنت جست‌وجو و مطالعه کنید.


منبع:"نگاره" نشریه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی در زمینه گردشگری| نویسنده: علی دریا کناری
محقق: نگین اجباری

قلعه رودخانه - هزارپله

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد