خانه کوهنوردان نظرآباد

نظرآباد: بلوار شهید سلطانی پارک شهر، روزهای سه شنبه هر هفته از ساعت 17:30 الی 19 کانال تلگرام :KhaneNazarAbad@

خانه کوهنوردان نظرآباد

نظرآباد: بلوار شهید سلطانی پارک شهر، روزهای سه شنبه هر هفته از ساعت 17:30 الی 19 کانال تلگرام :KhaneNazarAbad@

تیم صعود کننده باشگاه آرش به «برودپیک» خیلی جوان بود!

 «محمد نادریان» از فاتحان «برودپیک»:

تیم صعود کننده باشگاه آرش به «برودپیک» خیلی جوان بود!گشایش مسیر نو؛ نیازمند تجربه‌ی بارها صعود به هفت و هشت‌هزاری‌ها


برگرفته از طرح باشگاه آرش شیراز

 «محمد نادریان» که خود در سال ۸۷ قله‌ی «برودپیک» را صعود کرده است در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: بابت اتفاقی که افتاد بسیار متاسفم. این سه کوه‌نورد کار بسیار ارزشمندی را انجام دادند و از مسیر دشواری به قله رسیدند، اما چه حیف که جان خود را از دست دادند. ای کاش کوه‌نوردان ما زنده بودند و این مسیر صعود نمی‌شد. جان آنها از همه چیز مهم‌تر بود.

وی افزود: این تیم برای صعود خیلی جوان بود. سن پایین‌تر میزان ریسک پذیری بیشتری دارد، اما سن که بالاتر می‌رود از ریسک پذیری کم می‌شود و کارها محتاطانه‌تر دنبال می‌شود. اگر یک با تجربه و یا پیشکسوت هیمالیانورد همراه این تیم بود خیلی بهتر بود و یا حداقل این که شاید تلفات این چنینی رخ نمی داد.

کارشناس کوه‌نوردی با اشاره به این که سرپرستی در هیمالیا کار بسیار مشکلی است، یادآور شد: سرپرستی تیم‌ها در هیمالیا ویژگی خاص خودش را دارد و در مسیرهای نو سختی‌ها بیشتر می‌شود. وقتی صعودی صورت می‌گیرد و تیم سالم بر می‌گردد هر مشکل فنی هم وجود داشته باشد کسی چیزی نمی‌گوید، اما وقتی تیمی به مشکل بر می‌خورد همه چیز زیر ذره بین می‌رود. قطعا در این صعود و این اتفاق نیز تیم سرپرستی بی‌تاثیر نبوده است...

 وی در پاسخ به این سوال که اصولا برای صعود به قله‌های هشت هزار متری چه نکاتی را باید رعایت کرد؟ به ایسنا گفت: معتقدم اگر قرار است کوه‌نوردی روی قلل هشت هزار متری کار کند باید قبل از آن بارها روی قلل شش یا هفت هزار متری کارکرده و شرایط بدنش را سنجیده باشد. اگر قرار است تیمی در هشت هزار متری فعالیت کند باید حتما قبل از آن در هشت هزار متری کار کرده باشد. فعالیت در هشت هزار متری با هر صعود دیگری فرق می‌کند و شرایط خاص خودش را می‌طلبد.

نادریان یادآور شد: ورود به مناطق هشت هزار متری یعنی مناطق "مرگ". اگر کوه‌نوردی در هشت هزار متری تمام نکات را رعایت کند شاید احتمال آسیب‌ها کمتر شود.

وی با تاکید بر این که هر کسی می‌خواهد در قلل هشت هزار متری فعالیت کند باید خودش را در این ارتفاع کنترل و مدیریت کند، افزود: کوه‌نورد باید با تجربه‌ای که دارد و تمریناتی که گذرانده، آماده فعالیت در این ارتفاع باشد، چرا که در این ارتفاع امکان امدادرسانی بسیار بسیار سخت است. برای فعالیت در هشت هزار متر باید پله به پله جلو رفت و اگر مدیریت و خود کنترلی کوه‌نورد نباشد کار سخت می‌شود.

این کوه‌نورد در پاسخ به این سوال که یک کوه‌نورد چه زمانی باید برای بازگشایی مسیرهای جدید روی قلل هشت هزار متری اقدام کند و چه اصولی را باید رعایت کند، ادامه داد: اگر رزومه کوه‌نوردان مطرح جهان را نگاه کنیم که مسیرهای جدید باز کرده‌اند می‌بینیم آنها صعودهای زیادی را در هفت هزار متر داشته‌اند و بارها قلل هشت هزار متر را از مسیر نرمال صعود کرده‌اند و به طور کامل با فعالیت در این ارتفاع آشنا هستند. این کوه‌نوردان بعد از این که در هفت هزار متر کارهای فنی را بارها تمرین می‌کنند و در هشت هزار متر هم خودشان را آزمایش می‌کنند به سراغ مسیرهای جدید می‌روند. ضایعه‌ای که الان در کوه‌نوردی ما به وجود آمده را سال‌های سال از یاد نخواهیم برد.

نظرات 1 + ارسال نظر
علی چهارشنبه 16 مرداد 1392 ساعت 21:11

یادشان هیچ وقت از خاطره ها نمیرود، روحشان جاودان باد .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد