خانه کوهنوردان نظرآباد

نظرآباد: بلوار شهید سلطانی پارک شهر، روزهای سه شنبه هر هفته از ساعت 17:30 الی 19 کانال تلگرام :KhaneNazarAbad@

خانه کوهنوردان نظرآباد

نظرآباد: بلوار شهید سلطانی پارک شهر، روزهای سه شنبه هر هفته از ساعت 17:30 الی 19 کانال تلگرام :KhaneNazarAbad@

"علت مرگ سوپر استار"

 

تیتو کلودیو تراورسا سوپراستار نوجوان دنیای سنگنوردی که در ماه آوریل امسال به سن 12 سالگی رسیده بود ، در اثر جراحات ناشی از سقوط از صخره اورفیر در فرانسه جان سپرد. طبق گزارش وبسایت مجله فرانسوی Grimper تیتو در حال فرود از یک مسیر تمرینی +5.10 بوده کـــــه  هشــت کوئـــیـــــک درا (کارابین اسلینگ دوبل) از دوازده کوئیک درایی که متصل شده بود از جای خود کنــــده می شود و موجب سقوط او از ارتفاعی حدود 25 متر می گردد. تیتو بعد از سه روز کما در بیمارستانی در همان اطراف ، در اثر شدت جراحت ، جان می سپرد.

بنا به اعلام سایت مذکور این سنگنورد نوجوان از کوئیک دراهایی استفاده می کرده که دیگر عضو گروه اخیرا" خریداری کرده بود و فردی که این اسلینگ ها را نصب کرده بود بجای اینکه کارابین را از حلقه اصلی اسلینگ رد کند به اشتباه آنرا از کش دور حلقه رد کرده بوده (کش های دور حلقه اسلینگ در کارابین اسلینگ های دوبل مدتی است متداول شده و برای به اصطلاح خفت کردن کارابین و جلوگیری از چرخیدن و سر و ته شدن کارابین مورد استفاده قرار می گیرد) متاسفانه هشت کارابین دوبلی که به این ترتیب  نصب شده بود در بالاترین نقطه مسیر بوده و هیچکس در آن زمان متوجه این اشتباه نشده .

تیتو تراورسا اولین 5.14a خود را در سن ده سالگی صعود کرده بود و شمار زیادی مسیرهای دشوار منجمله چهارمین 5.14a خود را چهار روز قبل از این حادثه صعود کرده بود.

منبع خبر

اما سایت dpmclimbing فرضیه استفاده تیتو از اسلینگ دوبل بلند یا اسلینگ ریسمانی را ارائه داده اما از فرضیه خود چندان مطمئن نیست و آن را موکول به بررسی بیشتر نموده ، امروزه اسلینگ های بلند بیشتر حاصل دستکاری و یا ابداع سنگنوردان است زیرا مدت زیادی است که خطر باز شدن کارابین ساده به راحتی و با کوچکترین حرکت در این نوع اسلینگ ها حتی با خفت کردن ، هشدار داده شده :


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد