خانه کوهنوردان نظرآباد

نظرآباد: بلوار شهید سلطانی پارک شهر، روزهای سه شنبه هر هفته از ساعت 17:30 الی 19 کانال تلگرام :KhaneNazarAbad@

خانه کوهنوردان نظرآباد

نظرآباد: بلوار شهید سلطانی پارک شهر، روزهای سه شنبه هر هفته از ساعت 17:30 الی 19 کانال تلگرام :KhaneNazarAbad@

لوازم و تجهیزات جدید ایمنی در بهمن (۱)

    زمستان در راه است و برف بسیاری از کوه ها را سفید پوش کرده است ، فصل صعودهای زمستانی رسیده است و بر ماست که اطلاعات خود را از شرایط زمستان گسترش دهیم ، آگاهی شاید بخشی از نیازهای ما را برطرف نماید ولی دوستان بدانیم که آگاهی دانش نیست ، زمانی آگاهی به دانش تبدیل می شود که این شرایط و تجهیزات در دوره های آموزشی بارها و بارها تمرین شود ، شاید بسیاری از ما به وسایل و تجهیزات جستجو و نجات تجهیز باشیم ولی اصل مهم این است که تسلط کافی در استفاده ازاین وسایل را کسب نماییم ....

 

   کوه نوردی ما در شرایطی است که شاید آشنایی اولیه نیز با این تجهیزات نداشته باشد ، اندک کسانی هستند که این وسایل و کاربرد آنها را بدانند و بسیار کمتر کسانی هستند که می توانند به درستی ازاین وسایل استفاده نمایند .  ما در حد بضاعت و توان خود این تجهیزات را معرفی می کنیم و امید داریم دوستانی که متولی برگزاری کلاس های آموزشی هستند نسبت به اجرای برنامه های مختلف آموزشی همت گمارند تا بدینوسیله بتوانیم کوهنوردی ایمن را در شرایط دشوار زمستانی و به خصوص مواجهه با بهمن داشته باشیم ... به امید تحقق اهداف کوهنوردی که همانا ایمنی ، ایمنی و ایمنی در کوهستان است ...

 

ابزار ها و تجهیزات جستجو و  نجات بهمن را به طور کلی می توان به سه دسته تقسیم کرد :ابزار های جلوگیری از وقوع بهمن ٬ تجهیزات زنده ماندن در بهمن و تجهیزات جست و جو و نجات بعد از بهمن.  

بر اسا آمار بیش ارز ۵۰ درصد از قربانیانی که کاملا در زیر بهمن مدفون شده اند جان سالم به در نبرده اند حتی کسانی که به بیکن و دستگاه های ردیاب دیجیتالی مجهز بوده اند.به همین خاطر بیشترین توجه را باید بر جلوگیری از در معرض خطر بهمن قرار گرفتن و عبور نکردن از مناطق بهمن خیز و همچنین پیش گیری از وقوع بهمن داشت.در ادامه تعدادی از وسایل مرتبط با بهمن معرفی معرفی می شود.

 

بیکن ها (Avalanche Beacon)

بیکن ها دستگاه های ارسال و دریافت امواج رادیویی می باشند که به وسیله این دستگاه می توان محل مدفون شدن فرد بهمن زده را مشخص کرد.این دستگاه ها ابتدا در سال ۱۹۶۸ توسط Dr. John Lawton اختراع شد.

    

                                    از اولین بیکن های ساخته شده

امروزه بیکن ها تنوع بالایی نسبت به دهه های گذشته دارند و برخی دارای ویژگی های ویژه ای هستند.بیکن های قدیمی تر از قدرت بیشتری برخوردار بودند ولی کار با آن ها سر در گم کننده و دشوار بود.

 نکته ی مهمی که باید مورد توجه قرار داد(و متاسفانه افراد کمی به آن توجه می کند و یا آن را می داند) این است کهتمامی دستگاه های تمامی شرکت ها با یکدیگر سازگاری دارند ٬بدین معنا که می توانند امواج یکدیگر را دریافت و یا برای هم ارسال کنند.این موضوع بدین خاطر است که تمامی بیکن ها طبق استاندارد جهانی امواجی با فرکانس 457 KHz را ارسال و دریافت می کنند.پس در هنگام خرید شما نباید اصلا به این موضوع فکر کنید که آیا فلان مدل می تواند این مدل را پیدا کند یا نه!

در حالت کلی ۳ نوع بیکن وجود دارد:
-
آنالوگ
-
دیجیتال
-
آنالوگ/دیجیتال(هیبرید)

 آنالوگ

                                       بیکن آنالوگ

این مدل از بیکن ها کم کم در حال از رده خارج شدن هستند و بیشتر طرفداران خود را از است داده اند.
مدل های آنالوگ از دامنه ی جست و جوی بالایی برخوردارند  برای دریافت امواج از فواصل دور مناسب هستند اما به هر حال کار با آن ها چندان راحت نیست و نیاز مند تجربه و تمرین فراوان می باشد.مدل های آنالوگ از قیمت نسبتا پاییینی برخوردارند.
مدل های آنالوگ بدین صورت عمل می کنند که امواج رادیویی را به صدا تبدیل می کنند و هر گاه که به فرد مورد نظر نزدیکتر شوید صدای شنیده شده بلند تر می شود.طریقه کار با مدل های آنالوگ در مقاله دکتر توضیح داده شده است.

دیجیتال

                                  بیکن دیجیتال

این مدل از بیکن ها در حدود سال های ۲۰۰۱ به بازار عرضه شد.هدف اصلی تولید این نوع از بیکن ها کم کردن زمان پیدا کردن قربانی به وسیله راحت تر کردن کار با آن ها است.
بیکن های دیجیتال از میکرو پروسسور هایی بهره می برند که که با آنالیز کردن سیگنال هایی دریافتی فاصله تا فرد قربانی و همچنین جهت حرکت را به ما نشان می دهد.
کار با مدل های دیجیتال نسبت به آنالوگ ها بسیار راحت تر است ولی ضعفی که نسبت به مدل های آنالوگ دارند این است که از دامنه جست و جوی کوتاه تری سود می برند.
بیکن های دیجیتال نسبت به توانایی هایی که دارند٬قیمت های متفاوتی دارند.برای مثال بیکن مدل DSP شرکت PIEPS درارای توانایی مارک کردن ۳ دستگاه را دارد که قیمت آن در بازار ایران حدودا ۶۴۰ هزار تومان است ولی مدل Freeride همین شرکت که توانایی مارک تنها یک دستگاه را دارد حدودا ۲۲۷ هزار تومان است.

آنالوگ/دیجیتال(هیبرید)

                          بیکن هیبرید

این مدل از بیکن ها از تکنولوژی هر دو مدل انالوگ و دیجیتال بهره می برند ولی به نظر نمی رسد که ویژگی خاص یا چشمگیری داشته باشند.از این نوع بیکن ها تنها یک یا مدل تولید شده است و این مدل نزی مانند مدل های آنالوگ در حال از رده خارج شدن هستند.

نکته ای که مهم است,بدون توجه به نوع دستگاه شما, این است که همواره شما باید به تمرین بپردازید تا در مواقع اضطراری از سرعت عمل کافی برخوردار باشید و بتوانید از دستگاه به درستی استفاده کنید و وقت را ذخیره کنید.

با تشکر از اکبر یوسفیان عزیز

نظرات 5 + ارسال نظر
محمد رضا یکشنبه 19 آذر 1391 ساعت 15:26

مطالب مفیدی بود ، تشکر

کوهنورد یکشنبه 19 آذر 1391 ساعت 15:28

از وبلاگتون دیدن کردم ، فضای گرم و صمیمی دارید ، موفق باشید

ali یکشنبه 19 آذر 1391 ساعت 23:10

ممنون از مطالب آموزنده ای که تهیه کردید.

سمانه دوشنبه 20 آذر 1391 ساعت 09:16

سلام بابت برنامه اموزشی ازتون ممنون

جوکار پنج‌شنبه 23 آذر 1391 ساعت 09:30

سلام مطالب آموزشی شما مفید بود امید وارم ادامه داشته باشه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد