خانه کوهنوردان نظرآباد

نظرآباد: بلوار شهید سلطانی پارک شهر، روزهای سه شنبه هر هفته از ساعت 17:30 الی 19 کانال تلگرام :KhaneNazarAbad@

خانه کوهنوردان نظرآباد

نظرآباد: بلوار شهید سلطانی پارک شهر، روزهای سه شنبه هر هفته از ساعت 17:30 الی 19 کانال تلگرام :KhaneNazarAbad@

فرهنگ اصیل کوهنوردی در مسیر فراموشی/ لزوم توجه به رعایت موازین فرهنگی و اخلاقی

 

 فرهنگ اصیل کوهنوردی در مسیر فراموشی

 لزوم توجه به رعایت موازین فرهنگی و اخلاقی

همدان – خبرگزاری مهر: فرهنگ اصیل کوهنوردی امری شایان توجه در اخلاق ورزشکاران این رشته محسوب می شود که متاسفانه به دست فراموشی شده و با این وصف رعایت موازین فرهنگی و اخلاقی امری مهم در این رشته ورزشی است.

گاهی افراد علاقه مند به کوهنوردی تیمی را تشکیل می دهند که قله ای را فتح کنند اما در میانه به دلیل نداشتن فرهنگ کوهنوردی و خودخواهی افراد و نداشتن قوام مدیریتی این تیم ازهم می پاشد و در این راستا افراد از تیم جدا شده و هر یک به سویی می روند که در نتیجه باعث می شود افراد راه را گم کرده و یا فوت کنند.

در این راستا با سخنگوی هیئت کوهنوردی استان همدان به گفتگو نشستیم.

عباس چشمه قصابانی در گفتگو با خبرنگار ورزشی مهر اظهار داشت: کوهنوردی ورزش نیست بلکه سبک زندگی است چراکه افراد باید در این رشته یاد بگیرند و بدانند که چگونه از تیم خود و یکدیگر حمایت کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، کوهنوردی یکی از ورزش هایی است که در مناطق کوهستانی مورد توجه افراد قرار می گیرد و به همین دلیل علاقه مندان زیادی را به خود جذب می کند که گاهی اوقات دیده می شود برخی از این افراد دارای فرهنگ کوهنوردی نیستند.

سخنگوی هیئت کوهنوردی استان همدان افزود: در کوهنوردی جان افراد از اهمیت بالایی برخوردار است تا بتوانند به سلامت به کوه بروند و برگردند.

وی بیان داشت: رعایت موازین اخلاقی و فرهنگی در ورزش کوهنوردی بسیار مهم است که متاسفانه کمتر روی آن کار شده است.

چشمه قصابانی اضافه کرد: در راستای موازین اخلاقی و فرهنگی باید کتاب ها و مقاله های زیادی نوشته شود و برای کوهنوردان کلاس هایی برای آشنایی بیشتر با این موازین در رشته کوهنوردی گذاشته شود.

سخنگوی هیئت کوهنوردی استان همدان عنوان داشت: در رشته کوهنوردی برای غارنوردی، صخره نوردی و غیره کتاب هایی نوشته شده و کلاس گذاشته می شود اما برای فرهنگ کوهنوردی تا به حال کلاسی گذاشته نشده است که باید به این امر توجه ویژه ای شود.

در رعایت موازین اخلاقی در کوهنوردی اهتمام ویژه ای صورت گیرد

وی با بیان اینکه تا به حال روی افراد کوهنورد از لحاظ رعایت موازین اخلاقی و فرهنگی کار نشده است، گفت: در این راستا باید اهتمام زیادی توسط میئولان مرتبط صورت گیرد.

چشمه قصابانی ابراز داشت: اخیرا بحث فرهنگ کوهنوردی با موارد غیر فنی باعث شده است تا تیم های کوهنوردی انسجام و وحدت خاص خود را نداشته باشند و این موضوع در بین آنها کمرنگ شده است.

احترام ها در کوهنوردی اصالت خود را از دست داده است

سخنگوی هیئت کوهنوردی استان همدان اذعان داشت: احترام ها در کوهنوردی اصالت خود را از دست داده است و گاهی اعضای تیم احترام پیشکسوت ها در این رشته را نمی گیرند و از مدیر تیم حمایت همه جانبه ای انجام نمی دهند که این امر منجر به یکی از مشکلات در ورزش کوهنوردی شده است.

وی اظهار داشت: بیشترین فعالیتی که در این راستا باید انجام شود گذاشتن کلاس های آموزشی برای کوهنوردان است.

چشمه قصابانی افزود: در راستای کوهنوردی تجهیزات خوبی در بازار وجود دارد اما متاسفانه دور شدن از فرهنگ اصیل کوهنوردی به مشکلات افزوده است و هر کس به فکر خود و صعود به قله است و کار گروهی را نادیده می گیرد.

سخنگوی هیئت کوهنوردی استان همدان بیان داشت: گاهی افراد می خواهند به صورت سرعتی و انفرادی به قله صعود کنند که البته نمی شود این امر را مضموم شمرد.

صعود تیمی در بین افراد کمرنگ شده است

وی با بیان اینکه بهتر است صعود ها به صورت تیمی انجام شود، اضافه کرد: متاسفانه در ایران و استان همدان صعود تیمی کمرنگ شده است و حالت با هم بودن و طبیعت گرایی خود را از دست داده است که باید در این راستا کار فرهنگی صورت گیرد.

چشمه قصابانی عنوان داشت: هنگامی که افراد می خواهند به قله صعود کنند باید نکات ایمنی را در نظر گیرند و فقط به فکر صعود نباشند و موازین عرفی را در جامعه کوهنوردی مورد توجه قرار دهند.

اجرای برنامه های فرهنگی از برنامه های هیئت کوهنوردی همدان است

سخنگوی هیئت کوهنوردی استان همدان در ادامه گفت: از کارهایی که تاکنون هیئت کوهنوردی استان همدان انجام داده است اجرای برنامه های فرهنگی، تاسیس و تجهیز موزه کوهنوردی، نمایشگاه عکس فصلی است.

وی با بیان اینکه در کوه های همدان کتابخانه های کوهستانی راه اندازی شده است، اذعان داشت: یکی از این کتابخانه های کوهستانی در منطقه یخچال است که دارای 440 کتاب است.

چشمه قصابانی اظهار داشت: از دیگر برنامه های هیئت کوهنوردی پاکسازی کوهستان ها به صورت فصلی است که جزو برنامه های فرهنگی هیئت محسوب می شود.

سخنگوی هیئت کوهنوردی استان همدان بیان داشت: عمده مشکلاتی که در کوهنوردی استان جود دارد این است که با توجه به گسترش کوهنوردی و هم پوشانی که در تفریح آن وجود دارد اکثر کسانی که به کوه می روند کوهنورد واقعی نیستند.

صدا و سیما و اصحاب رسانه در راستای فرهنگ کوهنوردی وارد شوند

وی با اشاره به اینکه در این راستا و فرهنگ سازی در بین افرادی که کوه می روند، اضافه کرد: صدا و سیما و اصحاب رسانه باید در این امر ورود پیدا کنند و فرهنگ غنی کوهنوردی را در بین افراد و عموم جامعه بازسازی کنند.

در ادامه در راستای فرهنگ کوهنوردی با یکی از کوهنوردان همدانی به گفتگو نشستیم و وی عنوان داشت: گاهی اوقات در راستای فرهنگ کوهنوردی مشکلات زیادی وجود دارد.

این کوهنورد ابراز داشت: در کوهنوردی گاهی دیده می شود افرادی به کوه می آند که اصلا به فرهنگ کوهنوردی آشنا نیستند و موجب آزاد افراد در کوه می شوند و با کوه و کوهپیمایی آشنا نیستند و فقط برای تفریح به آنجا آمده اند و در نهایت با آتش زدن علف ها، جا به جایی سنگ ها و آلوده کردن محیط از منطقه کوهستان خارج می شوند.

فرهنگ سازی توسط مسئولان در کوهنوردی انجام شود

وی اذعان داشت: در این راستا باید فرهنگ سازی خوب و کارآمدی توسط مسئولان ذی ربط صورت گیرد تا دیگر با این مشکلات مواجه نشویم.

با توجه به مطالب ارائه شده امید می رود که عموم مردم خصوصا مردم استان با فرهنگ کوهنوردی آشنایی بیشتری پیدا کنند و بتوانند از این مواهب الهی و طبیعی به خوبی استفاده کنند چراکه مردم حال وام دارانی برای نسل آینده هستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد